Rundown skrev 2011-03-18 00:12:12 följande:
Anekdoter igen. Förstod du min liknelse? Det är antagligen vanligare att muslimer ser Allah eller likande och kristna ser Jesus, även om det finns exempel på personer ur alla religioner som konverterat. Islam är mig veterligen världens idag snabbast växande religion så de muslimer som konverterar till kristendom måste vara i klar minoritet.
Det beror på hur man ser det men jag var lite otydlig. När det kommer till de som föds in i sina religioner så är det isalm som "växer" snabbast. Men när det kommer till de som aktivt, alltså av egen fri vilja, väljer att tro, är det kristendomen som växer snabbast. Förstår du? Du är ju inte kristen bara för att du är svensk och du är ju inte muslim bara för att du är arab.
Jag förstod din liknelse men jag tror inte att det är så.
I många muslimska länder är det ju förbjudet att missionera men det finns många s.k. underjordsförsamlingar. Alltså muslimer som konverterat till kristendom samlas i smyg eftersom de förmodligen avrättas om det avslöjas.
Sen i länder där det nu är öppet att missionera, i t.ex. Pakistan, är det faktiskt drösvis med människor som blir kristna och många församlingar startas. I många andra länder också för den delen.
Det är just därför anekdoter om enskilda tillfrisknanden inte betyder något då folk spotant tillfrisknar hela tiden, oavsett tro. Vad man måste titta på för att kunna säga ifall böner helar är en större population och därefter statistikt säkerställa resultatet. Detta har alltså inte kunnat ske utan tvärtom har det visat sig att de som får böner bedda för sig har rätt lika tillfrisknande som de som inte någon ber för.
Ifal böner helade så vore det inte några problem att faktiskt kunna visa det kan man ju tycka, eftersom det enligt personer som aquarisgirl händer superofta.
Det stämmer inte att folk spontant tillfrisknar hela tiden, inte på det sätt som jag menar. Att t.ex. Ryggont försvinner på en sekund, att tumörer bara "sjunker in" på ett ögonblick, att en döv "plötsligt" får hörseln tillbaka i samma sekund som man ber för personen. Eller att ett spädbarn föds utan att andas och läkarna sen ger upp återupplivningsförsöken. Sen ber pappan att han ska få liv i Jesunamn och andningen kommer tillbaka utan några hjälpmedel. Sen att barnet dessutom inte får några hjärnskador eller andra men fast barnet haft total syrebrist i 14 minuter. Sånna mirakel pratar jag om och det händer inte bara hux flux så där, apropå ingenting. Och det finns journaler på massor med oförklarliga fall. Sen som vi båda är överens om, hur oförklarligt ett tillfrisknande än är går det aldrig att "bevisa" att det är Jesus som gjort det. Och det är är tron kommer in.
Läkare står säkert förstummande, men bara för att vi inte kan förklara något betyder det inte att det är gud som gjorde det. Förr kunde man till exempel inte förklara blixtar och troddedå det var Tor som gjorde det. Nu vet vi vad som orsakar blixtar... betyder det att det faktiskt var Tor innan som skapade dem? Nej, blixtar har alltid skapats på samma sätt, oavsett om vi haft kunskap om hur det gjorts. Gör inte misstaget att fylla i det vi inte vet med "Gud gjorde det", det kallas "god of the gaps" och är inte bara ignorant utan kommer tillslut lämna dig med en väldigt liten gud att dyrka.Fast detta vet vi inte ifall det är sant. Bibeln påstår att det har skett, men det betyder inte att det faktiskt har skett. Jesus kanske bara var en vanlig upprorsmakare som romarna beslutade att avrätta för förräderi. Eller så kanske Jesus aldrig funnits alls, inte ens som historisk person?
Jag tycker inte du har läst mitt inlägg ordentligt. Det är ju precis det jag säger. Du skulle ju kunna få ett fysiskt besök av Jesus själv men du kan ju förklara det som en hallucination. Din fru kan bli oförklarligt frisk eller dina barn skulle kunna återuppväckas från döden till och med. Saker som rent vetenskapligt sett är rent omöjliga. Gud kan aldrig möta en person som inte vill tro. Man kan hitta bortförklaringar till allt. Sen är det inte helanden som gör att att man blir kristen utan det är för att Gud rör vid ens hjärta och man väljer att tro. Det är där allt börjar och då kan till och med den hängivne ateisten och vetenskapsmannen "ge upp" alla försök att motbevisa Gud och fastän man inte förstår allt eller kan bevisa allt så bara vet man att man vet att den här Jesus, Han berör mig på ett sätt som inte går att förneka! That's what it's all about!
Det bevis som Gud visar den som öppnar sig för Honom är att han lägger ner en inre övertygelse. Det är fascinerande.
Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om det man inte ser.
Det är därför det på ett sätt är omöjligt att diskutera med en övertygad kristen därför det finns ingen vetenskap i världen som kan bevisa Guds existens:) Eller för den skull bevisa att bibeln är sann eller för den skull bevisa ett helande. Kroppen kanske kan äta upp en tumör, vem vet:) Det kommer alltid finnas forskning som säger olika.
För övrigt tycker jag visst du verkar vara en härlig person. Vissa andra som diskuterar blir som vansinniga och börjar med personangrepp vilket känns en smula omoget. Sen vet jag visserligen hur det kan kännas för en del, man blir stött av det kristna budskapet att enda vägen till himmelen är genom Jesus och enda orsaken att man blir stött istället för att man skrattar åt det är för att det träffar ens hjärta. Har själv varit där.
Hur gammal är du förresten? Bara en fråga av ren nyfikenhet.