Inlägg från: dirpower |Visa alla inlägg
  • dirpower

Jesus Mirakel Tråd 3

Iarwain skrev 2014-10-28 15:44:20 följande:

Det kan ju vara intressant att se på Kalla Fakta ikväll...

Eller jo, jag ändrar mig, du har rätt. Jag ska nog se det! Inte för att det kommer påverka min syn på helande utan min syn på människor som inte får ett helande.
  • dirpower
    Iarwain skrev 2014-10-29 08:02:46 följande:

Jag undrar lite varför dina "äkta vara" inte tar "The million dollar challenge" och skänker pengarna till välgörenhet.

web.randi.org/the-million-dollar-challenge.html

Det skulle dessutom ge bonusen att de får många fler troende följare. Jag skulle definitivt omvärdera min nuvarande syn på detta.

Förstår du inte? Ingen människa äger Guds kraft. Gud behöver inte tävla om någons prispengar men om du tror det så be honom och inte någon annan.
  • dirpower
    Moderno skrev 2014-11-01 08:41:50 följande:

Det var intresant. Kan detta enligt kristen tro tas för intäkt att människan bara passerar jordelivet, dvs. att gud sänder människan från himlen till jorden och sedan tillbaka igen?. Vem väljs i så fall ut att skickas till jorden - och har alla uppdrag att vara profet över folken?

Bibelcitatet kom med källhänvisning. Orkar du inte läsa så finns mp3 på folkbibeln.se ;)
  • dirpower
    Iarwain skrev 2014-11-01 16:07:02 följande:

Förstår jag dig rätt när du säger att Gud inte skulle upplåta sin kraft till någon som gör det för att få möjligt att skänka 1 miljon dollar till välgörenhet.

Men han gör det för att helbrägdagörare ska kunna samla miljoner på hög i sin församling?

Visa mig nu den församlingens ekonomi som du skriver om. Pengar i omsättning känner jag till, exempelvis utbyggnad och missionsarbete, men visa mig vilken budget du fått insyn i som bekräftar detta penningstaplande där Gud definitivt har visat sig närvarande.
  • dirpower
    Johan75 skrev 2014-10-29 07:43:23 följande:
    Över fem miljoner barn dör varje år innan de uppnått fem års ålder. De flesta av dessa i fattiga delar av världen. Många av dessa i stor smärta och med förtvivlade föräldrar som förgäves ber till Gud att rädda deras barn. Många av dessa dör även i sjukdomar som aids, malaria, ebola (just nu), och vanliga infektioner. Det är inte människor som dödar dessa barn. Gud helar inte dessa barn - han helar onda fötter i Sollentuna (enligt dig). 

Om du och alla troende som finns visar mig alla "mirakel" och helande som inträffar över hela världen, eller om vi åtminstone förutsätter att detta var något ni kunde göra, så har jag inga problem med att visa hur så fantastiskt många fler som inte får ta del av detta. Om det skulle vara som du säger och resurserna är oändliga så är detta inget att hylla, snarare något att fördöma. 

För övrigt tog Jesus knappast något straff för "Sverige" då "Sverige" är en politisk konstruktion som uppstod ca 1 500 år efter Jesus eventuella existens. 

Om du undrar mer om varför helande uteblir trots att de skett helt i linje med den anda som bibeln beskriver så har Todd White, som dagligen får vara med om Guds mirakler, även egna erfarenheter av uteblivet helande. Han berättar om egna erfarenheter i ett klipp som kallas When healing does not come. Det går inte att hitta svar på allt och det är därför man behöver något som kallas för tro.

Jag kan omöjligt förstå din syn på att fördöma något gott. Din världsbild är obegriplig. Här följer ett exempel på ditt resonemangs obegriplighet. Hela världen kunde inte inreda sina hem billigt. Bara de förmögna kunde inreda de vackraste och smartaste hemmen. IKEA fanns bara i Sverige och eftersom att det var något gott för samhället så kunde de expandera till hela världen och skapa arbetstillfällen och fler uppskattade hem. Om vi tillämpar ditt resonemang på IKEA så borde de aldrig ha expanderat för de andra länderna hade ju inte IKEA. Ditt resonemangs kontenta blir en värld där alla ska sänkas till samma nivå istället för att vi höjer världen till nya nivåer. För mig låter detta bakåtsträvande illa.

