Inlägg från: mandelblomma |Visa alla inlägg
  • mandelblomma

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

grattis till att ha hittat en kur/ metod som passar och fungerat för er :)
    Kanske fungerar den inte för alla, men att den för den skull skulle vara skadlig för ditt barn är såklart trams...barnet sover på natten, är pigg och glad på dagen...alltså har du ett kvitto på att det du gör fungerar för just ditt barn.

• mandelblomma
    Plutteli skrev 2010-02-25 09:51:26 följande:
    Vad har Wahlgren med 5mm att göra?Och alla Sveriges barnläkare har såklart inte fattat ett dugg om 5mm antar jag eftersom de alla förespråkar att man INTE skall använda den?
    fast det stämmer ju inte att alla landets barnläkare inte skulle förespråka den, en del gör det inte och andra gör det :)
  • mandelblomma
    Plutteli skrev 2010-02-25 10:23:24 följande:
    Se svar ovan ang. "Alla sveriges barnläkare".Och om du ser vad jag skrivit direkt till TS så har jag inte bara en utan två gånger skrivit till henne att jag tycker det är jättebra att de fått till en version av 5mm som fungerar för dem!
    har du någon länk till det eftersom jag nylligen hade förmånen att jobba med en läkare som nischat sig på sömnstörningar på barnkliniken och han ansåg definitivt att många barn kan hjälpas av en fem minuters metod av något slag.
  • mandelblomma
    AnnaKlara skrev 2010-02-25 10:31:49 följande:
    TS, det som hänt är ju inte att ni lärt ert barn av med en dålig vana, så små barn skaffar sig inte olater på det viset. De har behov, helt enkelt. Sugbehov, närhetsbehov...och det ni lärt er dotter är att det inte är någon idé att försöka få dessa behov tillgodosedda, för ni svarar ändå inte. Så nu har hon gett upp denna ordlösa kommunikation som "gnället" var.Så enkelt är det. Hur hårt det än må låta.
    inte ett skvatt att jag tror att ett litet barn medvetet kan tänka " nä mamma kommer inte jag ger upp och kan lika gärna sova..."
  • mandelblomma
    vittra skrev 2010-02-25 11:01:26 följande:
    Vem har sagt medvetet? I princip ingenting hos så små barn sker medvetet, inte heller detta.
    hur tänker de då när de " ger upp" som ovan beskriver...
    Jag förstår mycket väl att små barn inte tänker medvetet såklart, men jag tror inte heller de kan konsekvenstänka så som man beskriver förloppet heller.
    De barn som metoden fungerar på blir inte apatiska uppgivna bebisar, min personliga erfarnehet är att vi fick piggare killar som inte gnällde på dagtid av trötthet av alla uppvak på nätterna igenom.
  • mandelblomma
    Plutteli skrev 2010-02-25 11:05:13 följande:
    Någon form av 5mm kanske, men inte 5mm rakt av så som den är tänkt från början. Jag vet att Lars H Johansson skrivit mycket om 5mm och jag har för mig att han även tagit upp i sin blogg om det sömnseminarium som var rätt nyligen med barnläkare där man tog avstånd från 5mm och SHN, men jag vet också att Barnläkarförbundet gjort ett flertal uttalanden kring dessa två metoder och att de tar avstånd från dem! (Dock SHN aningen mer än 5mm) Googla
    har googlat och hittar inget från barnläkarförbundet att de skulle avråda från 5 min metoden, däremot AW pga av att hon förespråkar magläge...och det är endast det skälet.
    Kanske blandar du ihop dessa?
  • mandelblomma
    vittra skrev 2010-02-25 11:12:12 följande:
    Bara för att era pojkar reagerade på ett sätt betyder det inte att alla gör det.  Samt att de var ju betydligt äldre och hade alltså förvärvat sig betydligt fler kognitiva förmågor än vad en liten 5-6 månaders har! Vid 1 år kan barn veta att mamma finns kvar dagen efter osv. Det kan inte en 5 månaders. Det är en omöjlighet. Vissa blir ju tom apatiska, så vad du har fått det ifrån att barn inte blir det vettetusan. Men sedan blir andra tvärtom och blir mycket osäkra, klängiga och otrygga istället, ytterligare andra blir de där undvikande som inte signalerar särskilt tydligt varken det ena eller det andra när de dock känner sig otrygga eller osäkra, eftersom de, just det: har lärt sig att det inte är någon mening, de får större chans till närhet om de inte visar sina osäkra känslor alls, alltså gör de det inte. Små barn är helt klart mycket kapabla till sådana undermedvetna inlärningar.
    på fl hör jag talaom barn som blivit apatiska eller tok klängiga ja..irl har jag inte stött på någon ;)

Och som jag skrev från början, alla metoder passar inte för alla barn, självklart måste man vara lyhörd och utvärdera det man gör!
