• Jin

Till er som inte kan gå ner i vikt

Nu har jag inte läst precis alla inlägg men hur många undanflykter finns det egentligen? Håller helt med TS, kanske inte att man behöver gå hungrig för det gör man inte om man äter rätt med tre mål mat om dagen + två mellanmål OCH är aktiv. Jag förstår att godisskålen lätt kommer fram om ens enda sysselsättning är att sitta parkerad i soffan framför TV:n! Jag har haft perioder i mitt liv där jag har ökat i vikt dels pga sjukdom (i samband med det, ingen träning och försämrad kost), men jag hade på en halv sekund kunnat peka ut vad det berodde på och åtgärdat problemet, vilket jag också har gjort. Och JO övervikt är ett samhällsproblem, för det drabbar precis varenda en som betalar skatt! Övervikt leder till ett oändligt antal sjukdomar, sjukskrivningar pga folk har ont i rygg, knän mm. för att de inte har orkat ta jobbet och tränat upp sina muskler så att de står pall för det yrkesval man har gjort! Sjukvården är överbelamrad av männsikor som inte skulle behöva vara där om de hade skött sin hälsa. Och det stör mig nåt så fruktansvärt när överviktiga ska ta upp plats för männsikor som är sjuka på riktigt (alltså ej självförvållat, som fetma i de allra flesta fall är). Exakt detsamma gäller för rökare, knarkare och alkoholister, men jag jämför inte dessa grupper med varandra.

Sen kan ni sitta och skylla på alla möjliga orsaker att inte hinna, orka eller vilja(!?) vara hälsosamma (fetma kommer aldrig att vara hälsosamt), jag skulle bli mycket förvånad om inte alla här inne egentligen vet vad som krävs för att gå ner i vikt, och vet man inte det så finns det hjälp att få. Men sitt inte och skriv att TS skulle ha fel, för det är bara sanningen hon skriver.

Nu tror ni säkert att jag är en supersmal tjej med skyhög förbränning men så är inte fallet kan jag tala om. Jag är en normalviktigt person som har kämpat med år av cancer, varit förlamad men tagit mig tillbaka tack vare stenhård träning! Därför gör det mig riktigt förbannad med människor som inte tar vara på sitt liv när de kan och har möjlighet.

Ta jobbet och få ut mer av ert liv innan ni har drabbats av rygg/knä problem, högt blodtryck, hjärtinfarkt, cancer etc. ni kommer inte att ångra er.

• Jin
    Pigeon skrev 2010-02-25 22:15:14 följande:
    Jin: Det var ett så otroligt opåläst och meningslöst inlägg du skrev att jag inte ens vill citera det. Det finns många överviktiga som både motionerar och ALDRIG äter godis men ändå går upp i vikt. Trots diverse dieter och "metoder". Alla kroppar är olika och vissa människor har fler fettceller än andra, något som är genetiskt och finns sedan fosterstadiet. Det är ingen ursäkt, det är fakta. Och sådana attityder som din bäddar för att de som har en "tjockare" normalkroppsform får ännu mer dåligt samvete för det i stället för att vara nöjda med sin kropp.Det viktiga är att man mår bra, självklart ska man sträva efter att äta nyttigt och motionera men det tror jag faktiskt de flesta gör, även överviktiga. Ibland kanske det saknas kunskap om vad som ÄR nyttig mat och dem hjälper man bäst med information, inte med mobbning. Viljan tror jag finns hos alla som lider av grav övervikt.
    Jag skrev ingenstans i mitt inlägg att det är lika lätt för alla att gå ner i vikt, men jag är helt övertygad om att alla KAN gå ner i vikt och behålla vikten bara man ger sig fan på det, precis som andra grupper så som rökare och personer som missbrukar kan sluta. Det är inte alltid lätt, men det går (och jo, jag vet vad jag pratar om här). Jag förstår inte varför du tycker att det är så konstigt att jag tycker att man bör sträva efter en hälsosam vikt? Jag har absolut inte mobbat någon, bara dumt av dig att påstå det! Efter det jag har gått igenom med min cancersjukdom har jag lärt mig att uppskatta livet på riktigt, och framförallt att ta vara på livet för det kan ta slut alldeles för fort. Jag anser att man bör ta hand om sin kropp så bra som möjligt, och jag vill påverka de jag kan att göra detsamma. Jag förstår inte hur det kan vara fel?
Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt