Inlägg från: Användarnamn |Visa alla inlägg
  • Användarnamn

Jesus Mirakel Tråd 3

SkåneP skrev 2011-04-28 19:46:54 följande:
    Inte särskilt, snarare verklighetsförankrad, som sagt.

Om du vill leva i verkligheten kan du tala om vad som är lösningen på det faktum att vi arbetar hårt på vårt kollektiva självmord via naturen som eskalerar....
  • Användarnamn
    SkåneP skrev 2011-04-28 19:57:39 följande:
    Lösningen är att sluta med det kollektiva självmordet.

Vill du ha ett mer konkret svar får du ställa en mer konkret fråga. 
    Hur får man slut på det och dessutom får bort det som redan är sabbat.
  • Användarnamn
    SkåneP skrev 2011-04-28 20:28:52 följande:
    Fortfarande för vagt fomulerat för att rendera ett vettigt svar.
    Ok, du kan inte svara.
  • Användarnamn
    SkåneP skrev 2011-04-28 20:39:00 följande:
    Jodå. 42.
    Som översatt betyder?
  • Användarnamn
    Rundown skrev 2011-04-28 20:28:45 följande:
    Driver du med mig nu, jag har ställt samma fråga TRE gånger nu efter att du frågat mig "vad var frågan". Tycker du verkligen att du föregår med bra exempel när du tramsar dig såhär?

Sista paragrafen i inlägg #690. Det är väl tre frågor men de hänger samman så svara gärna på de tre delfrågorna så att säga. Om du inte minns de påståenden du gjort kan du backa ett par inlägg innan #690 för att se konversationen vi hade där och som ledde fram till att jag fick posta frågan igen då du hoppade över den första gången den ställdes.

"Frågan var alltså hur du kan, i en värld som ser ut som en värld där det inte fins någon gud (dina ord, inte mina) ändå påstår att det finns en gud? Kunde man innan se att det fanns en, kanske för 200 år sedan? Vad får dig att tro att den "guden fortfarande existerar?"
    Svaret är att världen är som nu därför vi ville visa att vi kunde styra samhället själv utan Gud och under tiden vi håller på att visa vad vi kan är vi lämnade till oss själva.

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.

Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.

Predikaren 8:9

”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.

När allt är bevisat:

Uppenbarelseboken 11:18                   

”Men nationerna blev vreda , och din egen vrede kom, och den fastställda tiden, då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar * jorden.” genomfördärvar. Jmf Upp 21:3 - 5

* Ordagrant ständigt

2 Petrus 3:7
    Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas”

• Användarnamn
    Toboas skrev 2011-04-28 20:54:57 följande:
    Enligt Jesus kan vi ju be om hjälp i hans namn men enligt Paulus så kan vi inte det...
    Visa från Bibeln att det är så.
  • Användarnamn
    Användarnamn skrev 2011-04-28 20:57:53 följande:
    Visa från Bibeln att det är så.
    SkåneP skrev 2011-04-28 21:13:28 följande:
    Att du måste fundera mer på frågan för att kunna få ett vettigt svar.
    I have a point, now I just need an argument.
  • Användarnamn
    Toboas skrev 2011-04-28 21:29:49 följande:
    Dryg du är. Först postar du att Jesus säger att det man ber om i hans namn kommer han att göra. När jag påpekar att det finns undantag hävdar du att det Jesus sa inte gäller längre.
    Användarnamn skrev 2011-04-27 23:33:35 följande:
    Johannes14:13, 14

”Vad ni än ber om i mitt namn, detta skall jag göra, för att fadern må förhärligas i förbindelse med sonen. Ifall ni ber om något i mitt namn, skall jag göra det”

Då påpekade jag att det inte gäller amputerade och en massa andra exempel på undantag - och då svarade du:
    Tror inte du vill veta sammingen om Guds vilja, bara disputera.
  • Användarnamn
    Toboas skrev 2011-04-29 15:16:11 följande:
    Enligt kristna utgör bibeln guds ord eller i alla fall uttryck för guds idéer. Det står saker i som inte stämmer - att det man ber om i Jesu namn inträffar. Du förklarar det med att en person som inte mötte Jesus uphäver det evangelisterna påstår. Jag är nyfiken på hur mycket fel en gud kan ha som påstås vara både allvetande och allsmäktig.

Dock är det helt riktigt att jag vill disputera men först måste jag bli klar med min Licenciatexamen så det ligger lite längre fram. Nu diskuterar jag däremot gärna.
    Dispurera du, men det får du göra för dig själv.
  • Användarnamn
    Rundown skrev 2011-04-29 21:29:00 följande:

Ja du påstår det, men hur vet du det? Först säger du att världen idag ser ut som en värld där gud inte finns, sedan citerar du bibeln som ett "belägg" för din gud. Hur går det ihop? Rimligen är bibeln en del av världen och alltså något som med dina ord inte visar på guds existens.

Frågan kvarstår alltså, om det är som du sade att vi idag inte kan se gud, hur vet du då att gud finns eller ens har funnits alls? Biblen borde ju vara en gammal bok som alla andra i sådana fall?
    Det du skriver förtjänar inte ett svar.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3