• muffin

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Mosaik31 skrev 2010-02-24 15:21:56 följande:
    tror du skulle behöva läsa på lite vad acne egentligen är ja jösses vad ska man säga hade ditt barn varit äldre så hade det känts mer okej men nu handlar det om ett barn som inte ens har fyllt 1 år vad trodde du egentligen när du skaffade barn att dom sover 8 timmar per natt så du får din skönhetssömn?
    Visst får man problem med hyn om man sover dåligt. Och ja, mina barn sov 10-12 h från att de varit 2 månader (äter alltså inte ens på natten). Jag bli nästan arg när jag hör hur föräldrar daltar med sina ungar och ger dem nattvälling när de är alldeles för gamla. barn behöver oxå sömn.
  • muffin
    Plutteli skrev 2010-02-25 11:43:10 följande:
    Vår dotter somnar halv åtta på kvällen, hon får välling+amning en gång på natten och vi kliver upp vid sju... hon är 18 månader Jag antar att det är "för gammalt" barn för välling enligt dig?
    Japp det anser jag.
  • muffin
    lennartsdotter skrev 2010-02-25 11:47:51 följande:
    Vad är det för farligt med att ge nattvälling om barnet är hungrigt? Om barnet vaknar av hunger och somnar om efter det fått välling, vad är skadan?
    Det beror ju klart på hur gammalt barnet är men har det passerat 6 månader så tror jag att man oftast skapar en onödig rutin för barnet att vakna för mat på natten. Barnet vaknar ju för att den vet att den då får mat även fast barnet egentligen inte behöver det. Ser super många exempel på det och det kan hålla på fram till över 2 års ålder (jag har vänner som ger välling på natten när barnen är så gamla). Man ska inte äta på natten och jag anser att det är mat som ska försvinna så fort som barnet är redo för det. Barnet och föräldrarna behöver sin sömn.
  • muffin
    Höst flickan skrev 2010-02-26 15:40:44 följande:
    oj... jag drack välling tills jag var 7
     på natten?
  • muffin
    Höst flickan skrev 2010-02-26 15:52:46 följande:
    nej, på kvällen innnan jag somnade
    ja jag har ju aldrig kommenterat vällingen i sig utan att mata på natten.
  • muffin
    Plutteli skrev 2010-02-26 17:29:59 följande:
    Ok, tur att jag känner mitt barn bättre då och vet att hon har behov av maten på natten och kommer fortsätta få den också så lääänge hon behöver. Precis som med amningen och mycket annat
    Nja..du har ju skapat ett behov. Och tycker du att det är mysigt att sitta uppe på nätterna å mata så är det väl upp till dig. Däremot så tror jag att du gör henne en otjänst när hon inte får en sammanhängande sömn. Jag vill inte vara otrevlig (eftersom du skriver ord som "lääänge" så antar jag att du inte tar mina ord som påhopp) men att ett barn på 18 månader behöver mat på natten för att hon är hungrig tror jag verkligen inte på.
  • muffin
    miatilda090920 skrev 2010-02-26 22:32:15 följande:
    gu nu har doktorerna kommit in med här:) 18 månader gammalt för att dricka välling??
    på natten.
  • muffin
    miatilda090920 skrev 2010-02-26 22:36:22 följande:
    och hur fungerar 5 minuters metoden?
    om det är mig du frågar så har jag ingen aning. har aldrig kört kurer på mina barn.
  • muffin
    Plutteli skrev 2010-02-26 23:03:09 följande:
    Nä, folk brukar vilja hävda att det minsann inte skulle behövas och bla bla bla.. Men för min dotter gör det det. Varför? Jo för att hennes mage inte klarar stora mängder mat på en och samma gång, detta gör att hon behöver äta lite men ofta och då även på natten än så länge. Hon vaknar verkligen för att hon är hungrig! Detta märks bla på att hon aldrig vaknar vid samma tid varje natt utan det varierar vanligen mellan halv elva på kvällen och fyra på morgonen (hon somnar halv åtta), allt beroende på hur hårt hon sover. Dock vaknar hon alltid en gång och är hungrig, vid vissa tillväxtperioner som tex. vid 12 månader åt hon tom. 2 gånger på en natt. Jag finner det inte ett dugg jobbigt eftersom alternativen står mellan. Kliva upp, ge henne mat och hon somnar om, allt tar ca 5 minuter. Eller försöka få henne att somna utan man, hon blir jättearg och ledsen, skiker tills hon spyr och är vaken några timmar. För hur lätt är det att sova och vara jättehungrig liksom? Vi var på 18 månaderskontrollen på BVC i går, och tom där sa två olika läkare samt en BM att vi ska fortsätta med mat på natten för att hon behöver det! Vår tjej väger för lite redan som det är så att dra ner ytterligare på hennes mat är bara jävligt dumt, och ur viktuppgångssynpunkt är det då faktiskt bättre att hon äter på natten! Så, det finns barn som behöver mat på natten även efter 6 månader!
    Ok, det är tråkigt att ditt barn har problem med magen. Jag talade självklart om helt friska barn. Det är väl klart att barn har olika behov beroende på om de har fysiska problem.
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!