Inlägg från: allakantralla |Visa alla inlägg
  • allakantralla

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

tessilus skrev 2010-02-24 23:29:55 följande:
    klart det funkar, hon skriker i förtvivlan men ingen kommer till henne...vad hade du själv gjort? jo man slutar väl skrika, man ger upp. 4-8ggr e väl fan inte mycket att vakna för en sån liten. du är hennes mamma så bete dig som det!
    My god, läste du ts eller inte? Dottern skrek inte förtvivlat, och inte heller utan att någon kom till henne.
  • allakantralla
    PennyD skrev 2010-02-24 23:35:22 följande:
    Skrämmande att föräldrar kan med att nöja sig med att glädas åt att de själva får sova. Priset tycks vara ointressant, och framförallt vem det är som får betala det. Dessutom ett barn som tystats och slutat be om hjälp, är för all del inte nödvändigtvis ett lyckligt barn.
    I detta fall: vad exakt är det TS dotter har fått betala?
  • allakantralla
    lennartsdotter skrev 2010-02-24 23:38:05 följande:
    Varför skrek barnet då tro? Vad är din teori? Gissningsvis skrek inte barnet av glädje eller lättnad iaf. Om skriket sedan berodde på en känsla av ensamhet, rädsla, oro osv. eller lite av allt blandat i en kompott spelar väl egentligen ingen roll. Grunden till skriken är en negativ upplevelse hos barnet. Eller manipulerar 6 månader gamla spädbarn sina föräldrar? Skriker bara för att jävlas?
    Jag vet inte varför hon grät, barn gråter av alla möjliga olika anledningar. Man vet inte alltid varför. Eller vet du? Men man försöker göra så gott man kan för att trösta och lugna ändå. Och det gjorde ju TS. Barnet gnällde och grät, Ts och sambon var hos henne med jämna mellanrum.
    Nej, jag tror inte så små barn manipulerar sina föräldrar eller någon annan heller för den delen. De skriker inte för att jävlas. De behöver något, eller vill ha något.
  • allakantralla
    PennyD skrev 2010-02-24 23:41:09 följande:
    Vem kan tala för dotterns känslor?
    Tessilus gjorde det. Skrev att TS dotter skrikit förtvivlat. TS skrev inte så.
  • allakantralla
    lennartsdotter skrev 2010-02-24 23:39:51 följande:
    Minst all den tid barnet skrek i negativa känslor. Om det ger någon permanent effekt vet vi inte, men där och då när barnet skrek mådde det iaf inte sådär vidare bra även om barnet var mätt, torrt och hade tak över huvudet.
    Jag håller med om att skrik innebär negativa känslor. Menar du att små barn inte får ha negativa känslor, eller att det är farligt för dem att ha det? Jag förespråkar verkligen inte skrik på något sätt, men nån jäkla måtta får det väl ändå vara. TS barn var ett barn som uppenbarligen klarade denna metoden bra.
    Jag hade inte alls haft samma syn på någon som försökte använda sig av 5-minutersmetoden på ett barn som bara skrek i timmar. Verkligen inte. Men TS dotter verkade ju lugna sig.
    För övrigt fick jag idogt rådet från BVC att bära och vyssja mitt eget barn till sömns, trots att han skrek tills han spydde. Där var ju min omedelbara närhet till direkt skada för honom, trots att jag gjorde allt jag kunde.
  • allakantralla
    PennyD skrev 2010-02-24 23:47:17 följande:
    Jag utgår inte från vad någon av dem skriver eller inte skriver apropå orsak till skrik. Förtvivlan, obehag, rädsla, övergivenhet, ångest, hunger... det spelar för mig mindre roll vad vi väljer att spekulera i. Att ett barn skriker och uttrycker ett missnöje som det tvingas härda ut, räcker för att jag ska diskvalificera en metod.
    ok. Men om man inte använder en metod då, och barnet skriker ändå?
  • allakantralla
    lennartsdotter skrev 2010-02-24 23:46:59 följande:
    Nej, det finns inte alltid ett givet svar till varför ett barn gråter men när man tillåter barnet att gråta i en halvtimme utan utan att egentligen göra någonting åt det så tillgodoser man knappast barnets behov. Hade barnet somnat efter 5 minuters gråt/skrik, fine. Då har behovet kanske tillgodosetts för behovet kanske var just att få vara ifred för att kunna somna. När barnet kontinuerligt fortsätter skrika får man väl tro att det antingen är någonting som är fel eller att strategin man använder inte funkar. Oavsett vilket är det inte att tillgodose barnets behov att fortsätta lämna det ensamt.
    Men, nu var det ju inte så i TS fall, att barnet skrek skrek i en halvtimme. Det var inte heller så att det blev lämnat ensamt.
  • allakantralla

Äh, jag orkar inte. Jag startar en egen tråd.

TS: skönt för dig att dottern verkar sova lite bättre!
  • allakantralla
    PennyD skrev 2010-02-24 23:53:03 följande:
    Ja, samma sak där, en förälder som inte ger sitt barn ett adekvat gensvar på dess komunikation diskvalificerar jag likväl.
    Oj, det var fanimej hårt.
  • allakantralla
    allakantralla skrev 2010-02-26 22:58:48 följande:
    Hej, fel tråd ursäkta.
    Fast nu ser jag att det ju blev roligt!
  • allakantralla
    Igelkotten skrev 2010-04-21 23:12:24 följande:
    Men somnar inte era barn när de äter? Hur gamla är barnen ni skriver om? Mina tjejer har somnat av amingen och sedan är det bara att lägga dem i spjälsängen. Även när de vaknat på nätterna somnar de om när de ätit. Har jag bara tur eller menar ni ädre barn?
    Det är en ganska vanlig föreställning att de flesta barn fungerar så, och det bidrar såklart till att m an själv som nybliven mamma tror att ens eget barn ska fungera så. När man då får ett barn som INTE gör så, och där man av tex BVC (och nu talar jag om små barn) får det enda icke-rådet "det går över", då är det inte konstigt att man blir frustrerad. 
    Min son har ALDRIG somnat vid bröstet (förutom den första veckan). Den första tiden (3 veckor) kunde han bara somna om han låg mot min kropp. Om jag när han somnat lade ifrån mig honom, då vaknade han. Dygnet runt var det så. Och det förstår ju vem som helst att det är en ohållbar situation. Det absolut enda jag kunde göra var att halvligga i soffan och titta på tv. Så sov han i 5-15 minuter i taget, dygnet runt.
    så nej, alla barn somnar inte när de äter. Alla barn går inte att "bara lägga ner i sängen" heller.
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!