Magrat skrev 2010-02-25 11:22:37 följande:
Det är ju bra om du inte uppfattar att din dotter har varit genuit ledsen under de här kvällarna. Jag misstänker dock (som en del andra) att nappen har varit mer än hälften av ert tidigare problem. En orsak till att många skriver väldigt negativt när någon diskuterar denna metod är att det finns många som hör talas om 5-minutersmetoden och som testar den benhårt på små bebisar, och på barn som har fullständigt normala sömnmönster och normala behov, när den egentligen är tänkt på extrema sömnproblem för lite äldre barn. Det kan vara så att om man förklarar en del kritiska åsikter när någon skriver positivt om metoden, så kan en del som funderat på detta inse att det kanske finns andra sätt att lösa sina "problem" på. Jag tror dessutom, till skillnad från dig, att de barn som har en mamma eller pappa som alltid finns där är trygga barn. Det finns en skillnad på att "springa dit för minsta lilla och ta upp när den smågnäller" och att barnet alltid får respons. Man måste faktist inte lyfta upp en bebis som jollrar eller ens gnäller lite, det kan till och med vara onödigt, men om ett barn gråter eller verkar vilja något så är det viktigt att man visar sig och bedömer om det behövs något mer än bara närvaron. Och att man alltid finns där för sitt barn betyder absolut inte att man inte låter barnet vara med andra vårdnadshavare eller släktingar eller vänner. Det betyder inte heller att man inte uppmuntrar barnets egna lek. Det kan göras på en massa andra sätt än att överge barnet (även om övergivandet endast är i några minuter så är det just det, ett medvetet övergivande).
Bra skrivet! Jag undrar dock var Eckerberg har skrivit att metoden är till för äldre barn med grava sömnstörningar? Jag har hört det många gånger men förstår inte vart det kommer ifrån. Läser man på hans hemsida rekommenderas ju metoden från 5 månader och för att barnen ska lära sig somna och somna om själva.