-
Det omänskliga lidandet abrahams gud orsakat enligt bibeln går att överse med, men att slänga skapelseberättelsen på skroten går inte... Visst är det märkligt?Jamo skrev 2011-11-01 13:33:36 följande:Är ju det som står i GT så. Men klart ni religiösa hittar ju alltid luckor i det som står i bibeln. När det står dagar får ni det till år, när det står om avrättningar så gäller inte de lagarna längre osv.
-
Trodde det var din fru? Du skrev ju så fint om totalt värnläsa och medellösa kvinnor, tänkte att du hade egen erfarenhet.Användarnamn skrev 2011-11-01 14:56:34 följande:Nu pratar du med huvet under armen.
-
Men tjena, tror du seriöst att jorden lever? Att en tsunami har tankar?annaim skrev 2011-11-01 23:43:13 följande:Vad tycker du (som icke-religiös?) avgör om en handling är god?Ondska - kan det då vara en tsunami? en flygolycka? det skadar människor och djur. ett barn som tillåts att äta bara sötsaker kanske senare i livet drabbas av fettma. tillåtelse = ondska?Agnostino skrev 2011-11-01 23:21:33 följande:Ont är vad som skadar människor eller djur, man kan naturligtvis fördjupa sig men jag finner det onödigt. Gott är vad som gynnar människor eller djur.
Så svårt är det inte.
Gott - gynnar?
fortplantning gynnar människor och djurs överlevnad. polygami = effektivisering av fortplantning = gott?
det som gynnar en själv kan väl vara ogynnsamt för andra?
För att en handling ska vara ond eller god krävs ett medvetande. En sten som ligger på marken är bara en sten, snubblar man så är det en OLYCKA. Känner du till det ordet? Stenen har ingen medvetande, tror man det är man seriöst BÄNG I BOLLEN. -
Dessutom håller jag med om att det sällan är direkt onda handlingar.
Folk styrs av sina erfarenheter och sina förutsättningar. En del har rätt dåliga förusättningar och rätt dåliga erfarenheter och då tenderar handlingarna att bli därefter - och tvärtom.
Människor är komplexa, det är löjligt att dela upp i ont och gott - det är okunnighetens röst som gärna vill dela upp i "vi och dom" för att kunna rättfärdiga sina egna handlingar utifrån att man själv är god.
Visst finns det folk med störningar i klassen "farliga för sin omgivning", men då gör vi det bästa vi kan och skyddar dem från sig själva och oss från dem. Vi är människor, inte leksaker.
Varje situation är unik, varje individ är unik - det betyder att vi med vår fenomenala anpassningsförmåga måste ta varje situation som den är.
Tänk efter själv hur det är, alla känner människor de helst inte vill umgås med för att de antingen inte kan bete sig som "folk" (och då menar jag naturligtvis som jag själv, alla dömer samma där) eller för att de faktiskt inte är speciellt snälla. Men om man tänker efter så beror deras "inte speciellt snällt" på något de varit med om. Säg att de skvallrar som kockar, om allt och alla. Det kanske beror på att de inte har något eget liv värt att prata om - och genast känner man sig lite mer välvilligt inställd. Man kan ju faktiskt inte döma ut folk det är synd om och i princip alla som beter sig som svin i det sociala livet har något i bagaget som dikterar deras handlingar.
Perfekt ex: Jan Guillou. Kan reta gallfebern på folk med sina översittarfasoner. Sen läser man Ondskan och då tycker man faktiskt om honom. Det är ju synd om karl!
-
Men herregud, hur var det med bibelkunskapen?Användarnamn skrev 2011-11-03 17:47:26 följande:Skulle vara intressant att veta var det stå och i viket sammanhang?
Ifrågasätter inte, är bara nyfiken. -
Men du glömmer alla de tiotusentals människor som gav upp kristendommen efter samma undersökning.Anastasia skrev 2011-11-03 20:06:11 följande:Så du menar att allt som inte är en vetenskaplig forskning är kvasiforskning?
och jag säger än en gång att den länken inte är en vetenskaplig forskning - men det är en juristisk forskning gjord av experter för att se om Kristendomen höll. Och det gjorde den! :) -
När Vatikanen bestämde sig för att forska på rätt sätt tillsatte de påvliga bibelkommissionen. De skulle undersöka om bibeln höll måttet gentemot evolutionen.
Det gick sådär.
Först och främst blev det mer eller mindre massavhopp när prästerna som gjorde själva undersökningen insåg vilken idioti de höll på med.
Därefter kom dogmen från påven - man får inte ifrågasätta att bibeln är sann, att allt som tas fram ska stödja tesen om gud, jesus och skapelsen. (källa kan behövas, formuleringen är en annan, men i stort så handlade det om dogm och bibelns sannfärdighet)
Avslutningen på detta är Inkvisitionen (aka påvliga bibelkommissionen) och som sedemer kom att kallas troskongregationen där man hämtat senaste påven Beneductus XVI.
-
Inte tappat som i att man förlorat den på vägen. Mer som i att man faktiskt förstår de argument och fakta som man ställs inför.Anastasia skrev 2011-11-03 20:41:54 följande:Ja självklart finns det dem som har tappat tron - men detta var ju en expert på vittnesuppgifter som kom fram till detta svar.
Sedan kan man så klart tappa tron av olika skäl - därför att man har bestämt sig för att det annars skulle ha sett ut på ett annorlunda sätt.
Att man låter hjärna dra de självklara slutsatser den måste dra för att fungera normalt.
Att man faktiskt förstår och tar till sig det man lärt sig utan att filtrera genom indoktrineringsfiltret. -
Ja.Användarnamn skrev 2011-11-03 21:03:13 följande:Vad är då verkligheten, är det att födas, leva några få år och sedan borta ur tillvaron för evigt?
Är det verkligen så jobbigt? -
Ja. Varför skulle det var ett problem?Användarnamn skrev 2011-11-03 22:12:03 följande:Är du tillfreds med att vid döden är du borta ur tillvaron för evigt?
Jag har förhoppningsvis haft ett bra liv, mina nära och kära minns mig med kärlek och jag får dö när det är dags.
Varför skulle man vilja leva för evigt?
Säg en sak som är bra med att leva för evigt.
Snälla, gör det.
EN, bara en liten sak som är bra med att leva för evigt.