• Gaby 01

Till er som inte kan gå ner i vikt

Jag tror att man bäst kan beskriva det som att vi har alla våra svagheter.
    Ungefär som vissa har svagheter i alkoholen, nikotin, droger, koffein etc.
    Inte alla som har svagheter i maten går upp väldigt mycket i vikt, men vissa gör det och då blir det så påtagligt.
    Och jag skulle tro att det är lika svårt att bli av med ett matberoende som det är att bli fri från andra beroendeproblem. Vissa klarar det men för andra blir det övermäktigt och kräver ingrepp.
    Själv har jag ett sockerberoende men har turen att det inte syns på utsidan, men misstänker att oavsett så är det inte så bra för hälsan ändå.

• Gaby 01
    Probably the best in the skrev 2010-02-25 14:46:39 följande:
    Sen en tanke, riktad till TS!Du blev överviktig EFTER att du fött barn, sen gick du ner. MÅNGA blir överviktiga EFTER att dom fött barn, men många lyckas också bli av med dom där kilona, ganska enkelt, precis som du skriver!Men vi då, om var feta även före barnen? Har du tänkt på att övervikten kanske sitter hårdare då? Det finns en mängd olika orsaker till varför man är fet och varför man inte är smal. En grupp räcker det att dom tar sig i kragen, skippar chipsen och går ut och går så går dom ner i vikt. En mkt större grupp funkar inte detta på!Ät mindre och rör dig mer...ja tänk om det vore så enkelt? Det är mkt fysiologi bakom, och är man inte insatt i den (om jag ser många inte är öht) så är det också svårare! Mkt i livet ska stämma för att man ska lyckas, vissa lyckas inte ändå, tyvärr. Vissa är nöjda ändå...bra!
    Och det är väl ändå det som är viktigast, att man själv mår bra i den personen man är. Sedan vad andra tycker är en annan sak. Har vi inte det ena att haka upp oss på gällande andra så hittar vi på något annat.
Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt