• Magrat

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

LivetMedLova skrev 2010-02-25 09:18:36 följande:
    Jag tror att de bebisar som är fruktansvärt mammiga är det just därför att de mammorna är fruktansvärt "bebbiga" och springer dit för minsta lilla och tar upp bebisen så fort de smågnäller lite. De anpassar ju sig då till det, att mamma kommer för minsta lilla. Då klarar de sig inte själv sen och har väldigt svårt att ligga ensamma ens korta stunder, har svårt när andra håller i dem, etc. De blir så bundet till sin moder. Det är ju det ända barnet känner till. Inget är direkt dåligt med det, men det blir nog väldigt jobbigt för både mamma och barn efter ett tag. Det är inget farligt eller hemskt att låta sitt barn anpassa sig till nya mönster och vanor. De har sett en koppling me att de bebisar som är sådär fast vid sin mor är mindre nyfikna på omgivningen och de tar längre tid för dem att "släppa taget" och våga prova sina vingar utanför sin mamma. Har en bekant som sa att hon "inte kunde" lägga ifrån sin bebis nåågonsin och den ville ligga vid bröster konstant, tills ungen nästan var 1 år höll hon på så. Den sov alltid vid tutten. Den mamman mådde inte bra och tillsut var hon helt nere på botten. Hon kunde inte göra någonting annat och anpassade sitt liv och kropp för sitt barn.

Det är ju bra om du inte uppfattar att din dotter har varit genuit ledsen under de här kvällarna. Jag misstänker dock (som en del andra) att nappen har varit mer än hälften av ert tidigare problem.

En orsak till att många skriver väldigt negativt när någon diskuterar denna metod är att det finns många som hör talas om 5-minutersmetoden och som testar den benhårt på små bebisar, och på barn som har fullständigt normala sömnmönster och normala behov, när den egentligen är tänkt på extrema sömnproblem för lite äldre barn. Det kan vara så att om man förklarar en del kritiska åsikter när någon skriver positivt om metoden, så kan en del som funderat på detta inse att det kanske finns andra sätt att lösa sina "problem" på.

Jag tror dessutom, till skillnad från dig, att de barn som har en mamma eller pappa som alltid finns där är trygga barn.
    Det finns en skillnad på att "springa dit för minsta lilla och ta upp när den smågnäller" och att barnet alltid får respons
    Man måste faktist inte lyfta upp en bebis som jollrar eller ens gnäller lite, det kan till och med vara onödigt, men om ett barn gråter eller verkar vilja något så är det viktigt att man visar sig och bedömer om det behövs något mer än bara närvaron.
    Och att man alltid finns där för sitt barn betyder absolut inte att man inte låter barnet vara med andra vårdnadshavare eller släktingar eller vänner. Det betyder inte heller att man inte uppmuntrar barnets egna lek. Det kan göras på en massa andra sätt än att överge barnet (även om övergivandet endast är i några minuter så är det just det, ett medvetet övergivande).

Jag var förresten en sådan som din bekant under en tid när dottern var 5-6 månader. Dottern slumrade bara korta stunder och ville hela tiden ligga och snutta vid bröstet. Jag mådde inte heller bra.
    Ända tills jag slutade vara orolig och tog reda på lite mer fakta. Att barn sover olika, men det är fullkomligt normalt att vakna många gånger på en natt även som 6 månader eller till och med 12 månader. När jag insåg att det inte var jag som gjorde fel, eller att dottern var konstig kunde jag slappna av på ett helt annat sätt. Och vet du vad, jag mådde sååå mycket bättre. Visst hade jag sömnbrist ibland, men inte så att jag led av det.
    Vi samsov hela första året. Jag sov bredvid henne/i samma rum hela andra året. Och sedan hon blev 3 år somnar hon gott i egen säng i eget rum efter att jag släckt lampan och gått ut. Hon har aldrig behövt undra varför jag inte kommer och jag har alltid vetat att hon inte är rädd för att jag är borta, utan denna gradvisa självständighet har kommit på våra egna individuella villkor. Och hon är och har alltid varit enormt framåt, självständig och nyfiken.

I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Magrat
    MalinEddie skrev 2010-02-25 11:29:25 följande:
    Bra skrivet! Jag undrar dock var Eckerberg har skrivit att metoden är till för äldre barn med grava sömnstörningar? Jag har hört det många gånger men förstår inte vart det kommer ifrån. Läser man på hans hemsida rekommenderas ju metoden från 5 månader och för att barnen ska lära sig somna och somna om själva.
    Tack. {#lang_emotions_smile} 
    Jag hade för mig han ansåg att det var 6 månader? Det är i alla fall vad jag förstått vissa BVC-mottagningar förespråkade ibland.
    Men jag har alltså stött på mammor till bebisar på 3-4 månader som hör talas om metoden och tycker att den verkar vara "praktiskt". {#lang_emotions_yell}
    I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!