Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

rockmamman skrev 2010-02-24 17:18:24 följande:
    Har varit hos beteendevetare med vår son som vaknade 20-30 ggr per natt (idag 11 mån o har varit så från första stund). 5min metoden finns det ingen i hennes branch som är uppdaterad som rekommenderar enligt henne. Hon hade nyligen varit på ett seminarie i sthlm om barns sömn med ledande forskare inom sömn o barns hjärnor o utveckling (vet inte när detta var men hon sa nyligen) o på detta seminarie fördömdes både 5minuters o Anna Wahlgrens metoder då man överger barnet o barnet sover hela natten av fel anledning.
    Härligt att höra! Det känns som det går framåt. Det var ju ett liknande seminarium i Malmö också för inte så länge sen där man också fördömde både 5mm och SHN.
  • MalinEddie
    tessilus skrev 2010-02-25 00:59:20 följande:
    håller med. det e så sjukt åxå att många föräldrar inte vet att man faktiskt kan sova ikapp det på dagen när barnet sover...men då ska ju många mammor ut o hänga med vänner, så nattsömnen e ju viktig o då tar man till metoder. hahaha
    Hur vet du att det är så? Jag tror det är vanligare att man inte kan sova ikapp på dagarna för att man även har äldre syskon att ta hand om.
  • MalinEddie
    PennyD skrev 2010-02-24 23:53:03 följande:
    Ja, samma sak där, en förälder som inte ger sitt barn ett adekvat gensvar på dess komunikation diskvalificerar jag likväl.
    Haha du måste vara perfekt. Jag antar att jag gav gav min son ett adekvat gensvar när jag "metodade" honom enligt babywhisper då för då slutade han skrika..
    Jag gillar inte alls 5mm eller SHN och hoppas de slutar rekommenderas helt. Jag ser dock inget som helst fel i att försöka fixa till bra sömnrutiner så länge man tar hänsyn till barnet i processen. Och alla barn mår faktiskt inte bra av att vakna 10 gånger per natt. Innan vi "metodade" vår son hade han flera väldigt långa uppvak per natt. Han var tvngen att vaggas till sömns med hjälp av vaggtassarna varje gång. Att han inte kunde somna om själv var boven när det gällde honom. Han var skittrött dagtid. Efter det att vi använt BW har allt förändras här till det bättre.
  • MalinEddie

PennyD: Inte menningen att vara spydig men ajg kunde inte låta bli. Vad jag menade var att jag hoppas att det flesta föräldrar gör sitt bästa för att hitta orsaken till ett barns gråt. Ibland gör man dock allt man kan och barnet gråter ändå. Detta betyder inte att man är en dålig förälder. Man kan inte göra mer än sitt bästa. Det vore ju superlätt om AP verktygen passade alla barn men det gör de ju inte eftersom barn är olika.

• MalinEddie
    Magrat skrev 2010-02-25 11:22:37 följande:
    Det är ju bra om du inte uppfattar att din dotter har varit genuit ledsen under de här kvällarna. Jag misstänker dock (som en del andra) att nappen har varit mer än hälften av ert tidigare problem. En orsak till att många skriver väldigt negativt när någon diskuterar denna metod är att det finns många som hör talas om 5-minutersmetoden och som testar den benhårt på små bebisar, och på barn som har fullständigt normala sömnmönster och normala behov, när den egentligen är tänkt på extrema sömnproblem för lite äldre barn. Det kan vara så att om man förklarar en del kritiska åsikter när någon skriver positivt om metoden, så kan en del som funderat på detta inse att det kanske finns andra sätt att lösa sina "problem" på. Jag tror dessutom, till skillnad från dig, att de barn som har en mamma eller pappa som alltid finns där är trygga barn. Det finns en skillnad på att "springa dit för minsta lilla och ta upp när den smågnäller" och att barnet alltid får respons.  Man måste faktist inte lyfta upp en bebis som jollrar eller ens gnäller lite, det kan till och med vara onödigt, men om ett barn gråter eller verkar vilja något så är det viktigt att man visar sig och bedömer om det behövs något mer än bara närvaron. Och att man alltid finns där för sitt barn betyder absolut inte att man inte låter barnet vara med andra vårdnadshavare eller släktingar eller vänner. Det betyder inte heller att man inte uppmuntrar barnets egna lek. Det kan göras på en massa andra sätt än att överge barnet (även om övergivandet endast är i några minuter så är det just det, ett medvetet övergivande).
    Bra skrivet! Jag undrar dock var Eckerberg har skrivit att metoden är till för äldre barn med grava sömnstörningar? Jag har hört det många gånger men förstår inte vart det kommer ifrån. Läser man på hans hemsida rekommenderas ju metoden från 5 månader och för att barnen ska lära sig somna och somna om själva.
  • MalinEddie
    Magrat skrev 2010-02-25 11:32:43 följande:
     Men jag har alltså stött på mammor till bebisar på 3-4 månader som hör talas om metoden och tycker att den verkar vara "praktiskt".
    Det är ju riktigt hemskt!
  • MalinEddie
    syskonmamma skrev 2010-02-25 15:15:08 följande:
    Vad tycker ni om att försöka med 5 minuters metoden på en kille som bara är 5 månader? Jag kommer snart inte orka mer...han vaknar va 20:e minut hela nätterna och vill ha nappen. Vi har ju vant honom vid att han ska få det för att han inte ska väcka sin storebror som är 1 ½ år. tacksam för svar
    Det verkar ju som att nappen är det som stör. Varför inte bara ta bort nappen? Det behövs det ju ingen 5mm för.
  • MalinEddie
    MalinEddie skrev 2010-02-25 15:21:28 följande:
    Det verkar ju som att nappen är det som stör. Varför inte bara ta bort nappen? Det behövs det ju ingen 5mm för.
    Syskonmamma: Om du ändå vill använda nån metod vill bara jag tipsa om babywhisper, tassmetoden och somna utan gråt.
  • MalinEddie

Jag klankar inte ner på någon utan undrar bara varför man skulle behöva använda sig av 5mm bara för att ta bort nappen? Kan man inte bara ta bort den och blir barnet ledset vilket det troligtvis blir kan man väl vara hos barnet och gå igenom den förändringen tillsammans?

• MalinEddie
    southernbelle skrev 2010-02-25 15:50:23 följande:
    . Om det bara är så att man vill vänja av barnet med nappen så känns det lite överflödigt att göra en sovmetod.
    Ja precis. Vi behöll också nappen trots att Babywhisper som vi använde oss av säger att man ska ta bort den. För oss funkade det bra med. Jag syftade främst till TS och syskonmamma där nappen verkar ha vart problemet.
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!