• Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3
  • M C
    Joual skrev 2010-03-30 20:58:12 följande:
    Jag skulle också gärna läsa en avhandling om svordomar! Måste nog undersöka om det finns någon sådan.  Jag har en teori om varför t ex oblat/hostia används som svordom. Du får stå ut med lite teologi nu Gamla testamentet är skrivet på hebreiska. De äldre formerna av hebreiska saknar vokaler, och namnet på Bibelns gud skrevs därför med bokstäverna JHWH. Om det ska uttalas Jehova, Jahwe eller på annat sätt tvistar de lärde om. Hursomhest: Det var inte tillåtet för vanliga dödliga att ens uttala Guds namn. Om man läste ur Torah och namnet JHWH förekom så uttalade man det inte - man sa istället ett annat ord, vanligen Adonai (Herren).  Det är alltså en gammal sedvänja inom judiska (och senare också kristna) sammanhang att vissa ord är heliga. Dessa får inte brukas hur som helst. Nattvardskalken och hostian är heliga föremål. Att använda namnen på dessa i ett profant sammanhang sågs i sig som mycket provokativt. Även om det idag inte är lika strikt religiöst samhälle i t ex Québec så lever ordbruket kvar.  Svordomar är ingenting magiskt. Det är ord som av någon anledning betraktas som vulgära eller vanhelgande. Jag har inga principiella problem med svordomar även om jag själv är kristen och väldigt sällan svär. Däremot kan jag tycka att man har ett ganska torftigt och fattigt språk om 1 av 10 ord är en svordom, men det är en annan fråga. 
    Jag hinner inte kolla nu, måste kolla på CSI, men imorgon ska jag leta rätt på en tror jag. Om du inte hinner först?{#lang_emotions_sealed} Men jag antog som du ser ovan att det har med något heligt att göra - missbruka inte herrans namn osv.
    Jag håller med om att man inte behöver svära jämt, jag sparar det till särskilda tillfällen.

Tyvärr finns där många särskilda tillfällen.{#lang_emotions_dreamer} Jag tror att min idiotometer är för känslig helt enkelt.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Milkina cerka
    pearshapedbastard skrev 2010-03-30 18:48:42 följande:
    Det är betydligt mer ohyffsat att skriva obegripligt än att svära. Det är som om jag hela tiden skulle envisas med att vråla mina svar till dig om vi konverserade IRL på en meters avstånd.
    Håller inte med dig, vilket du säkert förstår. Klarar faktiskt inte av svärande, det bara är så.
    Jag kan b å d e Be o c h Tänka.
  • bluebird
    Free Spirit skrev 2010-03-30 20:33:26 följande:
    Inte dømmer..hmm..enlig vise her på FL som har lest skriften så er Gud meget dømmende. Og du burde også vite at Gud inte gillar at vi banner..
    Nej, min Gud dömmer inte, vad din Gud gör får stå för dig. Mig gav hen fri vilja, iom det friheten att göra mina egna val och leva efter mina moraliska/etiska principer, vilket förhoppningsvis är något som faller hen i smaken.

Varför borde jag veta Gud inte gillar att vi svär? Var har du och andra fått den uppfattningen ifrån? Jag har inte fått något svar på det.
  • Milkina cerka
    M C skrev 2010-03-30 20:34:35 följande:
    Gud är inget egennamn, lika lite som enhörningen eller spagettimostret.Tomten, stålmannen, batman - alla fantasifoster får samma bemötande av mig. Vad du tycker i frågan spelar för mig väldigt liten roll. Det är ju inte ditt namn.
    Givetvis tycker inte du att det är viktigt, det är ju ett tecken på en respekt du inte hyser.
    det är inte mitt namn nej, men ett viktigt namn.
    M C skrev 2010-03-30 20:36:40 följande:
    Det är din åsikt. Jag har en annan. Vem har rätt?Mina ord kan man iallfall läsa och det torde vara huvudsyftet på ett öppet forum.
    omöjligt att läsa är det inte, det gick ju att kommentera iaf ..

Free Spirit: Tack för ditt inl. 269 som var uppmuntrande att läsa
    Jag kan b å d e Be o c h Tänka.
  • Free Spirit
    Milkina cerka skrev 2010-03-30 21:37:50 följande:
     Free Spirit: Tack för ditt inl. 269 som var uppmuntrande att läsa . 
    Det var et forsøk på å gå tilbake til TS..

Men som du sier det er oppmuntrende og det var også ment så midt i alt.
    Oversettelsen kan være litt så som så med..FireFox er inte alltid like flink..
  • Free Spirit
    bluebird skrev 2010-03-30 21:25:12 följande:
    Nej, min Gud dömmer inte, vad din Gud gör får stå för dig. Mig gav hen fri vilja, iom det friheten att göra mina egna val och leva efter mina moraliska/etiska principer, vilket förhoppningsvis är något som faller hen i smaken. Varför borde jag veta Gud inte gillar att vi svär? Var har du och andra fått den uppfattningen ifrån? Jag har inte fått något svar på det.
    Dine egne ord:

Min Gud skiter då högakningsfullt i mitt ordval, hen har bättre saker för sig än att hänga upp sig på ord, hoppas jag och förutsätter jag. {#lang_emotions_wink}

Vel jeg vet jo ine hvem som er DIN gud da..

I følge Biblen så hører inte banning til i et liv der en ønsker å følge Jesus!!

Men la oss gå tilbake til hva TS egentlig handler om..kanskje DU har opplevd Gud har gjort noen mirakler i DITT liv??
  • bluebird
    Free Spirit skrev 2010-03-30 21:52:32 följande:
    Dine egne ord:Min Gud skiter då högakningsfullt i mitt ordval, hen har bättre saker för sig än att hänga upp sig på ord, hoppas jag och förutsätter jag. Vel jeg vet jo ine hvem som er DIN gud da.. I følge Biblen så hører inte banning til i et liv der en ønsker å følge Jesus!!                                                                                  ************Men la oss gå tilbake til hva TS egentlig handler om..kanskje DU har opplevd Gud har gjort noen mirakler i DITT liv??
    Nej.

Jag har upplevt att Kirurger har gjort mirakel, hjärtläkare, neonatalvårdare, ambulanssjukvårdare, barnläkare, men aldrig Gud.
  • Free Spirit
    bluebird skrev 2010-03-30 21:55:16 följande:
    Nej. Jag har upplevt att Kirurger har gjort mirakel, hjärtläkare, neonatalvårdare, ambulanssjukvårdare, barnläkare, men aldrig Gud.
    Synd at du inte opplevd det endå..men kan jeg stille deg en liten nyfiken fråga?

Er du frelst?
  • bluebird
    Free Spirit skrev 2010-03-30 22:04:43 följande:
    Synd at du inte opplevd det endå..men kan jeg stille deg en liten nyfiken fråga?Er du frelst?
    Nej, katolik. {#lang_emotions_wink}
  • Free Spirit
    bluebird skrev 2010-03-30 22:08:14 följande:
    Nej, katolik.
    Aha..Siden du var barn..eller har du konventert eller blitt katolik som voksen?

Poenget var jo at om du var frelst så hadde du jo opplevd et mirakel.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3