• Äldre 24 Feb 12:08
    1976 visningar
    1 svar
    1
    1976

    Rädsla för att spricka under förlossning.

    Finns det något man själv kan göra innan och under förlossningen för att förebygga sprickningar i underlivet? Jag är livrädd för att spricka och jag har precis blivit gravid. Jag smörjer in underlivet varje dag med apotekets Intimolja, hjälper det? Tack.

  • Svar på tråden Rädsla för att spricka under förlossning.
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 24 Feb 22:14
    #1

    Hej!
    Det finns ett par studier som visar att om man masserar underlivet LÄNGE (åtminstone 3-5 minuter) varje dag i 4-6 v innan förlossningen, så kan det minska risken för allvarliga bristningar. Då behöver du verkligen massera noggrant både mellangården (området mellan anus och slidmynningen) samt insidan av slidan (ta olja på tummen och tryck försiktigt innifrån och ut).

    Det andra jag kan rekomendera är att be din barnmorska vara din "polis"- Berätta om din oro och att hon verkligen hjälper dig att krysta försiktigt. Lyd henne! Om hon säger "Försiktigt", släpp taget och andas för glatta livet. Om hon säger "Tryck på!", så gör du det.

    Tänk på att försöka trycka i riktning NERÅT (som en liten sit-up) och att också låta neråt (bröla), då får du mer kraft.

    En grundregel är att andas mycket i början och slutet av krystningen så att bebisen kan glida ut av egen kraft. Försöka att slappna av och andas ordentligt mellan värkarna.

    Du kan även välja en ställning som inte ökar trycket neråt för mycket som till exempel att ligga på sidan.

    Lycka till!

    Kram
    Anna

Svar på tråden Rädsla för att spricka under förlossning.