Pralin M skrev 2010-02-25 21:13:35 följande:
Nej, ena barnet är inte viktigare än det andra. Men kan du inte ta lillasyster i en sjal eller sele istället så hon slipper skrika själv i vagnen? Just under barnets första år tycker jag man får kompromissa lite. De flesta storasyskon måste väl också må dåligt av att en bebis skriker?? Vad sänder det för signal till storasystern att lillasyster är ledsen men mamma bryr sig inte? Och jag har aldrig sagt att "min metod" är bäst. Jag har inte nån egen metod. Jag följer min instinkt, och det tycker jag att alla bör göra. Följer man sin instinkt så känner man nog i magen att det är fel att låta ett spädbarn gråta till sömns alldeles ensamt.
Storasyster ser visst att jag bryr mig, för vi pratar med henne under tiden och hon tystnar efter en stund, när vi gått en bit, 200 meter. Hon skriker även om jag bär henne i i något och eftersom jag har problem med ryggen så ska jag helst inte bära för länge, därför blir det vagnen. Dessutom så skulle storasyster tycka att jag vore en mycket värre mamma om jag lät henne vara hemma från förskolan för att lillasyster skriker 200 meter i en vagn. Jag tror också att det skulle gå ut över lillasyster att det är hon som gjort att hon inte får gå till förskolan.
Som du skriker så skulle säkert de flesta storasyskon må dåligt av att lillasyster skriker, men vad är då mest lindrande för dem att de får höra lillasyster skrika en kvart o sen är det tyst hela natten el att lillasyster skriker en kvart o sen skriker varannan timme hela natten?
Ska man också säga till storasyster nej jag kan inte komma och torka dig i rumpan när du bajsat för lillasyster skriker om jag lägger ned henne du får vänta tills hon somnat el tills pappa kommit hem. El nej jag kan inte laga mat till dig nu fast du är vrålhungrig du får vänta 3 timmar tills pappa kommer hem, men ta en frukt i skålen där.
Jag tycker inte om att höra henne skrika men hon ser mig, jag är närvarande fast jag för tillfället inte håller i henne, jag pratar med henne sjunger för henne o sen somnar hon. Skulle jag ha henne i själ skulle hon ändå vakna när jag lyfter över henne till vagnen och jag kan som sagt inte bära henne hela vägen.