Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Va bra att det funkade för dig, tror dock inte det var 5mm förtjänst utan att ni tog bort nappen.
    Sen har du ju egentligen inte följt 5mm heller om du har haft kroppskontakt med ditt barn osv. du har gjort en egen variant av 5mm, men inte riktiga 5mm.

• Plutteli
    DorisDaisy skrev 2010-02-25 08:33:03 följande:
    Hoppas det går bra änu TS, så att du får sova. Man behöver sin dyngssömn som förälder, annars blir man ju knappast någon bra mamma. Gnällig och grinig och lägger sig i sånt man inte har med att göra kanske. Jag tycker det är bra att du tar tag i saken innnan barnet blir större, så att ni kan njuta av varandra på dagarna i stället. Jag är av den PERSONLIGA åsikten att barn inte far illa av att bli inrättade i en dygnsrytm. 5 mm handlar väl egentligen om betigning, dvs att man lär in ett beteende, så att barnet till slut somnar av bara farten när det hamnar i sin säng. Jag tror inte att barnet far illa på något vis om det gråter/gnäller och mamma eller pappa tittar in var femte minut och säger godnatt. Det är knappast varken Wahlgrens eller 5 mm 's fel att sverige är fult av kriminella psykfall. Låt alla köra den metoden de själva tycker funkar bra. Jag tror kanske att många är avundsjuka för att vissa törs och har tålamod och kraft prova metoden (trots att den är så omdiskuterad). Det är ju inte så att man står och hånskrattar åt barnet när det gråter. Det krävs kraft för att såt kvar utan att ingripa. Man måste ju fokusera på att det är för barnets bästa. Utan sömn blir man ingen bra människa, med eller utan acne. ;)
    Vad har Wahlgren med 5mm att göra?
    Och alla Sveriges barnläkare har såklart inte fattat ett dugg om 5mm antar jag eftersom de alla förespråkar att man INTE skall använda den?
  • Plutteli

Till TS:

Vill bara säga igen att jag tycker det är jättebra att ni får sova nu och att alla mår bra av din version av 5mm! Som med allt annat kan det mesta funka om man ser till att göra det till sitt och anpassa efter sitt barn :) Och då är det ju ofarligt också (förutsatt att man är vettig som förälder, men det är en annan diskussion).

• Plutteli
    mandelblomma skrev 2010-02-25 10:16:26 följande:
    fast det stämmer ju inte att alla landets barnläkare inte skulle förespråka den, en del gör det inte och andra gör det :)
    Sveriges barnläkarförbund har gemensamt sagt att de inte ska förespråka 5mm utan avråda från den, så i det avseendet så har de tagit avstånd från det, sen har alla barnläkare självklart egna åsikter och uttrycker säkerligen dem i tid och otid, men officiellt ska de inte förespråka 5mm (eller SHN)
  • Plutteli
    DorisDaisy skrev 2010-02-25 10:20:06 följande:
    Jag tog Wahlgrens SHN metod som ännu ett omdiskuterat exempel bara. Och 'alla' sveriges barnläkare? Kan du märka ord så kan jag. Hoppas att flera föräldrar precis som TS törs prova sig fram för att hitta den ultimata för att få en glad, pigg familj. Man har gått lite för långt när man sätter sitt eget föräldraskap på piedestal, som en norm för alla andra att rätta sig efter. Minns att alla människor, barn som vuxna, har olika behov. Och dom allra, allra flesta föräldrar vill sitt barn det bästa. Dom gör det av kärlek. Sedan om det inte skulle passa ER coh era barn, så vadå? Låt dem ha deras metoder ifred, gör som du vill på ditt håll.
    Se svar ovan ang. "Alla sveriges barnläkare".

