• uniMog

Till er som inte kan gå ner i vikt

beccagranen skrev 2010-02-24 12:26:52 följande:
    Jag gissar på att ni äter vanlig husmanskost och lite större portioner än vad ni borde. Frammåt kvällen så åker gottigheterna fram lite oftare än vad de borde. För mycket kcal för en dag och för lite motion resulterar i övervikt. Ibland unnar ni er en burgare eller pizza. Har jag rätt eller fel?
    hehe. fråga mina kollegor. Jag brukar äta ungefär hälften så stora portioner som de gör. Godis äter jag inte ens en gång i veckan. Mitt problem är att jag äter för lite och därmed har en dålig ämnesomsättning.

Det som funkar för mig är strikt kostdagbok och att äta MER. Men det går fan inte fort.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Hurley skrev 2010-02-24 13:30:02 följande:
    Jag förstod att det skulle bli så här. Jag vill bara klargöra några saker innan jag tar min normalviktiga röv och går ut i solen. 1. Jag tycker inte att alla ska vara trådsmala för att leva upp till ideal. Man ska ha en hyffsad vikt för att må bra. 2. 98% av alla överviktiga kan gå ner i vikt genom att äta mindre och nyttigare. De flesta av er är dock så upptagna med att hitta ursäkter och försöka övertyga hela världen att ni är super duper lyckliga och aldrig skulle vilja gå ner ett kilo. Om detta var helt sant varför blommar bantningsindustrin? Varför ökar antalet GB lavinartat? 3. Jag ser inte ner på överviktiga lika lite som jag ser ner på rökare. Jag undrar dock varför man väljer att skada sin kropp och bara låta problemen fortsätta.
    Äh. Det är väldigt få tjocka som hittar på ursäkter. Däremot är vi många som förklarar att för alla är det inte "bara att äta mindre". Det är en av nutidens största lögner. Du behöver tillföra kroppen det den behöver, varken mer eller mindre. Och det är viktigare att äta rätt saker än att äta rätt mängd.

Förklara gärna för mig varför jag inte gick ner när jag levde på 600kcal men går ner nu rnär jag äterunt  1500kcal.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Jickan skrev 2010-02-24 14:15:50 följande:
    Jo det är så att när man inte äter tillräckligt så går kroppen ner i ett viloläge den tror att du är undernärd och förbränner inget eller endast lite. Däremot om du äter så mycket som din kropp behöver så kommer den alltså att förbränna mer.
    Ja absolut JAG vet allt det där men TS menar ju att det "bara är att äta mindre". Vilket jag anser är fel väg att gå.
    I can Cum Lauder
  • uniMog

Ingen kommentar TS?

I can Cum Lauder
  • uniMog
    Hurley skrev 2010-02-24 15:15:39 följande:
    Förbränner man mer än vad man får i sig går man ner i vikt. Så enkelt är det. Jag anser inte att man ska svälta, det är inte bra för någon. Jag skulle gissa på att jag fick i mig ca 1100-1300 kcl om dagen under min viktminskning. Det är inte svält.
    och jag åt 5-600 kcal om dagen utan att gå ner i vikt. Men går ner i vikt nu när jag äter ca 1500. Jag gick nämligen på myten "det är bara att äta mindre". Resultatet blev en kropp som gick på svält och sen samlade på sig ALLT när jag till slut tvignades börja äta. Och det är inte förrän nu när jag gett upp och börjat äta RÄTT saker som jag börjat gå ner i vikt igen.
    I can Cum Lauder
  • uniMog

Om vi bortser från feltänket i "det är bara att äta mindre då"...

Det handlar främst om att man får en kick, liknande den man får av knark, när man äter onyttiga saker. När du tar bort dem så får du abstinens.

I can Cum Lauder
  • uniMog

..för att inte tala om blodsockerberg-och-dalbanan man får av snabba kolhydrater.

I can Cum Lauder
  • uniMog
    Verkligen skrev 2010-02-25 11:34:35 följande:
    Det är skitsvårt att gå ner i vikt. Jag äter väldigt nyttigt och tränar nästan varja dag på ett eller annat sätt. Äter inte snabbmat, läsk, juice, godis och alla såna nyttigheter. Ändå har jag bara gått ner 6 kilo sen i januari. Det står helt stilla nu sen 2 veckor. Känns så jäkla kasst. Känns som fettet etsat sig fast. Funderar på att börja med Reductil (blivit erbjuden det av familjeläkaren). Har 20 kilos övervikt kvar. har testat det mesta i "bantningsväg" men bantning är ju inte lösningen om man ska gå ner långsiktigt. Nu har jag ju lagt om alla vanor istället. Men det är trist att läsa en del inlägg om att man inte försöker gå ner i vikt. Att man inte verkar bry sig. Mitt liv just nu kretsar kring min vikt.
    Jag provade reductil och det var faktiskt helt magiskt. För första ggn i hela mitt vuxna liv så kände jag hur "normalstora" människor kände. Inget sjukligt sug, normal hunger och mättnad... synd att det var så dyrt bara.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Verkligen skrev 2010-02-25 11:40:42 följande:
    Kul att det fungerade. Om dom hjälper så får dom kosta vad dom vill. Jag måste få bukt med hungern. Jag äter väldigt lite nu sen några månader tillbaka. Har halverat allt och börjat äta regebundet men jag är konstant hungrig.
    Jag gick inte ner i vikt men jag mådde mycket bättre.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Probably the best in the skrev 2010-02-25 14:41:38 följande:
    Men då är det ju bättre att äta mat som låter blodsocker halten ligga stabilt hela tiden, eller? En frukt ökar blodsockret vilket ger inulinutsöndring, Insulinet är det som förstör våra blodkärl, som får fett att lagras osv.... MEN funkar det för dig, skitbra!
    Jo men frukt innehåller också otroligt mycket bra saker. Vilket är absolut största anledningen att jag inte gillar LCHF. Funkar det för er - så bra. För mig funkar det inte och jag tror inte på det.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Probably the best in the skrev 2010-02-26 12:38:48 följande:
    Och vad är felet med att berätta om något som hjälper ganska så många. Och förklara för mig varför folk fortätter med "den där dieten". För att dom är mätta och mår bra, även om dom inte rasar i vikt på en gång. Man kan se långsiktigt och ändra livsstil och få hälsa på köpet!
    Felet är när man lägger fram det som frälsningen för alla. Det funkar inte för alla och alla tror inte på det.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Titti skrev 2010-02-26 12:41:42 följande:
    ja det gör jag. Ta sig i kragen och sluta fjanta sig.
    :-O Oj. Wow.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Probably the best in the skrev 2010-02-26 13:12:03 följande:
    Och var har någon lagt fram ddet som en frälsning för alla? Visst kan man hitta såna sidor på nätet, kanske tom inlägg nånstans här på FL, men Jag svarade Stinky som hävde ur sig goja mot en tredje...om inte alls pratade om frälsning. Såvarför du svarade mig förstår jag inte.
    Jag förstår att ni, som tycker att LCHF är det bästa som någonsin uppfunnits, inte ser att det på vår sida ser ut som att ni försöker frälsa världen.
    I can Cum Lauder
Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt