KristenTjej84 skrev 2011-04-19 09:59:19 följande:
Du verkar tycka det är jätteproduktivt eftersom du fortsätter den här diskussionen och inte ger upp med att försöka få mig att känna så dum som möjligt för att jag tror. Samt överbevisa mig och andra som tror med saker som får motsatt effekt, genom att påstå att det inte finns någon Gud bakom naturens processer te x.
Det enda jag vill är att du skall reflektera lite över det att du säger att allt, oavsett vad, är ett "bevis" för just din gud. Tycker du inte att det är en oärlig debatteknik? Anser du helt ärligt att om alla tänkte på det sättet om just vad de tror så hade samhället varit givande och produktivt? Eller är det bara personer med just din livsåskådning som får vara dogmatiska?
Jag försöker inte överbevisa någon, du har nämnligen inte visat att det du säger stämmer än. Är det inte bättre att börja där eftersom det faktiskt är du som påstår saker initialt i tråden?
Nej jag har aldrig påstått att det är människornas eget fel att de föds sjuka eller blir sjuka, så länge de inte har framkallat detta genom att t ex röka cigaretter och fått lungcancer, nu har du missuppfattat mig helt.
Och jag tror att Jesus kan hela alla, både på utsidan och insidan eftersom han älskar människorna, men i mitt fall och många andras fall har detta underlättat att vi trott att han kan göra det vi ber om. Även om jag hört om fall där folk kommit till tro efter att Jesus helat dom också.
Men du påstod att det är ett val att tro, och att Jesus bara helar de som tar mot honom. Alltså är de som inte blivit helade att skylla då de inte valt att ta mot Jesus?
Är det inte lite snålt av Jesus att inte hela alla bara sådär hokus pokus? Ja om han nu kan alltså,. är han inte allsmäktig utan bara gör så gott han kan är det naturligtvis förståligt. Men är det inte lite konstigt att en allsmäktig, allseende gud inte har lust att hela alla människor, bara vissa? att det bara är vissa han väljer att ge "gåvan"?
Klart tro är ett val, du har ju t ex valt att inte tro, då du inte tycker allt det jag berättat om att Jesus har gjort, låter logiskt och är vetenskapligt bevisat, då du verkar tro på den formen av vetenskap som utesluter Gud.
Finns många bevis på övernaturliga ingripanden, jag har nu under flera månders tid veckovis nästan delat med mig av dem. Men jag kan inte tvinga dig att tro, det är ett personligt val. Antingen tror du det finns en Gud som ingriper i människors och kan ingripa i ditt eget liv, eller inte. Punkt slut.
Först säger du att det är ett personligt val. Sedan säger du att man antingen tror eller inte tror. Hur skall du ha det? Jag kan säga att jag tror på just din gud... men inte tror jag för det, det fungerar inte så. Tyvärr eller som tur är kanske.
Att du anser att det de videor här är bevis blir lite skamligt nästan då vi innan diskuterat hur det är med anekdoter. Hur var det nu, tror du ordagrant på de som anser att de blivit kidnappade av aliens med? Inser du att folk ibland hittar på, har fel eller helt enkelt miss sådant som inte hänt? Kan du föreställa dig att detta ibland händer?
Jag tror inte på någon form av vetenskap, åtminstone inte i det du lägger i ordet "tro". Jag accepterar dock verkligheten, och eftersom det ännu inte finns belägg för någon gud alls eller en gudshypotes som förklarar något kan jag inte säga att den tillhör verkligheten. Det är möjligt att du tycker att Jesus låter logisk samt "vetenskapligt bevisat", men det betyder inte att han är det. Det räcker nämnligen inte för dig att
säga det, du måste
visa det med.
Många om inte alla som valt att tro på Jesus, har på ett eller annat sätt sökt och funnit honom, och fått uppleva hans styrka, kraft och eller kärlek på övernaturligt sätt. Dvs de har fått all den bevis de behöver för att tro att det finns en Gud, som älskar dom. Och de har accepterat det faktumet att det som människa inte går att förstå precis allting, eftersom vi är människor med begränsade hjärnor.
Många om inte alla som valt att tro på Muhammed, har på ett eller annat sätt sökt och funnit honom, och fått uppleva hans styrka, kraft och eller kärlek på övernaturligt sätt. Dvs de har fått all den bevis de behöver för att tro att Allah finns, som älskar dom. Och de har accepterat det faktumet att det som människa inte går att förstå precis allting, eftersom vi är människor med begränsade hjärnor.
Se hur det "argumentet" kan användas för alla religioner. Blev du muslim nu?