• Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3
  • Användarnamn
    Rundown skrev 2011-05-04 21:53:46 följande:
    Men det var var ju du som sa at vi lever i en värld där gud inte syns. Hur kan du då anse att du ser gud? Du motsäger ju dig själv?
    Vi lever under dessa promisser sedan vi i Eden övergav Gud:

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.

Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.

Predikaren 8:9

”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.

Ord 22:1
    ” 1 Ett gott namn är att föredra framför stor rikedom; ynnest är bättre än silver och guld.”

Jakob 1:14, 15

”Nej, var och en prövas genom att dras och lockas av sitt eget begär. 15 När så begäret har blivit havande, föder det synd, och när synden är fullbordad frambringar den död.”

Jakob 5:11

”Se! Vi prisar dem lyckliga som har hållit ut. Ni har hört om Jobs uthållighet och har sett dess slutresultat Jehova gav, att Jehova är mycket ömsint och barmhärtig.”

Efesierna 6:11

”Ta på er den fullständiga vapenrustningen från Gud, så att ni kan stå fast mot Djävulens listiga anslag.”

Jesaja 45:18

”Ty detta är vad JHVH har sagt, himlens Skapare, han, den sanne Guden, han som har format jorden och gjort den, han som gav den en fast grund, som inte skapade den till förgäves utan formade den till att vara bebodd. Jag är JHVH, och det finns ingen annan.”  

• Rundown
    Användarnamn skrev 2011-05-04 22:29:07 följande:
    citat från bibeln
    Hur förklarar de citaten hur just du tänker? Biblen är ju enligt dig en del av världen som ser ut som en värld utan gud, alltså ingen auktoritet på ämnet (enligt dig). Alltså, inget du kan använda för att visa att gud finns (igen, dina egna citat)?

Eller finns det plötsligt något i världen (bibeln?) som pekar på gud? Hade du alltså fel när du innan sade att världen såg ut som en värld utan gud?
  • Användarnamn
    Rundown skrev 2011-05-04 22:48:56 följande:
    Hur förklarar de citaten hur just du tänker? Biblen är ju enligt dig en del av världen som ser ut som en värld utan gud, alltså ingen auktoritet på ämnet (enligt dig). Alltså, inget du kan använda för att visa att gud finns (igen, dina egna citat)?

Eller finns det plötsligt något i världen (bibeln?) som pekar på gud? Hade du alltså fel när du innan sade att världen såg ut som en värld utan gud?
    Som sagts tidigare så är det som så, tror du inte på Bibelns Gud så godtar du inget från honom.
    Tror du på Skaparen Gud så söker du svaren i Hans ord Bibeln, valet är ditt.
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-05-04 22:57:40 följande:
    Som sagts tidigare så är det som så, tror du inte på Bibelns Gud så godtar du inget från honom.
    Tror du på Skaparen Gud så söker du svaren i Hans ord Bibeln, valet är ditt.
    Mne det är ju du som påstår att världen, och därmed bibeln, inte pekar mot någon gud?
  • Användarnamn
    Rundown skrev 2011-05-04 23:37:24 följande:
    Mne det är ju du som påstår att världen, och därmed bibeln, inte pekar mot någon gud?
    Det är du som läser ut det och får stå till dig.
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-05-04 23:42:36 följande:
    Det är du som läser ut det och får stå till dig.
    Men du har ju skrivit det? Ifall du menar något annat får du ju skriva det, jag kan tyvärr bara läsa det du faktiskt skriver och inte det du tänker.Det är ju därför jag ställer frågot för att få dig att förtydliga, något du försökt undvika de senaste 20+ inläggen.
  • Användarnamn
    Rundown skrev 2011-05-04 23:44:50 följande:
    Men du har ju skrivit det? Ifall du menar något annat får du ju skriva det, jag kan tyvärr bara läsa det du faktiskt skriver och inte det du tänker.Det är ju därför jag ställer frågot för att få dig att förtydliga, något du försökt undvika de senaste 20+ inläggen.
    Världen är gudlös idag om du inte menar denna tingens ordnings gud som styr de,

Satan omtalas som denna tingens ordnings Gud d v s Jehova har gett Satan tillåtelse att styra tills han ingriper (ger Jesus klartecken att nu är det dags). Se också Upp 12:9

2 Kor 4:4                            Folkbibeln
    ” Ty den här tidsålderns gud har förblindat de otroendes sinnen, så att de inte ser ljuset som strålar ut från evangeliet om Kristi härlighet - han som är Guds avbild.”

Upp 12:9
    ”Så blev den store draken nerslungad, den ursprunglige ormen han som kallas Djävul och Satan, han som vilseleder hela den bebodda jorden*, och hans änglar slungades ner med honom.

* Ordagrant: den bebodda.

• Rundown
    Användarnamn skrev 2011-05-09 17:35:00 följande:
    Världen är gudlös idag om du inte menar denna tingens ordnings gud som styr de,
    Så världen idag har alltså en gud som kan observeras? Ok, det du skrev innan stämmer alltså inte? Jag vill bara vara klar på vad du anser innan vi kan gå vidare, det verkar som att man inte kan vara för säker på vad du tycker då jag ser dig som ganska otydlig (kan ju vara jag som är dum med, men i så fall får du gärna hjälpa mig genom att vara extra tydlig).
  • Användarnamn
    Rundown skrev 2011-05-09 20:21:38 följande:
    Så världen idag har alltså en gud som kan observeras? Ok, det du skrev innan stämmer alltså inte? Jag vill bara vara klar på vad du anser innan vi kan gå vidare, det verkar som att man inte kan vara för säker på vad du tycker då jag ser dig som ganska otydlig (kan ju vara jag som är dum med, men i så fall får du gärna hjälpa mig genom att vara extra tydlig).
    Du har ditt eget ansvar att välja tätt väg.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3