Jesus Mirakel Tråd 3
(Ordspråksboken 8:22-31)
”22 JHVH frambringade mig som begynnelsen av sin väg, det tidigaste av sina verk för länge sedan. 23 Från oöverskådlig tid har jag varit insatt på min plats, från begynnelsen, innan jorden fanns. 24 När djupen inte fanns, frambringades jag som under födslosmärtor, när det inte fanns några källor fyllda med vatten. 25 Innan bergen sänktes på plats, före kullarna, frambringades jag som under födslosmärtor, 26 när han ännu inte hade gjort jorden och de öppna vidderna och det första av det fruktbara landets stoftmassor. 27 När han beredde himlen var jag där; när han fastställde en cirkel över djupets yta, 28 när han gjorde molnmassorna där ovan fasta, när han lät djupets källor bli starka, 29 när han satte för havet sin förordning, för att vattnen inte skulle överskrida hans befallning, när han bestämde jordens grundvalar, 30 då var jag vid hans sida som en mästerlig arbetare; jag var den som han höll särskilt kär dag efter dag. Hela tiden gladdes jag inför honom, 31 gladdes över det fruktbara landet på hans jord, och min glädje var hos människosönerna.