  • mandelblomma
    lennartsdotter skrev 2010-02-25 11:23:53 följande:
    Det är antagligen väldigt få som ens provar hälften av de "metoder" som finns (personligen är jag allergisk mot metoder eftersom de flesta mer eller nindre utgår ifrån att barn är stöpta i samma form). 5 mm provas ofta innan man läst in sig på andra alternativ eftersom man får höra att det är någon slags quick fix. Eller möjligen väljer man 5 mm efter att man läst om andra, skonsammare, metoder eftersom de andra metoderna antagligen kommer kräva mer planerande, mer tankeverksamhet och längre tid. Det är ju jobbigt.
    vet inte riktigt vart du vill komma me ditt inlägg *nyvaken* men min erfarenhet personligen är att 9 av 10 som kör fem minuters är helt slutkörda av trötthet och att familjen mår dåligt av sömnbristen på ett sätt som inte heller gynnar bebisen som inte vill sova.
  • mandelblomma
    Plutteli skrev 2010-02-25 11:30:49 följande:
    Nejdå, jag blandar inte alls ihop dessa. SHN avråder man f.ö ifrån av fler skäl än magläget även om det är ett av de största skälen mot från läkarkåren så har man även avrått pga att man anser delar av metoderna vara för kränkande mot barnet eller att de kan skada barnet fysiskt om man gör fel. Lars H om 5mm:larsh.wordpress.com/2009/03/06/femminutersmet.../Tyvärr hittar jag ingen info på Blf hemsida eftersom det mesta var låst för medlemmar..
    jag ä faktiskt rätt sker på att det inte finns några såna rekomenndationer, att de skolle avråda till 5 min...varför hittar man annars inget om det och bara om A.W ;)
    Lars H Gustavsson är EN läkare och står alltså inte för hela barnläkarförbundet.
  • mandelblomma
    lennartsdotter skrev 2010-02-25 11:50:14 följande:
    Ingen av de jag känner som använt metoden har använt den pga. det. De har kört på den för att "det är dags att lära barnet att sova ordentligt". Sedan kan jag då undra varför man väntar till det yttersta med att ta tag i något som uppenbarligen är ett problem. Om föräldrar kollar upp hur det förhåller sig med sömn hos spädbarn och vilka alternativ som finns för att få barnet att sova bättre behöver man inte köra in sig i väggen. Kan man inte lösa situationen själv ska man söka hjälp hos sjukvården.
    jag vet mcket väl hur det är med spädbarn och deras sömn och köper inte alls heller att man måste söka hjälp hos sjukvården utan jag anser mig fullt kapapel och kompetent att själv kunna i ett första försök i alla fall, få ordning på mina barns sömn själv...det lyckades alldeles utmärkt faktikst och det enda jag väl iofs ångrar är att jag inte tog tag i det tidigare...
  • mandelblomma
    Pralin M skrev 2010-02-25 18:01:43 följande:
    Ja, jag har temperament och ibland ser jag rött när jag läser i såna här trådar och kan komma med en omogen kommenter. Men jag misshandlar inte mina barn.Min poäng är att man kanske ska fråga sig VARFÖR nånting funkar. Bara för att det funkar behöver det inte vara det bästa. Det man lär sitt barn genom 5 minutersmetoden är:"Det är ingen idé att jag ropar, för mamma kommer ändå inte". Är det det man vill uppnå, ja då är 5 minutersmetoden helt rätt.
    japp precis det ville jag lära mina ungar ...;) och gjorde också...eller KAN det vara något tror du ;)
  • mandelblomma
    konkelbär skrev 2010-02-28 19:46:35 följande:
    Är inte hela poängen med 5 mm att barnet ska skrika sig utmattad? Hur ofta ligger en bebis tyst och nöjd när den blir lämnad ensam, och varför behövs om man har ett "snällt" barn metoder som 5 mm?Alltså 5mm fungerade ju SUPER i ett år och 2 månader. Hon sov som en gud! Men barn når trotsåldern och man kan inte riktigt veta hur ett barn är innan den tiden har kommit.
    det är verkligen inte poängen!
  • mandelblomma
    konkelbär skrev 2010-02-28 20:30:54 följande:
    Vilka barn är då 5 mm till för?
    för barn som inte kan sova själva som har sömnstörningar av något slag...men poängen är inte att de ska skrika sig utmattade och sen sova, utan att lära dem somna och sova hela natten. Att bryta en dålig sömnvana elelr ett dåligt sömnmönster het enkelt.
  • mandelblomma
    konkelbär skrev 2010-02-28 20:35:00 följande:
    Och exakt hur många bebisar skriker INTE när de lämnas ensamma? Hur länge de skriker beror ju sedan på hur pass envis karaktär barnet har.
    även om de skriker eller protesterar så är ju inte syftet att de ska skrika sig så utmattade att de somnar....
  • mandelblomma
    konkelbär skrev 2010-02-28 20:50:12 följande:
    Fast det är ju så det blir. Bebisar resonerar inte.
    nej men det är i alla fall inte syftet...att få dem utmattade---
  • mandelblomma
    konkelbär skrev 2010-02-28 20:52:52 följande:
    Nej, syftet är ju att dom ska sova bättre. Vilket de oftast gör.
    konkelbär skrev 2010-02-28 20:52:52 följande:
    Nej, syftet är ju att dom ska sova bättre. Vilket de oftast gör.
    jag reagerade på att du skrev att det var syftet...
  • mandelblomma
    Höst flickan skrev 2010-03-01 08:08:45 följande:
    Nej, barnet behöver inte påverkas alls av en stressad mamma som mår skit.Sålänge man ger kärlek o tar hand om barnet så räcker det gått.Att må skit behöver nämligen inte betyda att man är dålig som mamma el för över stresade känslor.Dock finns risken där, ja.Jättebra att ditt barn verkar mår bra av denna metod..men som en viss person skrivit i tråden finns det fakta på att barn som får gråta sig till sömns ensamma klarar av stress sämre när dom är vuxna.Om mann inte har råd till barnvakt kanske soc kan hjälpa en med någon?(om det är kris dvs)?
    men att bli väckt ca 20 ggr per natt påverkar nog de flesta rätt illa....man blir trött, sur, tål stress mindre och orkar inte vara så där jäkla glad...man kör bil som en kratta och det är i det närmaste oansvarigt att inte ta tag i problemet.
  • mandelblomma
    Höst flickan skrev 2010-03-01 10:32:11 följande:
    Jag hade massa stress o elende under tid Dock påverkade det inte mitt barn.Så allt beror på hur man fungerar, vad det är man har problem med o hur man hanterar det.
    det beror nog på fler faktorer än så...jag är av naturen en oerhört stresstålig person, men att bli väckt 20 ggr per natt handlar inte om att tåla eller inte tåla stress.
    Jag hade svårt att köra bil säkert på slutet och även våra stora barn stördes av killarnas nattstök.
  • mandelblomma
    Höst flickan skrev 2010-03-01 10:50:35 följande:
    Tror det handlar nästan enbart om bristen på sömn..Jag fick sova...o mitt elende handlade inte om mitt barn alls.Dock påverkades jag...o ja..jag har fruktansvärt svårt med stress.Men min dotter påverkades aldrig.
    jo det är det jag menar och då är man tvungen att ta i ute med problemet för allas skull och få den lilla att sova i alla fall ok :)
  • mandelblomma
    tessi3h skrev 2010-03-02 18:57:04 följande:
    Jag gick till bvc-psykolog senare och fick mycket mer hjälp som passade mig som mamma och som var mer långsiktiga. Hon sa att hon skulle vilja ändra 5 mm till 1mm och att man även skulle trösta och ge barnet närhet för att sedan prova att lägga igen om man nu vill lära barnet att somna själv. Vi har ist fortsatt med samsovning som passar oss bra.
    ungefär så gjorde vi, fast vi använde inte 1 mm utan snarare 3-5 mm.
    En minut tror jag är för snabbt och de får egentligen aldrig någon chans att somna själva, jag tror man stör för mycket.
    Men att trösta occh ge närhet när man är in, lugna och säga samma ramsa...har fungerat för oss i alla fall...samsovning var en mardröm när vi skulle göra med två ;)
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!