Till er som inte kan gå ner i vikt
Jin skrev 2010-02-25 21:34:48 följande:
men jag hade på en halv sekund kunnat peka ut vad det berodde på och åtgärdat problemet, vilket jag också har gjort. Och JO övervikt är ett samhällsproblem, för det drabbar precis varenda en som betalar skatt! Och det stör mig nåt så fruktansvärt när överviktiga ska ta upp plats för männsikor som är sjuka på riktigt (alltså ej självförvållat, som fetma i de allra flesta fall är). Exakt detsamma gäller för rökare, knarkare och alkoholister, men jag jämför inte dessa grupper med varandra. Sen kan ni sitta och skylla på alla möjliga orsaker att inte hinna, orka eller vilja(!?) vara hälsosamma (fetma kommer aldrig att vara hälsosamt), jag skulle bli mycket förvånad om inte alla här inne egentligen vet vad som krävs för att gå ner i vikt, och vet man inte det så finns det hjälp att få. Men sitt inte och skriv att TS skulle ha fel, för det är bara sanningen hon skriver.Du kan och får inte dra alla överviktiga över en kant...det finns de som vill vara tjocka o visst då får de vara det och ta konsekvenserna av det. Men som det redan har skrivits är många överviktiga pga sjukdom. Och detta innebär både fysiska och psykiska sjukdomar. För att kunna fixa ett problem gäller det att veta vad det är först. En hel del överviktiga personer är tjocka som ett effekt av andra problem...inte bara att de ätit och ätit och skiter i att träna som du o TS tror.
Grattis till dig som på en sekund skulle fixa dina problem och skulle peka ut dem. Alla är ju inte som du fattar du väl. Fetma är inte självförvållat i de flesta fall som du skriver...det är en effekt av andra problem i många fall.
Vad säger du om de som är feta pga psykiska problem som för dem själva är dolda? Är det självförvållat, ska de oxå bara rycka upp sig o banta (som om de säkert inte försökt redan) tar de för stor plats i samhället och inom vården? Visst tycker du så?
Jaha, då måste du tycka samma sak om alla psykiska sjukdomar...snacka om dryg...
Jag tycker det är pinsamt att det finns vuxna människor i detta samhälle som är så inåtvända och som bara ser saker ur sitt eget perspektiv. Det är pinsamt att det finns vuxna människor i samhället som är så ovilliga till att lära sig mer och vara öppna.
var tog medmänskligheten vägen?