• onoff

Till er som inte kan gå ner i vikt

Jag måste hålla med TS i ALLT hon skriver!

Visst ämnesomsättning kanske är nedsatt på vissa. Men på HUR många då? Är det så vanligt förekommande? Känns bara som att vi överviktiga har en massa ursäkter. Själv tycker jag att det inte finns några ursäkter. Det är "bara att börja banta". Har själv jojo-bantat i många år och är överviktig nu och gravid, så jag har många ursäkter till att äta den där pizzan (de gör ju ingenting nu när jag är gravid)..
    Jag har säkert bantat bort över 150 kg sammanlagt (och säkert gått upp detsamma)
    Men visst fan är det skadligt att ha ett högt bmi enligt forskarna (Ja, om det mesta är fett vill säga. En tyngdlyftare har kanske en hög bmi, ja ni fattar)
    Tid till motion finns ALLTID!!! 1 timma i vecka hinner alla med (20 min per dag * 3)

Så fysiskt möjligt är det för alla att gå ner, ok ska inte skriva alla, finns väl nån stackare på miljonen som inte kan. Det största problemet är motivationen! Finns den där så klarar du allt!! Finns inget som heter KAN INTE....!

Abstinensbesvären är aldrig så pass allvarliga att du dör av dom. Stå ut, så försvinner dom! I know, I been there!!

Riktigt peppande första inlägg av TS!! HEJJA HEJJA! VAR STOLT ÖVER DIN VIKTNEDGÅNG!!!

• onoff
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-02-24 23:40:15 följande:
    Speciellt om du käkat t.ex pulver för att rasa i vikt, då har din kropp ställt in sig på att den svälter (eftersom att pulvret är bukfylla med lite vitaminer) så fort du börjar äta normalt igen kommer din kropp att lagra ALLT eftersom att den "svälter" poff så är du uppe i startvikten.1. sluta äta skitmat och läsk2. ät vällagad mat (spelar ingen roll om det är fett eller kolhydrater)3. GÅ EN PROMENAD VARE DAG (3-5km)tar länge tid än att svälta, men det funkar fan så mycket bättre.
    ÅH, det är en myt det där att du går upp i vikt när du börjar äta vanligt efter en pulverdiet. Ja nu pratar jag om pulverdieten cambridge som innehåller mindre än 500 kcal om dagen.

Du får en lägre ämnesomsättning när du går på dieten, men så fort du börjar äta mat igen så kommer ämnesomsättningen snabbt tillbaka!

Visst många går upp i vikt efter att ha gått på pulverdiet, men oftast beror det på att man svullar och är enormt sugen på mat när man får börja äta igen och överkonsumerar ALL mat, "för det var ju så längesen jag åt pizza nu... mmm gött!"

Man måste stå emot suget när man börjar, men fysiskt sett så går du INTE upp i vikt efter en avslutad pulverdiet!! Läs mer här http://cambridgesoppan.se/faq.html
  • onoff
    Darling1980 skrev 2010-02-25 00:00:27 följande:
    Men... du klarar det ju tydlige inte?Du jojobantar, och blir ännu en till statistiken på att jojobantare går upp igen. Alltså gör du ju någonting fel (Att bli gravid är ingen orsak att bli ohälsosamt överviktig). Så det känns märkligt att du säger till andra vad de bör och ska göra för att få det att fungera och bli bra- då du uppenbarligen inte har en susning. Men jag missuppfattade kanske någonting i ditt inlägg.
    JAAAA!!! DU MISSUPPFATTADE!!! Jag talar om folk som inte "kan" gå ner i vikt för att dom är "sjuka"

Jag vet HUR jag ska göra för att gå ner i vikt!!! Och jag vet att jag KAN gå ner i vikt!!! Jag kan förstå dessa tankar att det är svårt att gå ner i vikt, för jag själv har dom, och jag har själv undanflykter, för att jag är lat. För det krävs en del av den psykiska biten för att gå ner i vikt! Ibland träter motivationen, och då går jag upp i vikt, ibland finner jag motivationen och då går jag ner i vikt!!!
    Det jag menade var att man kan inte skylla övervikt (ja i dom flesta fall) på den fysiska biten, min ämnesomsättning funkar inte, bla bla bla... Klart den gör och skulle den mot förmodan INTE göra det, ja... det finns hjälp och få.. det finns mediciner!! det finns nyttig mat så slipper övervikten blir så stor. Det gäller bara att välja rätt saker att stoppa i munnen!!

Alla kan gå ner i vikt! Även jag! Det krävs bara motivation! Jag vet varför jag går ner i vikt och jag vet varför jag går upp i vikt!!
  • onoff
    Darling1980 skrev 2010-02-25 00:10:29 följande:
    En pulverdiet är ju en god "kickstart" för många, emn man kan ju inte hålla på med den i all evighet? Skapas inga nya, goda rutiner kring maten så går man ju upp då man slutar med pulvret?  Sen lär man förlora mer än bara fett under en sådan svält-diet.
    Nej de är de man inte gör... läs gärna länken jag skickade med, så har du fakta om metoden innan du "dömmer" ut den... och med cambridgemetoden då får du lära dig att äta rätt, om du vill...
  • onoff
    drever skrev 2010-02-25 00:12:50 följande:
    skulle inte bli särskilt förvånad om jag gick in på ts sida och det stog debattör .....jojojojojjo vi vet all vad e det för slags några. själv går jag inte ner trots mina tre siffriga 127 kg there i said it varsegod låt fördommarna hagla jag är beredd. För min egna del sitter det i mat och ångest problematik som hängt med sen skolålderns härliga dagar i form av mobbing dagligen hur ful fet tjock osv jag är. så får självförtroendet en rejäl törn som är mkt svår att reparera för mig ,  och det har tagit sif uttryck alltid i mat även om jag inte märkt det förens nu lika mkt som jag hatar den lika mkt vill jag ha den,  ångest på det osv sen snurrar man runt där i en cirkel av äckel njutnings ångest känslor....... antar att det bara ä'r att rycka upp sig?
    Det finns hjälp att få om man vill ha hjälp!
  • onoff
    Darling1980 skrev 2010-02-25 00:21:30 följande:
    Börjar likna en tråd som gör reklam för pulverdieter bara....oseriöst som fan.
    LÖJLIGT!!!
    Cambridge är den enda metod jag har provat i pulverdieter, därför nämnde jag den!
    Var tvungen att länka till en faktabeskrivning, då du tydligen hade fel fakta om pulverdieter!!! Det stämde ju inte alls det du skrev!!!
  • onoff
    Probably the best in the skrev 2010-02-25 00:23:12 följande:
    Ämensomsättningssjukdomar är SÅ Mkt vanligare än vad man tror. Nu kommer det nya rön om hypotyreos typ 2. Sänkt ämnesomsättning som inte ses i blodprover. 40% av en grupp på 200 peroner, främst kvinnor hade antikroppar i sköldkörteln, men bra blodprover! Blandannat, med sänkt ämnesomsättning kommner trötthet, värk, depressioner mm, många får tabletter mot depp och går upp av dom. Och som jag skrev tidigare i ett inlägg, hur många lever det optimala livet utan yttre störningar som gör att man har ork att ta tag i sin matsituation, sin träning mm? Jag har gått ner massor, men i efterhand har jag konsteterat att livet var ganska optimalt då. Sen kom hypotyreosen, osäkerhet kring jobb och div andra saker. Då är det lättare att käka macka än att göra sallad...
    Åh nej... du har så fel!! En sallad går lika fort att göra som en macka! Skiva en tomat hacka en bit gurka öppna en tonfiskburk! Färdigt!!! 2 minuter kanske det tar, inte mer!
  • onoff
    Darling1980 skrev 2010-02-25 00:20:03 följande:
    Men vi kan konstatera att det faktiskt ÄR svårare för vissa att hålla en normal vikt och samtidigt leva ett "normal liv" (där de inte behöver knapra pulver och "diet bars" hela livet. Ni hoppas på tjockisa och kallar dem feta och att de är lata, fast ni är det även själva. Lite som "jag känner en mörkhyad därför kan jag inte bli anklagad för att vara rasist"Är det i ett försök att "Upplysa" alla tjockisar där ute? :)Om det folk förmodligen ständigt prackar på dem.
    Ja, de är vad du tror ja!! Tur att jag vet sanningen själv! Är inte meningen att vara "elak" mot dom "tjocka" ja är ju faktiskt en av dom! Är meningen att det ska bli en peppning, tyckte själv att ts inlägg var peppande! Och säkert en hel del "tjockisar" med mig som tycker detsamma!
  • onoff
    "En pulverdiet är ju en god "kickstart" för många, emn man kan ju inte hålla på med den i all evighet? Skapas inga nya, goda rutiner kring maten så går man ju upp då man slutar med pulvret?  Sen lär man förlora mer än bara fett under en sådan svält-diet."

