• Ylwis

Till er som inte kan gå ner i vikt

För en del av oss människor är det SVÅRT att gå ner i vikt och jag blir upprikitgt ledsen av att se hur du skriver TS  även fast du skriver du inte vill trampa någon på tårna.

jag har varit överviktig HELA mitt liv och  lämpat och kämpat och  mått ENORMT dålligt.
    Ätit sallad till varje måltid, inte tryckt i mig skräpmat, enstaka gånger då inget varit öppet och man är på resande fot har det blivit skräpmat, jag går minst 4-5 gånger i veckan, vi äter nyttigt och  det enda kött vi äter är älgkött vilket är det nyttigaste köttet du kan äta bland rött kött, vi äter mest potatis, lever inte på mackor och  kakor och dylikt.
    hur jag än har försökt så har jag inte gått ner i vikt, och har jag gått ner ett par kilo med ex modifast eller viktväktarna så tar det inte länge förrens man har gått upp det dubbla.

Det är INTE lätt för många av oss och det är väldigt jobbigt när det kommer sånna här trådar, man känner blickarna på sig konstant! det är Psykiskt jobbigt att vara stor och man vet vad folk tycker och  tänker.
    Efter jag fick sonen gick jag inte ner ett kg av de 15 jag gått upp, hur jag än försökte.

Nu 5 år senare är de borta, tack vare att jag fick ett enormt erbjudande om en operation som jag har varit helt emot i alla år men fick tänka om.

Nu är jag på väg ner, sakta men säkert , men lider lika mkt av alla smala som tycker det är för jävlig att man inte gör något, sånna kan ALDRIG tänka sig in vilket HELVETE vissa får gå igenom!

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Hurley skrev 2010-02-24 11:42:20 följande:
    Varför är det så farligt att vara hungrig ibland? Är det problemet? Att vi alltid måste vara mätta för att må bra? Det är bra att vara hungrig men man ska inte svälta sig. Hunger är inte farligt. Man ska äta för att leva inte leva för att äta.
    enligt överviktsläkarna är det farligt för kroppen att gå och vara hungrig hela dagen. kroppen  fungerar inte lika bra i hunger tillstånd.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Juno skrev 2010-02-24 11:54:01 följande:
    För många överviktiga handlar problemet inte om att äta rätt och motionera, det vet de flesta överviktiga allt om. Istället handlar det om dålig självbild, om ångestdämpning och destruktivt beteende. Och det behandlar man inte med att äta keso till lunch. Jag kan också gå ner i vikt 20-30 kg på kort tid. Men min ångest och mitt ätbeteende är kvar och gör att jag går upp igen. Därför borde behandlig av överviktiga snarare handla om metal hälsa än om kostråd.Lite förmäten tycker jag att TS är som jämställer sina egna grav-kilon med andras ev psykiska ohälsa. Läs Lisbeth Stahres böker så förstår du vad det handlar om.
    Bra råd, för just hos många sitter det dåliga i psyket, därför får man innan en  op samtala med en psykolog om sin övervikt.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Hurley skrev 2010-02-24 11:56:45 följande:
    Fast med handen på hjärtat nu. Om man lever ett hälsosamt liv blir man inte fet.
    jo! för man kan ha en sjukdom som gör att man  ändå går upp och har väldigt svårt att gå ner i vikt!
    minns inte direkt vad den heter nu men det finns i
    och jag känner flera som har det så.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Hurley skrev 2010-02-24 12:00:45 följande:
    Är man normalviktig KAN man äta chips till middag någon gång om man känner för det men det kan man inte om man är tjock för då går man inte ner i vikt.Ni kan inte inbilla mig att ni äter nyttigt och lever hälsosamt och trots det är tjocka. Det är en omöjlighet. Om ni inte lider av någon sjukdom vill säga.
    men  snälla du det är inte en  omöjlighet, men som jag skrev i ett tidigare inlägg så kan  en  smal person med din syn ALDRIG förstå en övervikt. det bästa vore om du hamnade där själv och hade en 50-60 kg att försöka få bort som du kämpar med fast du äter nyttigare än många.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    beccagranen skrev 2010-02-24 12:11:55 följande:
    Om du hade motionerat och ätit hållsosamt hade du inte vart överviktig, om vi uteslutar sjukdomar som har ett samband med övervikt. Nu vet jag inte hur gamla dina barn är, men tids nog som märker dom allt av att mamma sitter och gottar sig med chips/godis/cola på kvällarna. Inte kan du väl vräka framför barnen och sedan säga att dom inte ska äta för att det är onyttigt. Och inte lagar du olika måltider till familjen vid middagstid.
    men  snälla! vilken  totalt fel bild på överviktiga! at man ska sitta och gotta i sig en massa onyttigheter! det säger ju ara en sak om er som har den synen! ni vet inget!
    kom hem till mig en kväll på lite morrotstavar och  gurkbitar så ska du få se hur en överviktig gottar sig!
    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis

nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, blev bara för mycket! så mkt påhopp på en del som skriver och dylikt Men jag såg  nått inlägg där man undrade varför GBP operationerna ökar så lavinartat., jag kan tala om att det kanske inte bara beror påå de som är överviktiga, man  gör även den operationen på de som har högt blodtryck, när inget annat hjälper. oftast är de inte ens i de viktnormer som krävs för att man ska få göra operationen.
    Sen är det JÄTTEMÅNGA som väljer att göra det privat och betalar ca 120 000 kr fast att de kanske"bara" har 10-15 kg övervikt. de blir inte godkända via Landstinget så klart för man ska ha grav övervikt där. så många operationer har inte med den svåra övervikten att göra.

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Pikapika skrev 2010-02-25 09:37:07 följande:
    Du kanske helt enkelt är insulinresistent? Skippa potatisen och ät grönsaker och ett gott kryddsmör till köttet ist
    nope, allt är kollat. äter hellre potatis än kryddsmör då man inte tål sånt efter en op.
    Mamma till Alvyn 051015
Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt