• Joncan

Till er som inte kan gå ner i vikt

Jag kan bara svara för mig själv. Är inte överviktig, 162 cm och 58 kg. Har varit gravid 2 gånger och då gått upp ca 25 kg. Att bli av med dom kilona har krävt MYCKET. Det finns inga genvägar, har provat de mesta, viktväktarna, soppa osv. Men det enda som hjälper i slutändan är rätt kost och motion. För mig fungerar LCHF bäst.

Att skylla på att man inte kan gå ner i vikt är inte en ursäkt. Visst, det är svårt, men dom flesta kan det. Dom fysiologiska orsakerna till att man inte skulle kunna gå ner i vikt är ganska få. Dom psykiska är dessto fler.

• Joncan

Sockerberoende hit och dit. Jag är den förste att räcka upp handen och erkänna att jag är det. Räcker med en godis så smäller jag i mig hela påsen, bullar, glass you name it. Det är ingen orsak! Det går att bryta men det kräver hjärnvilja!

Jag har världens sämsta karraktär och kan jag sluta kan fasen vem som helst sluta!!!

Jag mår personligen inte bra när jag väger för mycket. Så att säga attman inte vill  svälta sig och må dåligt utan är hellre äter och mår bra (dvs fet och glad) ser jag även som bullshit. Nu syftar jag inte på att man ska vara fotomodellssmal, normal för mig är 38/40. Släpar man runt på 20-40 kg för mkt... ja jag vet inte, men jag skulle då vara sjukt deprimerad om jag gjorde det.

• Joncan

Alltså, nu lät det som att jag hade väldigt många fördommar, så är det inte.

Det jag menar är, att matberoende går att bryta. Och att jag själv inte mår bra när jag väger för mycket.

När det gäller övervikt finns det många ursäkter, såsom att "men jag äter inte alls mycket", "jag är sockerberoende" osv.

Men likväl finns det många ursäkter hos de som ser anorektisa ut, tex "jag äter som en häst", "jag kan inte gå upp i vikt" osv.

• Joncan

Till alla med diverse krämpor och vill gå ner i vikt kan jag bara säga: prova LCHF! Det är den enda kost som iaf fått mig att sluta tröstäta, vara sockerberoende och väga för mycket.

Själv har jag vägt allt mellan 52-85 kg, så jag vet vad det innebär att vara fet respektive smal.

OCH, inte fan mådde jag bra när jag vägde 65-85.

Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt