Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Jesus Mirakel Tråd 3

Papi Jo skrev 2010-03-30 14:49:15 följande:
    -än. avsluta sista meningen med det så är jag nöjd.  saken är den (du får ta detta som en protetia hehe) att förr eller senare kommer någon komma med en helt ny teori som kullkastar det ni trott på hitills. Evolutionsprocessen med alla dess kryphål (som du säkert kan mer om än jag) är så långsam att det helt enkelt tar för lång tid att falsifiera den fullständigt på ett tag framöver. Jag har inget problem med att en Boein kan bygga sig själv , men det tar fruktansvärt lång tid, det är mitt enda argument. Gissningar och tyckanden har ibland rätt, om det är så i mitt fall - det kommer att visa sig någon gång eller - inte.
    Fred Hoyles Boeing-argument har skjutits ner så många gånger att delarna ligger i atomer nu. Det är helt enkelt lika bra kritik mot evolutionsteorin som "jag vill inte tro på det", vilket har visats i flera böcker och artiklar av framstående biologer och matematiker. Den har till och med fått ett namn, "Hoyle's Fallacy".

Det där med "än" är bara fjantigt, det är ett helt onödigt ord för att det ska verka som att det kommer att komma. Ungefär som "Det finns inga belägg för att månen är gjord av ost och jorden är gjord av choklad, än".
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Milkina cerka skrev 2010-03-30 14:59:14 följande:
    Menar du tidningen så kunde jag inte bry mig mindre.. Ännu mindre om någon som inte e n s  skriver G u d  med stor bokstav som man s k a l l.
    Att klaga på avsaknad av begynnelseversal när man inte ens skriver ihop saker till ett ord är lite väl magstarkt.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Papi Jo skrev 2010-03-30 15:05:32 följande:
    Jag tycker Freds argument är en bra liknelse.
    Det är det inte. Hans argument innehåller flertalet felaktiga premisser.
    Papi Jo skrev 2010-03-30 15:05:32 följande:
    Det där med månen och jorden som choklad respektive ost -inte lika bra.
    Jo, i fallet med "än" så är det en precis lika bra liknelse. Att säga att det inte finns belägg för saker "än" är ungefär som att säga att det inte finns belägg för något men det kommer att komma. Det kan man inte grunda en rationell diskussion på.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

För min del så bryr jag mig inte det minsta hur du skriver men när du klagar på andras simpla stavfel när du inte ens använder vedertagna sätt att skriva ord så är du ute och cyklar ordentligt.

Spärrad text övergavs och ersattes av andra sätt att emfasera just för att den var svårläst. När man använder det för enstaka ord går fungerar det men när var och varannat ord är spärrat så blir texten väldigt svårläst.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    starkrose skrev 2010-03-31 11:37:59 följande:
    Japp jag har tänkt på det. Men jag tror nog Bibeln avsåg rund som i rund.
    Hade man avsett en sfär så hade det varit lämpligt att skriva det. Rund är ett mycket dåligt uttryck.
    Ofta handlar det inte om att personen inte kan tro, utan om att man inte vill.
    Hur har du kommit fram till den slutsatsen?
    Det är bara stt se ut på den fantastiska naturen, hur väl allting är skapat i förhållanden till varandra. Guds harmoni finns i hela skapelsen och vår planet och solsystem är inte frambringat av en slump.
    Det är inte skapat perfekt, människor och djur dör dagligen av saker som vilken femåring som helst hade kunnat designa bättre. Människans luftstrupe som sitter korkat nära matstrupen är ett talande exempel.

Poängen är att det inte går att säga att det är perfekt när det så uppenbart inte är det. Harmoni är ett annat ord du använder, har du sett hur harmoniskt en flockjakt är? Visserligen kan man se att rovdjuren organiserar sig men var är harmonin i bytet som får bli uppätet medan det lever?

Naturen är grym och om Gud skapade den så var han sadist.

Ett annat exempel är universums stora utrymme som är fullkomligt onödigt, inget liv vi känner till kan leva där, ingen koncentrerad massa finns där. Det är i stort sett fullt med tomhet.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ta en titt på var det spårar ur och kasta sedan stenarna.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    KristenTjej84 skrev 2011-03-29 11:23:27 följande:
    www.globalis.se/Laender/Japan

Här står det att den snabba industrialiseringen har haft allvarliga konsekvenser för miljön.
    Hur vet vi att detta inte kan vara en orsak till att jordbävningen skedde?
    www.mimersbrunn.se/Miljoefoerstoering_Vi_foer...
    www.greenpeace.org/sweden/se/vad-vi-jobbar-fo.../

Här står det lite om vilka konsekvenser miljöförstöringen får.
    Nu hittade jag inte en artikel som stödde det jag tog upp. Men skulle inte förvåna mig om framtida studier av miljöförstöringens konsekvenser skulle visa att miljöförstöringen hör ihop med jordbävningar.
    JAg antar att vi får vänta och se.
    Det finns inga beskrivna och belagda mekanismer där miljöförstöring leder till vulkanutbrott, jordbävningar eller följande jättevågor.

Att miljöförstöring är dåligt förstår en femåring och det kan ha effekter som ökad havsnivå eller ökade temperaturer vilket inte alls är bra men därifrån till att vår påverkan skulle utlösa jordbävningar eller vulkanutbrott är steget mycket långt.

Vad Greenpeace jobbar för/mot är ganska ointressant i sammanhanget och en mellanstadie"uppsats" som inte ens nämner jordbävningar är inte mycket att hänga i granen.

Ska vi tolka det som att du inte kan påvisa ett samband mellan miljöförstöring och jordbävningar?

En annan fråga: varför inträffade de värsta naturkatastroferna någonsin långt innan den första människan satte sin fot på jorden?
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    KristenTjej84 skrev 2011-03-29 13:37:36 följande:
      Det är jag inte 100% säker på än hur, då jag inte är en expert på jordbävningar & naturkatastrofer.
     Men skulle inte förvåna mig om man fann ett samband i framtiden, då man redan funnit samband mellan miljöförstöring och översvämningskatastrofer.
    Men visst, jag kan ha helt fel det erkänner jag i alla fall när det gäller just det sambandet.
    Men det kan vara så att jag inte har fel, (framtidens forskning får visa)oavsett hur det står till så är det inte Gud som står bakom jordbävningskatastrofen i Japan eller andra jordbävnings katastrofer.
    Till skillnad från jordbävningar så kan man kausalt länka översvämningar till miljöförstöring (i vissa fall, inte alla). Vid jordbävningar så sker det helt andra saker, plattor "krockar" och det gör de till synes oavsett vad vi människor gör (om vi inte detonerar atombomber mellan plattorna vilket skulle kunna påverka).

Du kan inte använda det som argument för att det är människan som orsakar det om du inte kan påvisa att det är en möjlighet, det blir bara tomma påståenden eftersom alternativet går emot vad du tror på.

Om vi nu förutsätter att Gud har skapat jorden så har han också skapat förutsättningarna för jordbävningarna, om han är allvetande så visste han att det skulle ske och exakt när redan innan han skapade plattorna. Vållande till annans död brukar det kallas i domstolarna (bland annat). Fria viljans försvar räcker inte här, det kan förklara varför människor krigar, våldtar, mördar och så vidare men det kan inte förklara jordbävningar. Till och med Plantinga fick dra till med ad hoc-försvar och säga något i stil med "det är logiskt möjligt att det handlar om fallna änglar".
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    KristenTjej84 skrev 2011-03-29 16:22:52 följande:
    Jag lämnar diskussionen/hätska debatten om jordbävningar & dylikt då detta inte leder någon vart.
    Ni som är emot Jesus och kristendomen, kommer bara fortsätta tjafsa emot det och jag som är kristen
    kommer aldrig sluta tro på Guds existens även om jag inte har svar på alla frågor direkt, just, nu.
    Du lämnar diskussionen med en känga till dina meningsmotståndare om något ingen har kritiserat det du påstår. Det är riktigt ful debatteknik.

Jag är inte "emot Jesus och kristendomen", jag är emot att man duckar för sakfrågor när de börjar bli för obekväma och jag är emot att man påstår saker utan belägg. Du har nu lyckats göra båda.
    KristenTjej84 skrev 2011-03-29 16:22:52 följande:
    Jag har svarat på dom frågor jag kunnat på och ber om ursäkt om jag råkade göra ett misstag när det gäller min tro att jordbäviningar orsakas av miljöförstöring, då detta bara var den första tanke som kom upp.
    Det var inte den första tanke som kom upp, det är ett standardsvar från kristna och andra monoteister och ett svar som du har gett minst en gång tidigare. Försök inte få det till att det handlar om en tanke som inte är riktigt genomtänkt för det är det uppenbarligen inte.

Att det inte är ett logiskt hållbart svar är sekundärt eftersom det friskriver er Gud från ansvar. Nej, jag ifrågasätter inte någons rätt att tro på vad de vill, jag ifrågasätter bristfälliga resonemang som förs fram för att ge stöd åt den tron vilket är precis vad du nu har gjort.

Vill du inte diskutera så gör inte det men att tillskriva dina meningsmotståndare åsikter de inte gett uttryck för är fult.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    KristenTjej84 skrev 2011-04-04 23:43:37 följande:
    Men det är det som är sanningen, jag har själv upplevt detta. Människor som aldrig vetat vem jag var, har bett för mig och sett exakt vad som gömde sig i min själ, som jag var en öppen bok.Många kristna förebedjare har den gåvan från Gud.
    Då det är Jesus dom följer, så är det Jesus som ger dom informationen via den helige anden.
    Finns ingen annan förklaring..skulle du inte själv tycka det var övernaturligt om en kristen människa, som du aldrig träffat på förut men som arbetade som förebedjare för andra människor, skulle komma fram till dig och veta om saker du aldrig pratat med någon annan om än Gud med. Men fick den gåvan av Gud för att bättre kunna hjälpa människorna som är framme för förbön.
    Det är endast Gud som är tankeläsare.
    Finns ingen annan förklaring helt enkelt...därför serien heter Its supernatural.
    Du avfärdar förklaringar väldigt lättvindigt. Det skulle det kunna vara cold reading och även om man avfärdade det skulle det kunna handla om en annan gudom än den du tillber.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3