Du FÅR ju hjälp med att lägga upp dina nya matvanor efteråt!! Du förlorar inte mer än bara fett!!!  Huvudvärk får du om du inte dricker tillräckligt med vatten! Så det är upp till dig! Jojjobantning kan det bli om du inte äter rätt efter avslutad diet, är också upp till dig efteråt!!
    Det funkar om du följer det till punkt och pricka!!
  • onoff
    Probably the best in the skrev 2010-02-25 00:33:46 följande:
    Nej jag har inte fel. Smörgåsen tar 30 sekunder och ätes snabbt på stående fot i det rådande kaoset, salladen blir man inte ens mätt av....av smörgåsen får man åtminstonde en liten kick, alt kombinera med ett glas juice dårå..och orkar några timmar till...Du läst inte mitt inlägg helt va?
    Ja du får en kick av en smörgås, som går ur efter ett par timmar, en sallad håller i sig i kroppen en längre tid.
    Vilken macka gör du på 30 sekunder? Jaja, 30 sekunder jämfört med två minuter, är det någon stor skillnad? Kanske är värt och offra en och en halv minut på att äta ett lättare alt.??
  • onoff
    MLT skrev 2010-02-25 00:41:03 följande:
    Jag har en teori om att alla människor befinner sig på en slags nollpunkt. Oavsett om man väger 100kg eller 50kg så är det ens nollpunkt. Ökar man i vikt känner man sig obekväm och samma sak om man minskar i vikt. Jag tror att ens nollpunkt är en trygghet, det är så man ska känna sig för att vara bekväm och trygg i sin kropp, även om man kanske har ångest för vad man ser i spegeln och på vågen.Om man då försöker gå ner i vikt genom att minska på maten så går det bra ett tag, tills man lämnat sin nollpunkt eftersom man börjat gå ner i vikt. Du vet att du måste sluta äta onyttigt för att fortsätta gå ner, men när du fått den där lite lätta känslan i kroppen så känns det plötsligt ok att äta bara en bulle eller en portion mat extra och snart är man tillbaka i sitt gamla ät-beteende. Som om man hela tiden strävar efter att befinna sig på sin nollpunkt.Jag tror att det är mycket lättare att gå ner och hålla vikten om man sätter upp tydliga målbilder och jobbar med sin hjärna. Du ts hade dina målbilder klara redan, eftersom du nyligen vägt 55kg. Men har man aldrig varit normalviktig eller var det för länge sen är det svårt att veta vad det är man kämpar för och då är det nog lättare att tappa glöden. Att gå ner i vikt är som att famla i mörkret utan att veta vart man ska och det tar väldigt lång tid att komma dit, medan maten ger trygghet nu på en gång.Lägger man då till allt socker i maten som gör många beroende, allt större portioner och stillasittande så tycker jag inte att det är lika konstigt som du att fler blir överviktiga och/eller misslyckas med sina viktminskningsförsök.
    men från början är vi ju alla lika stora! nångång lär man ju ha gått upp i vikt för att komma upp i 100 kg´s klassen!
  • onoff
    Darling1980 skrev 2010-02-25 00:40:04 följande:
    Böev ute på 90talet med att peppa gneom att hoppa på folk ;DNä men om du upplever det som peppande att höra att du är fet, ful, lat och dum, så kör på :) Jag blir inte peppad, på sin höjd blir jag ledsen att du tror att din åsikt är så viktig att du behöver vara elak mot andra som ser ut som dig men kanske inte är i exakt samma sits?Ni kanske ska bilda en klubb för sadistiska, självplågande knubbisar.;)
    fet ful lat och dum?
    Vart nånstans skrev ts det?
    Har jag skrivit det?
    Orka diskutera med någon som hittar på...
  • onoff
    Probably the best in the skrev 2010-02-25 00:48:49 följande:
    Men du fattar ju inte grejen! Det handlar om den sociala biten, om att inte ha orken för att det är så himla mkt annat i livet som prackar på, om att inte hinna planera, att få sätta andra än sig själv i förta rummet osv!Och den sallad du beskriver betår mest av vatten och ger ingen mättnad. Inget fett och inte mkt till protein heller. Visst kan dom slänga i sig en sallad men då den ine ger mkt energi lär det snart vara en chokladbit som slinker ner för att hålla ångan uppe...för nåt annat fanns det inte hemma...och när vi äntligen satte oss ner för att planera blev ungarna sjuka, det blev snabbhandling, nån fick jobba över, bilen gick sönder....osv. Vissa håller sig smala ändå, för dom går inte upp i vikt av dåligt planerad mat osv (sen hur hälsosamma dom är...nja) andra ökar i vikt och mår ännu sämre och å kommer paniken för att man inte har tid med sig själv. När alla delar i livet är i symbios, och man kan sätta sig själv i första rummet, för att allt annat flyter på, ja då har man goda förutsättningar att också lyckas. Oavett om det är matig smörgås eller sallad eller fett och protein man väljer. Inte förr!Det handlar då också om prioriteringar, alla kan inte prioritera som dom önskar...och det är en orsak till att det finns överviktiga människor, och att då ge råd som ät mindre och motionera mer, det blir bara hånfullt....
    Fattar fortfarande inte hur svårt det kan vara att göra en sallad, krävs det mkt planering? Och jag själv blir mycket mer mätt på en tonfisksallad än en smörgås.
    Men jag vet inte, dom kanske serverar en ostmacka till lunch på restauranger? Jag har för mig att en tonfisksallad är mera lunch än en macka! Just för att den mättar!
Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt