Joual skrev 2010-03-30 20:58:12 följande:
Jag skulle också gärna läsa en avhandling om svordomar! Måste nog undersöka om det finns någon sådan. Jag har en teori om varför t ex oblat/hostia används som svordom. Du får stå ut med lite teologi nu Gamla testamentet är skrivet på hebreiska. De äldre formerna av hebreiska saknar vokaler, och namnet på Bibelns gud skrevs därför med bokstäverna JHWH. Om det ska uttalas Jehova, Jahwe eller på annat sätt tvistar de lärde om. Hursomhest: Det var inte tillåtet för vanliga dödliga att ens uttala Guds namn. Om man läste ur Torah och namnet JHWH förekom så uttalade man det inte - man sa istället ett annat ord, vanligen Adonai (Herren). Det är alltså en gammal sedvänja inom judiska (och senare också kristna) sammanhang att vissa ord är heliga. Dessa får inte brukas hur som helst. Nattvardskalken och hostian är heliga föremål. Att använda namnen på dessa i ett profant sammanhang sågs i sig som mycket provokativt. Även om det idag inte är lika strikt religiöst samhälle i t ex Québec så lever ordbruket kvar. Svordomar är ingenting magiskt. Det är ord som av någon anledning betraktas som vulgära eller vanhelgande. Jag har inga principiella problem med svordomar även om jag själv är kristen och väldigt sällan svär. Däremot kan jag tycka att man har ett ganska torftigt och fattigt språk om 1 av 10 ord är en svordom, men det är en annan fråga.
Jag hinner inte kolla nu, måste kolla på CSI, men imorgon ska jag leta rätt på en tror jag. Om du inte hinner först?

Men jag antog som du ser ovan att det har med något heligt att göra - missbruka inte herrans namn osv.
Jag håller med om att man inte behöver svära jämt, jag sparar det till särskilda tillfällen.
Tyvärr finns där många särskilda tillfällen.

Jag tror att min idiotometer är för känslig helt enkelt.