• dirpower
    Iarwain skrev 2014-11-01 18:10:10 följande:
    Det kan jag inte, då jag inte känner ett enda tillfälle där "Gud definitivt har visat sig närvarande".

Vi kan börja med att du berättar ett tillfälle där du tror "Gud definitivt har visat sig närvarande" så får jag därifrån försöka leda i bevis att det samlas pengar på hög.
    Jag har inte talat om att någon samlar pengar på hög. Det var helt och hållet ditt resonemang och har du inte skäl nog att själv tro på det resonemanget så kan du knappast lägga den bevisbördan på mig. Ingen av oss har den uppfattningen om församlingar där Gud är närvarande och därför är vi nu överens om att ditt påstående inte föll i någons intresseområde ;)
  • dirpower
    Iarwain skrev 2014-11-01 20:21:03 följande:
    Jag har bett dig presentera någon du anser är "äkta vara", vilket jag uppfattar du menar någon som helar genom guds kraft.

Eller är vi överens om att dessa inte finns?

Varför ber du mig om det? Det framgick ju.

• dirpower
    Johan75 skrev 2014-11-02 15:45:26 följande:
    Jordskred stod det i artikeln jag länkade till, inte jordbävningar, men jag antar att det spelar mindre roll för de som vill se Jesus överallt. 

Jag tror inte att bibeln detaljbeskriver varje händelse som ska ske. Exempelvis tror jag att växthuseffekten är en del av allt Bibeln förklarar som födslovärkarna.

Johan75 skrev 2014-11-02 15:54:14 följande:
    Du behöver inte övertyga mig om att helande uteblir. Det är jag övertygad om. Jag bara undrar hur du kan tycka det är så fantastiskt att miljoner barn dör i fattiga delar av världen samtidigt som rika västerlänningar får sina onda fötter masserade av Gud?
    dirpower skrev 2014-11-01 17:47:02 följande:

Jag kan omöjligt förstå din syn på att fördöma något gott. Din världsbild är obegriplig. Här följer ett exempel på ditt resonemangs obegriplighet. Hela världen kunde inte inreda sina hem billigt. Bara de förmögna kunde inreda de vackraste och smartaste hemmen. IKEA fanns bara i Sverige och eftersom att det var något gott för samhället så kunde de expandera till hela världen och skapa arbetstillfällen och fler uppskattade hem. Om vi tillämpar ditt resonemang på IKEA så borde de aldrig ha expanderat för de andra länderna hade ju inte IKEA. Ditt resonemangs kontenta blir en värld där alla ska sänkas till samma nivå istället för att vi höjer världen till nya nivåer. För mig låter detta bakåtsträvande illa.

Att vi lever i en fallen skapelse är inget fantastiskt. Just därför behöver människan återupprätta kontakten med den enda levande Guden.

Som vanligt skjuter du helt utanför målet. 

Men visst - jag gillar på något sätt att du jämställer Gud med ett företag som eftersträvar vinst och pengar för sina varor/tjänster. Det passar faktiskt in i mönstret. 

Eftersom att Gud är rik och att där Gud verkar så mår människor bra så tycker jag det är en bra liknelse. IKEA skapar mängder med sysselsättning och knappast ligger pengarna på hög utan pengarna spenderas på samhället. Vänsterpartister brukar jag förstå som att de är bittra på de rika för att de inte får del av pengarna men min syn är att alla pengar alltid går i omsättning och kommer tillbaka in i samhället. Inte ens pengar som ligger på hög får vara i fred för inflationen tar då ut sin del. Gud strävar inte efter världsliga ting som exempelvis ynkliga pengar men han kan förse den som utför hans verk med pengar i enlighet med vad bibeln säger om pengar.

Igen - var det dig som Gud gav en cykel när du ville ha en, eller blandar jag ihop dig med någon?

Prova Google; dirpower cykel religion familjeliv

• dirpower
    Vibban01 skrev 2014-11-03 17:28:41 följande:
    Profeter betyder "budbärare".

Matteus 28:18-20
    Och Jesus gick närmare och talade till dem och sade: ?All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given. 19?Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn 20?och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning.?

Profeter profeterar. Det är inte vanliga postgubbar vi talar om utan en särskild gåva är det att kunna profetera.

1 kor 14:39 Mina bröder, sök att vinna profetians gåva, men hindra inte tungotalet.

Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3