• skanka

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Va skönt att det funkar för er nu. Man känner sitt eget barn bäst och vet bäst vad det behöver.  Lika viktigt som barnen  får sova ordentligt lika viktigt är det för föräldrarna.  AAtt prova en ny metod kan bryta en ond cirkel.

• skanka
    southernbelle skrev 2010-02-25 20:33:17 följande:
    Om du verkligen vill ha svaret om varför 5 mm kan funka utan att ett barn ignoreras och mister tryggheten så kan du enera läsa igenom hela tråden eller så kan jag kort svara på att barn är olika och svarar olika på olika metoder. Hade du läst tråden så hade du vetat att det nog inte är någon härinne som stödjer att lämna sina förtvivlade barn att somna i ensamhet. Så nästa gång innan du ser rött så kan det vara ett tips att läsa tråden Kan vi inte bara komma överens om en gång för alla här på FL att JA samsova är bäst, NEJ alla barn gillar inte att samsova. JA alla metoder kan funka utan att man på nåt sätt skadar sitt och barn NEJ alla metoder passar inte alla barn och då är det är upp till förälderna att andvända sitt sunda förnuft och avbryta. Jag tror verkligen inte att det är många föräldrar som har huvudet på skaft vill säga som låter sina barn skrika sig förtvivlade till sömns utan jag tror dom flesta har hjärtat på rätt ställe och märker man att ens barn inte svara bra på en metod så avbryter man och hittar på något annat. Medlemmarna på FL har väl inte kommit på uttrycket ¨ont i mammahjärtat¨ av ingen anledning och jag tror dom flesta här inne har ett väldigt gott mammahjärta
    Bra skrivet
  • skanka
    Pralin: Men om ts barn ligger i deras famn o skriker i en kvart innan hon somnar o sen vaknar flera gånger per natt och är orolig el skriker i sin säng en kvart och sen somnar och sover bra i 7 timmar. Plus att hennes föräldrar och ev syskon också är utvilade. Vad är då bäst?

Sen om det finns syskon så för deras nattsömn så tror jag det är bättre om lillasyster skriker en kvart o sen sover hela natten än om hon ska först skrika en kvart o sen vaknar flera gånger per natt och skriker för då vaknar ju de också.

• skanka
    Pralin M skrev 2010-02-25 20:54:04 följande:
    Då kan man väl fundera lite på varför barnet har så väldigt svårt att komma till ro hela tiden, och så kan man försöka få barnet att somna utan att ignorera dess rop på hjälp. Det finns en väldans massa andra mer humana metoder som man kan läsa in sig på och testa sig fram med. Men det beror som sagt på. Alla har ju sin gräns. Själv tycker jag att just anknytningen den första tiden är så pass viktig att jag aldrig skulle risker att överge mitt barn första året. Så jag har i perioder ammat varje timme. Min son är nu 11 månader och som mest har jag sovit 5 timmar i streck sen han föddes. Men det funkar det med, trots att han har storasyskon. För jag vet att det handlar om en begränsad tidsperiod.
    Men det funkar för henne, vi vet inte om barnet mår dåligt av det. Det är inget som säger att din metod är bättre, den funkar för dig o din familj, dina andra barn mår kanske inte dåligt över att behöva vakna flera gånger. 

Men för andra familjer så kanske din metod skulle vara dålig och de har sina knep.

Anknytningen mellan syskonen är också viktig och det är ju viktigt att de stora barnen får en positiv syn på sina lillasyster. Om de får för många sömnlösa nä'tter mår ju inte de heller bra.

Nu har jag aldrig behövt testa fem minuters metoden. Men  när vi ska gå till förskolan med stora syster och jag lägger ned henne i vagnen så illskriker hon  tills vi hunnit gå kanske 200 meter sen tystnar hon.
    Ska storasyster få vara hemma från förskolan då tycker du  just för att lillasyster skriker av att ligga i vagnen? 
    Så helt plötlig får man ett syskon men då är man inte lika viktig längre el vad menar du?
  • skanka
    Pralin M skrev 2010-02-25 21:13:35 följande:
    Nej, ena barnet är inte viktigare än det andra. Men kan du inte ta lillasyster i en sjal eller sele istället så hon slipper skrika själv i vagnen? Just under barnets första år tycker jag man får kompromissa lite. De flesta storasyskon måste väl också må dåligt av att en bebis skriker?? Vad sänder det för signal till storasystern att lillasyster är ledsen men mamma bryr sig inte? Och jag har aldrig sagt att "min metod" är bäst. Jag har inte nån egen metod. Jag följer min instinkt, och det tycker jag att alla bör göra. Följer man sin instinkt så känner man nog i magen att det är fel att låta ett spädbarn gråta till sömns alldeles ensamt.
    Storasyster ser visst att jag bryr mig, för vi pratar med henne under tiden och hon tystnar efter en stund, när vi gått en bit, 200 meter. Hon skriker även om jag bär henne i i något och eftersom jag har problem med ryggen så ska jag helst inte bära för länge, därför blir det vagnen. Dessutom så skulle storasyster tycka att jag vore en mycket värre mamma om jag lät henne vara hemma från förskolan för att lillasyster skriker 200 meter i en vagn. Jag tror också att det skulle gå ut över lillasyster att det är hon som gjort att hon inte får gå till förskolan.

Som du skriker så skulle säkert de flesta storasyskon må dåligt av att lillasyster skriker, men vad är då mest lindrande för dem att de får höra lillasyster skrika en kvart o sen är det tyst hela natten el att lillasyster skriker en kvart o sen skriker varannan timme hela natten?

Ska man också säga till storasyster nej jag kan inte komma och torka dig i rumpan när du bajsat för lillasyster skriker om jag lägger ned henne du får vänta tills hon somnat el tills pappa kommit hem. El nej jag kan inte laga mat till dig nu  fast du är vrålhungrig du får vänta 3 timmar tills pappa kommer hem, men ta en frukt i skålen där. 

Jag tycker inte om att höra henne skrika men hon ser mig, jag är närvarande fast jag för tillfället inte håller i henne, jag pratar med henne sjunger för henne o sen somnar hon.  Skulle jag ha henne i själ skulle hon ändå vakna när jag lyfter över henne till vagnen och jag kan som sagt inte bära henne hela vägen.
  • skanka

För att förtydliga hon somnar efter 200 meter sen är det en bit till att gå till förskolan.

• skanka
    SandraLindholm skrev 2010-02-25 21:31:03 följande:
    Åh så bra skrivet! Jag har tvillingar och man kan inte göra allt för båda hela tiden, så är det bara. Att vissa här sitter och säger att man måste bära hela tiden borde få testa på mina barn så ska vi se hur de hade mått efter en dag. Har dem från 06-20 och kanske att jag får sammanlagt 1 timme över till annat, annars har jag alltid någon på armen. Men jag måste få gå på toa, och beroende på vad man ska göra där så kan de ju ta mer än 5 min. Nu är ju inte detta på natten men man låter dem ju ändå gråta. Sen sover de från 20 till 06 oftast ( och skulle de vakna på natten så får de mat men de händer nästan aldrig nu ) och de är så mycket piggare och snällare under dagen
    Tack=)
    Jag funderade i en annan tråd där det skrevs om barn som skriker, hur de med tvillingar skulle fixa det.
    Tycker ni som har tvillingar gör ett kanonjobb.
  • skanka
    Aurora84 skrev 2010-02-25 21:34:23 följande:
    Håller med dig.. såklart måste man låta barnen gråta/skrika ibland.. även ha dem fritt på golvet.. hur ska dom annars lära sig bli självständiga om man inte låter dom få vara lite själv? :)
    Bra skrivet, håller med dig. 
  • skanka
    Pralin M skrev 2010-02-25 21:37:46 följande:
    Men snälla, nu tar du allt i lite. Det jag menar är att det allra mesta går att lösa så att bebisen slipper skrika ensam. Min lilla kille vaknar massor med gånger på natten men har aldrig stört storebror. Måste de sova i samma rum till exempel? Ja, jag har också varit med om situationer då storebror kissat på sig samtidigt som lillebror varit vrålhungrig. Och då kan jag precis som du skriver inte precis kunnat sätta mig och amma medan storebror står och gråter alldeles nerkissad. Så ja, då lägger jag ner lillebror på badrumsgolvet och han får tyvärr skrika, tvättar snabbt av storebror och sätter mig sen i soffan med båda. Man har ju bara 2 händer, men det är skillnad på att medvetet låta en bebis skrika för att somna och att typ bajsa färdigt ifall bebisen vaknar mitt i. Får du inte bära alls så förstår jag att det är svårt att ta hand om två små barn varav ett så litet. Den första tiden bodde i princip lillebror i min bärsjal, annars hade jag som du skriver knappt kunnat fixa mat till storebror.
    Jag får bära, men jag blir trött i ryggen fort. Speciellt om jag rör mig o bär samtidigt. Skulle visa några barn hur man gjorde en baklänges kullerbyta för många år sen o det sa bara pang, en kota kom snett och där sitter den.

Nu vaknar inte tvåan så mycket om nätterna men när hon gör det så sover ingen =) Vi är ganska bortskämda, hon sover för det mesta 22-07. Sen skämde vi nog bort ettan lite o tyckte dte var mysigt att ha henne i vår säng och jag vill inte gärna putta bort henne nu när lillasyster har kommit. Vi bär visserligen in henne till sin säng när hon somnat, semn kan hon komma på morgonkvisten igen.
  • skanka
    väduren74 skrev 2010-02-25 22:00:17 följande:
    Missförstå mig inte men min dotter somnar bäst ensam i sin säng ,utan att någon är i rummet . Hon gnäller och skriker ibland när hon är riktigt övertrött och då hjälper varken smekningar ,ord  eller något. Ju mer jag springer där uppe till henne ju mer orolig blir hon. Hon skriker .Jag går upp ca var 5 minute några gånger men oftast puttar hon undan mig om jag kommer där med mina händer mot henne eller om jag  pratar till henne. Hon hör inte för hon skriker. Ok jag går ut och ner på nedanvåningen och hon skriker ju vidare. jag går upp för att se  att allt står rät ttill iövrigt med henne och efter någr agånger så sover hon sött i sängen. Hon sover nu hela nätter. Ammas inte ,vaknar utvilad pigg, glad tös
    Ja precis, alla barn är olika och har olika behov. Du gör det du vet funkar bäst för ditt barn , för du känner ditt barn bäst. I mitt jobb möter man massor av olika barn, en del vill komma upp i knät när de är ledsna och en del vill vara ensamma (naturligtvis är man i närheten och bevakar dem) Men alla barn har olika behov och det är viktigt att de får de behoven tillgodosedda.
  • skanka

Lite ot kanske, men när man flyger i ett flygplan och de går igenom säkerhets rutinerna så säger de att man ska hjälpa sig själv först och sedan barnen. Gör man tvärtom kan det ju hända att man sen inte orkar ta hand om sig själv och då sitter ju barnen där ensamma utan nån hjälp från föräldern ändå.

Det är nog så med föräldraskapet överlag att man måste även se till att man själv mår bra för då mår även barnan bra.

• skanka
    Victoria86 skrev 2010-02-25 22:49:38 följande:
    Jag förstår inte varför så många känner ett behov av att hacka på TS. Är det på grund av, som någon annan sa, bitterhet? Ni kanske inte har varit i samma situation som TS, och om ni har det så kanske ni har hanterat det annorlunda. Alla människor reagerar olika på brist av sömn, men en sak är säkert människan måste få sova någon gång! Annars orkar man inte. Jag förstår inte varför man ska behöva gå in i väggen bara att för att man blivit mamma. Nu är jag inte förälder själv, men för mig verkar det helt vansinnigt. Om den här metoden funkar för TS så är väl det fantastiskt! Bara för att man blir förälder ska man inte ge upp sig själv, tycker jag. Självklart ska barnet komma i första hand, men man är fortfarande människa trots att man är mamma, och en trött mamma är nog inte alltid en bra mamma. En utvilad mamma och bebis är nog något att sträva efter! Nu kommer jag säkert få en hel del påhopp om att jag ska komma tillbaka när jag får barn osv, eller att barnet är det enda som är viktigt när man är mamma. Men jag tror att det är viktigt att fortfarande kunna identifiera sig som den man är, inte bara "lisas mamma", man får inte tappa sig själv på vägen. Att bli förälder gör en till en annan person med en ny roll, inte till en ny person. Nu svamlar jag, men jag hoppas budskapet går fram någonstans. Lycka till i framtiden Ts!
    Jag tycker du skriver väldigt bra
  • skanka
    vittra skrev 2010-02-26 14:55:05 följande:
    Det där var det mest idiotiska och själviska jag någonsin hört, och jag är övertygad om att det inte var så man menade om man nu sa så på flyget! Fy fan vilket tragisk attityd!
    De säger visst så på flyget. När de visar syrgasmaskerna, så säger de sätt på din egen först innan du hjälper ditt barn. Och det är ju faktiskt självklart för om du först sätter på ditt barn syrmask, sen när du ska ta din egen så hinner du svimma av av giftig rök, då kan du ju inte heller hjälpa ditt barn att evakuera sig från planet.
  • skanka
    Höst flickan skrev 2010-02-26 15:16:19 följande:
    ja..dom säger så på flyget..MEN..det är i livshotande situationer!! Se skillnaden. Inte sjutton går mitt välmående framför min dotters?!! Dock ser jag till att hålla mig så pass välmående så jag kan sätta henne i första rummet oftast.
    Ja det menade jag, att man ska hålla sig själv så pass välmående så man kan sätta barnen i främsa rummet.  Inte att man ska låta dem ligga o skrika på golvet för att man själv mår bra av att  sitta framför datorn el något annat.

Men det kan uppstå en livshotande situation hemma om man är så förbi av trötthet för att man inte vågar testa något nytt att man till sist svimmar.  Vem tar då hand om barnet om man är ensam hemma. Händer förmodligen bara i extremfall. Men jag ville bara peka på att om man själv mår bra med det man gör så är man också en bra mamma. Mår man inte bra av att köra fem mm ska man inte göra det, mår man inte bra av att barnen åker framåt i vagn ska man inte göra det.
  • skanka
    Melly skrev 2010-02-26 15:30:14 följande:
    Fast att det räcker inte alltid med att mamman mår bra utav något. Om mamman mår bra utav att köra 5 minuters metoden så betyder ju inte det att barnet mår bra utav att behöva ligga ensammet och gråta sig till söms. Jag blir lite trött på det där "om mamma mår bra så mår barnet bra". Det ser man ofta här på FL men att det behöver faktiskt inte stämma alltid. För mig är det snarare så att om mina barn mår bra så mår jag oxå bra
    Men om barnet mår dåligt av fem minuters metoden så mår förmodligen inte mamman el bra av den. Men alla barn mår inte dåligt av den metoden. Jag har själv aldrig behövt prova den. Men om det till sist är sista utvägen och ingen mår dåligt av den , varför ska man då inte göra den, föär att det anses dåligt här på fl.
    Omman som mamma mår jättedåligt , är helt utkörd, kanske knappt sovit på flera månader, ja då tror jag att man kanske behöver en paus för att få komma tillbaka utvilad. Känslorna man har visar sig ganska tydligt och barn märker av att man inte mår bra.
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!