Igelkotten skrev 2010-04-21 23:12:24 följande:
Men somnar inte era barn när de äter? Hur gamla är barnen ni skriver om? Mina tjejer har somnat av amingen och sedan är det bara att lägga dem i spjälsängen. Även när de vaknat på nätterna somnar de om när de ätit. Har jag bara tur eller menar ni ädre barn?
Det är en ganska vanlig föreställning att de flesta barn fungerar så, och det bidrar såklart till att m an själv som nybliven mamma tror att ens eget barn ska fungera så. När man då får ett barn som INTE gör så, och där man av tex BVC (och nu talar jag om små barn) får det enda icke-rådet "det går över", då är det inte konstigt att man blir frustrerad.
Min son har ALDRIG somnat vid bröstet (förutom den första veckan). Den första tiden (3 veckor) kunde han bara somna om han låg mot min kropp. Om jag när han somnat lade ifrån mig honom, då vaknade han. Dygnet runt var det så. Och det förstår ju vem som helst att det är en ohållbar situation. Det absolut enda jag kunde göra var att halvligga i soffan och titta på tv. Så sov han i 5-15 minuter i taget, dygnet runt.
så nej, alla barn somnar inte när de äter. Alla barn går inte att "bara lägga ner i sängen" heller.