Och om du ser vad jag skrivit direkt till TS så har jag inte bara en utan två gånger skrivit till henne att jag tycker det är jättebra att de fått till en version av 5mm som fungerar för dem!
  • Plutteli
    mandelblomma skrev 2010-02-25 10:41:41 följande:
    har du någon länk till det eftersom jag nylligen hade förmånen att jobba med en läkare som nischat sig på sömnstörningar på barnkliniken och han ansåg definitivt att många barn kan hjälpas av en fem minuters metod av något slag.
    Någon form av 5mm kanske, men inte 5mm rakt av så som den är tänkt från början. Jag vet att Lars H Johansson skrivit mycket om 5mm och jag har för mig att han även tagit upp i sin blogg om det sömnseminarium som var rätt nyligen med barnläkare där man tog avstånd från 5mm och SHN, men jag vet också att Barnläkarförbundet gjort ett flertal uttalanden kring dessa två metoder och att de tar avstånd från dem! (Dock SHN aningen mer än 5mm) Googla
  • Plutteli
    mandelblomma skrev 2010-02-25 11:08:10 följande:
    har googlat och hittar inget från barnläkarförbundet att de skulle avråda från 5 min metoden, däremot AW pga av att hon förespråkar magläge...och det är endast det skälet. Kanske blandar du ihop dessa?
    Nejdå, jag blandar inte alls ihop dessa. SHN avråder man f.ö ifrån av fler skäl än magläget även om det är ett av de största skälen mot från läkarkåren så har man även avrått pga att man anser delar av metoderna vara för kränkande mot barnet eller att de kan skada barnet fysiskt om man gör fel.

Lars H om 5mm:
    larsh.wordpress.com/2009/03/06/femminutersmetoden-en-form-av-timeout/

Tyvärr hittar jag ingen info på Blf hemsida eftersom det mesta var låst för medlemmar..
  • Plutteli
    muffin skrev 2010-02-25 11:28:48 följande:
    Visst får man problem med hyn om man sover dåligt. Och ja, mina barn sov 10-12 h från att de varit 2 månader (äter alltså inte ens på natten). Jag bli nästan arg när jag hör hur föräldrar daltar med sina ungar och ger dem nattvälling när de är alldeles för gamla. barn behöver oxå sömn.
    Vår dotter somnar halv åtta på kvällen, hon får välling+amning en gång på natten och vi kliver upp vid sju... hon är 18 månader
    Jag antar att det är "för gammalt" barn för välling enligt dig?
  • Plutteli
    dunderk skrev 2010-02-25 11:40:32 följande:
    Det är kul att alla är sådana experter på alla metoder och gärna vill döma ut andra som provat dessa metoder som dåliga föräldrar. Jag tror att man som förälder känner sitt barn bäst. Jag körde 5mm med min första, men det kanske inte är rätt sätt med mitt andra barn, det märker jag väl. Visst alla barn kanske inte mår bra av 5mm eller jag kanske ska skriva föräldrar... Precis som det inte känns rätt för alla föräldrar att ha sina bebisar mellan sig i sängen...Eller...
    Haha, förlåt, men jag blir alltid lite full i skratt av klassikern "vissa föräldrar mår inte bra av..."
    Sånt jävla BS! Vissa barn mår skitbra av 5mm, andra av SHN, ett tredje av samsovning och ytterligare nått av Baby whisperer eller tass metoden. MEN oavsett vilket om barnet INTE mår bra av det så är det INTE pga att föräldrarna inte klarar av metoden utan helt enkelt att det inte passar barnet! Så jävla svårt är det inte att inse att ett barn som skriker tills det spyr inte mår bra av vad som sker eller hur? Och sådant är inte allt för ovanligt med barn som behandlas med 5mm, andra vanliga saker är att barnet en kort tid efter att 5mm använts får extremt störd sömn, blir allmänt orolig och uppvisar stressymtom! Inte heller ett beteende för ett barn som mår bra.

Mår barnet bra så är det bra oavsett vilken metod man kör med, mår barnet dåligt ska man sluta med vad man gör oavsett vad det är!
  • Plutteli

Alltså, än har jag faktiskt inte läst en enda i denna tråd som verkligen använt 5mm, bara en massa varianter av den men inte den riktiga 5mm... Så varför bli så upprörd när vissa här kritiserar 5mm? Det är ju ändå inte den ni använt, inkl dig TS!

Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!