Inlägg från: Anastasia |Visa alla inlägg
  • Anastasia

Jesus Mirakel Tråd 3

Användarnamn skrev 2011-11-16 19:26:11 följande:
    Apg 1:6
    De hade ännu inte fått helig ande då! Den helige Ande kom över apostlarna i Kapitel 2
  • Anastasia
    Användarnamn skrev 2011-11-16 19:47:26 följande:
    Ingen lärjunge ljuger, det ordet får stå för dig, de hade felaktiga förväntningar.

Sedan behöver du nog läsa evangelierna igen.
    De sjuttios förkunnartjänst och Jesu uppföljningsarbete varar relativt kort tid. Snart börjar de 35 förkunnarparen återvända till Jesus. ”Herre”, utropar de glädjestrålande, ”till och med demonerna underordnar sig oss när vi använder ditt namn.” Jesus blir säkert hänförd över denna fina tjänsterapport, för han svarar: ”Jag har börjat få se Satan redan fallen likt en blixt från himlen. Se, jag har gett er myndighet att trampa ormar och skorpioner under fötterna.”

Jesus vet att sedan Guds rike blivit upprättat i ändens tid skall Satan och hans demoner kastas ut ur himmelen. Men att lärjungarna som blott och bart är människor nu kan driva ut osynliga demoner tjänar som en ytterligare bekräftelse på denna kommande händelse. Jesus talar därför om Satans framtida fall från himmelen som om det redan hade inträffat.
    Det är därför i symbolisk bemärkelse som de sjuttio får myndighet att trampa ormar och skorpioner under fötterna. Likväl säger Jesus: ”Gläd er ändå inte över detta, att andarna underordnar sig er, utan gläd er därför att era namn har blivit inskrivna i himmelen.”
    Jesus är jublande glad och prisar offentligt sin Fader för att han använder dessa hans ödmjuka tjänare på ett så storslaget sätt. Han vänder sig till sina lärjungar och säger: ”Lyckliga är de ögon som ser de ting ni nu ser.
    För jag säger er: Många profeter och kungar önskade få se de ting ni nu ser, men fick inte se dem, och få höra de ting ni nu hör, men fick inte höra dem.” Lukas 10:1—24; Matteus 10:1—42; Uppenbarelseboken
    12:7—12.

10:18 – Vad syftade Jesus på när han sade till de 70 lärjungarna: ”Jag har sett Satan falla ner från himlen som en blixt”? Jesus menade inte att Satan redan hade blivit utkastad från himlen. Det hände inte förrän kort efter det att Jesus blev insatt som himmelsk kung 1914. (Upp. 12:1–10) Det går inte att vara dogmatisk i den här frågan, men när Jesus omnämnde en framtida händelse som om den redan hade skett, betonade han tydligen att den med säkerhet skulle inträffa.

--------------------------------

”Sedan vände de sjuttio åter med glädje och sade: ’Herre, till och med demonerna underordnar sig oss när vi använder ditt namn.’”
    Vilket fantastiskt prov på Guds makt över demonerna var inte detta!
    En sådan fin tjänsterapport gjorde verkligen Jesus hänförd, för han sade: ”Jag har börjat få se Satan redan fallen likt en blixt från himlen.” (Lukas 10:17, 18)

Jesus visste att Satan och hans demoner till slut, efter det messianska rikets födelse i himmelen, skulle kastas ut ur himmelen.
    Men att vanliga människor på det här sättet kunde driva ut osynliga demoner tjänade för Jesus, medan han fortfarande var kvar på jorden, som en extra försäkran om denna kommande glädjefyllda händelse. Jesus talade därför om detta framtida fall av Satan från himmelen som ett faktum. — Uppenbarelseboken 12:5, 7—10.

Den skörd Jesus talade om var inte en skörd av spannmål eller frukt, utan en skörd av människor, fårlika människor som skulle komma att ge ett villigt gensvar till Rikets budskap. Frukterna av en sådan skörd höll redan på att visa sig. Men det skördearbete som Jesus och hans efterföljare utförde under de där få månaderna som återstod till den 14 Nisan år 33 v.t. lade endast grunden för en långt större skörd efter Jesu död och uppståndelse. — Jämför Psalm 126:1, 2, 5, 6.

Tidpunkten var nu pingstdagen år 33 v.t., och omkring 120 av Jesu efterföljare var församlade i Jerusalem. ”Plötsligt kom från himmelen ett kraftigt ljud alldeles som ljudet av en framfarande styv bris, och det uppfyllde hela huset, där de satt. Och de blev alla uppfyllda av helig ande och började tala olika tungomål, alldeles som anden förunnade dem att uttala sig.” Detta var början till en enastående skörd! ”På den dagen fogades omkring tre tusen själar till.” (Apostlagärningarna 1:15; 2:1—4, 41) ”Dag efter dag höll de ständigt i endräkt till i templet, ... under det de prisade Gud och fann ynnest hos allt folket. Samtidigt fortsatte Jehova att dagligen till dem foga dem som blev frälsta.” (Apostlagärningarna 2:46, 47) Senare finner vi: ”De som trodde på Herren fortsatte att fogas till, skaror både av män och av kvinnor.” Och ännu senare: ”Guds ord [fortsatte] att växa till, och antalet lärjungar fortsatte att öka mycket i Jerusalem; och en stor skara präster började vara lydiga mot tron.” — Apostlagärningarna 5:14; 6:7.
    6 Motståndet mot Rikets budskap ökade nu kraftigt. Hindrade detta skördearbetet? Nej, för ”de som hade blivit kringspridda gick ... igenom landet och förkunnade ordets goda nyheter”.
    Filippus gick till staden Samaria, och skaror av människor lyssnade ivrigt på honom, och de demonbesatta, de förlamade och de oärdiga blev alla botade. Inte underligt att det blev ”stor glädje i den staden”. — Apostlagärningarna 8:1—8.

Den uppväckte Jesus hade sagt följande till sina lärjungar: ”Ni skall vara vittnen om mig både i Jerusalem och i hela Judéen och Samarien och till jordens mest avlägsna del.” (Apostlagärningarna 1:8) Verksamhetsfältets omfattning krävde fler arbetare — snabbt! Vilken skörd av lärjungar skulle man inte nu kunna vänta sig!
    Och den hade redan börjat — allt under Guds heliga andes vägledning. Efter den mordiskt sinnade Saulus’ omvändelse kan vi läsa följande: ”Så kom verkligen församlingen utöver hela Judeen och Galileen och Samarien in i en period av frid och byggdes upp; och eftersom den vandrade i Jehovas fruktan och i den heliga andens trösterika ro, fortsatte den att växa till.” (Apostlagärningarna 9:31)
    När skördandet av fårlika människor ökade farten som vi också ser utöver världen idag.,
    ja såklart skulle jag ha förstått detta.  När det inte passar er JV så blir allt symboliskt.  Men nej detta räcker inte ett dugg, Jesus sade att han hade sett Satan slungas ned som en blixt och de de 72 sade: "”Herre, till och med demonerna lyder oss när vi uttalar ditt namn.”  Med andra ord så talade Jesus om något som redan hade hänt och som han hade sett och demonerna lydde de sjuttiotvå när de uttalade Jesu namn,  

Tro på Bibeln istället för att tro på vad vakttornet säger till dig/er.   
  • Anastasia
    Användarnamn skrev 2011-11-16 20:08:07 följande:
    Jag har tagit min ställning i kunskap.

Jag önskar dig att ta ståndpunkt i exakt kunskap oxå, sedan väntar vi på resultatet som inte är så långt borta.
    Jag väljer att tro på Bibeln och tror att Bibeln kan ge mig den kunskapen som finns hos Gud.   Jag tror på vad som står i Bibeln och väljer att inte symbolisera precis allt som går emot vad jag vill tro på.  Vilket din organisation faktiskt gör i vissa fall.   
  • Anastasia
    Användarnamn skrev 2011-11-16 19:53:02 följande:
    Helig ande är Guds verksamma kraft och den anden fick de del av redan då de blev utvalda.

Det du talar och  var gåvan att tala olika språk så sanningen om Jesus blev vida känt.
    Att Den helige Ande endast är Guds verksamma kraft håller jag heller inte med dig i.  Jesus säger i Johannesevangeliet 14:16:

"Jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan hjälpare, som skall vara hos er för alltid: 17sanningens ande.  

Jag har en fråga till dig här - Jesus säger här: "En annan hjälpare" vem var den förre hjälparen enligt din tro?   
  • Anastasia
    Användarnamn skrev 2011-11-16 20:23:05 följande:
    Min organisation????

Jag har min egen tro och tar ställning för den.

Vilket är den sanna tron, det är du skyldig att visa mig.

1 Petrus 3:15                     2000
    ” Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.”

Matt 7:21- 23

” 21Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. 22 På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ 23 Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’”

Guds Son gjorde klart att inte ens de som gör sådant som liknar det som det getts befallning om, men gör det på fel sätt eller med fel motiv, får komma in i Guds kungarike, utan blir fullständigt avvisade. (Mt 7:15–23)

Längre fram gav Jesus en varning för falska profeter som motsvarade den Mose gav. Sådana profeter skulle använda Jesu namn och ”göra tecken och under för att om möjligt villa bort” människor, men deras frukter skulle visa att de utövade laglöshet. (Mt 7:15–23; Mk 13:21–23; jfr 2Pe 2:1–3; 1Jo 4:1–3.)

Jesus är utan tvivel vred på alla de religiösa organisationer som falskeligen påstår sig representera honom.

Vilket är den sanna tron, det är du skyldig att visa mig.  Svar: När det kommer till det som du och jag talar om här så är sann tro att inte försöka uttala olika årtal när Jesus skall komma, eftersom endast Fadern vet när tiden är inne.  Att då säga att han kommer vid det årtalet är alltså fel, och tillhör inte den sanna tron.  

• Anastasia
    Användarnamn skrev 2011-11-16 20:34:31 följande:
    Du fick svar även om du inte håller med, nu är det din tur att ge mig svar;

” Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.”

” 21Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. 22 På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ 23 Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’”

Sann tro är att bära den helige Andes frukter. Det är vad Gud vill och det är vad som kommer av tro och Helig Ande! 
  • Anastasia
    Användarnamn skrev 2011-11-16 20:29:00 följande:

Hjälparen

”Din ande är god; må den leda mig i rättrådighetens land.” – Psalm 143:10

"Om jag inte lämnar er kommer inte Hjälparen till er.

Men när jag går skall jag sända honom till er, och när han kommer skall han visa världen vad synd är" Jesus Kristus

Johannes 16:7, 8

”Likväl säger jag er nu sanningen.

Det är till fördel för er att jag går bort.

Ty om jag inte går bort, skall hjälparen alls inte komma till er: Men om jag går min väg, skall jag sända honom till er. – Och när denne kommer, skall han ge världen övertygande bevisning i fråga om synd och ifråga om rättfärdighet och i fråga om dom.”

Hur anden hjälper.

Jesus Kristus kallade den heliga anden en ”hjälpare”.

Så här sade han till exempel till sina efterföljare:  "Jag skall framställa en begäran till Fadern, och han skall ge er en annan hjälpare, att vara med er för evigt, sanningens ande som världen inte kan ta emot, därför att de varken ser den eller känner den.

Ni känner den, därför att den blir kvar hos er och är i er." "Hjälparen" skulle bland annat vara en lärare, för Kristus lovade”: "Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, denne skall lära er allting och påminna er om allt vad jag har sagt er.

"Anden, skulle också vittna om Kristus, och han försäkrade sina lärjungar: "Det är till fördel  för att jag går bort.

Ty om jag inte går bor skall hjälparen alls inte komma till er; men om jag går min väg, skall jag sända honom till er." - Johannes 14:16, 17, 26; 15:26 16:7.*

På pingstdagen år 33 v.t. utgöt Jesu; från himlen den utlovade heliga anden över sina efterföljare. (Apostlagärningarna 1:4, 5 2:1-ll)

Som en hjälpare gav anden den ökad insikt om Guds vilja och uppsåt och öppnade Guds profetiska ord för dem.

(1 Korinthierna 2:10-16; Kolosserna 1:9, 10; Hebréerna 9:8-10) Denne hjälpare satte också Jesu lärjungar i stånd att bli vittnen på hela jorden. (Lukas 24:49; Apostlagärningarna 1:8; Efesierna 3:5, 6)

Om en överlämna kristen i våra dagar utnyttjar de andliga an ordningar som Gud har gjort genom "den trogne och omdömesgille slaven", kan den heliga anden hjälpa honom att växa till i kunskap. (Matteus 24:45-47)

Guds ande kan hjälpa genom att ge det mod och den styrka som krävs för att vittna som en Jehovas tjänare.

(Matteus 10:19, 20; Apostlagärningarna 4:29-31)

Men den heliga anden hjälper, också Guds folk på annat sätt.

* Även om den heliga anden personifieras som en "hjälpare", är den inte någon person, eftersom ett grekiskt pronomen i neutrum (översatt med "den' används om anden.

I hebreiskan används på liknande sätt feminina pronomen om visheten personifiera (Ordspråken 1:20-33; 8:1-36) Vidare blev den heliga anden "utgjuten", vilket en person inte kan bli.  - Apostlagärningarna 2:33.

Jag tror inte att jag fick något svar på frågan: Vem var den förre hjälparen eftersom Den helige Ande är en annan hjälpare? Svara kort och inte med ett helt A4 blad! :) 
  • Anastasia
    Användarnamn skrev 2011-11-16 21:05:57 följande:
    Svarar alltid, men det behöver inte vara rätt i era ögon.

Kan jag räkna med att få svar av er?

Vilket är den sanna tron!?

Har redan svarat att den Sanna tron är att bära God frukt med andra ord Den helige Andes frukter.  Svara nu på vem som var den förre hjälparen?  Kan det ha varit Jesus som var den förre hjälparen och att den andra hjälparen som är Den helige Ande kom senare vid pingsten?   

Om det visade sig att det var så - vilket jag tror - så måste Den helige Ande också vara en person eftersom Jesus var en person.  Om det inte var Jesus som var den förre hjälparen - vem var det då? 
  • Anastasia
    Användarnamn skrev 2011-11-16 21:14:12 följande:
    Ingen av er kan svara ser jag.
    Och du kan inte svara på min fråga! :) Men jag har iaf. svarat på din fråga!
  • Anastasia
    Användarnamn skrev 2011-11-16 21:18:30 följande:
    Vilken kyrka är den sanna?

Svar: Kristi Kropp!  Dem som har Den helige Ande i sin kropp och som tror att Jesus är Guds son och har åkallat Jesus som Herre.  Som Paulus skriver i rom 10:9-13

"9Ty om du med din mun bekänner att Jesus är herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad.10Hjärtats tro leder till rättfärdighet och munnens bekännelse till räddning. 11Skriften säger ju:Ingen som tror på honom skall stå där med skam. 12Det är ingen skillnad på jude och grek; alla har samme herre, och han ger av sin rikedom åt alla som åkallar honom. 13Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad."

Alla dem som bekänner att Jesus är Herre och i sitt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda skall bli räddade.  Verkan på detta är att man bär god frukt och Kyrkan är Kristi kropp.  Man delar samma Ande som Jesus Kristus själv och det är därför som vi blir Guds barn.  För vi har Sonens ande i vår kropp och den ropar Abba! Fader.   

• Anastasia
    Användarnamn skrev 2011-11-16 21:27:58 följande:
    Du har fått svar men du läste inte.
    Om jag har fått svar men inte sett det - kopiera då det svaret på vem den förre hjälparen är?  För det enda som jag såg var ett A4 blad om Den helige Ande och inte om den förre hjälparen! 
  • Anastasia
    Agnostino skrev 2011-11-16 22:26:13 följande:
    Nejdå det finns vetenskapliga metoder för sånt. Dessa metoder visar också att mirakel inte förekommer.
    En fråga: Skulle det verkligen vara ett mirakel om man kunde bevisa det genom vetenskapliga metoder?  
  • Anastasia
    Användarnamn skrev 2011-12-29 11:35:28 följande:
    Kristenheten följer inte Gud.
    Tråkigt att du är så högmodig Användarnamn! Hoppas att du kommer över det en dag! 
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3