Plutteli skrev 2010-02-26 23:03:09 följande:
Nä, folk brukar vilja hävda att det minsann inte skulle behövas och bla bla bla.. Men för min dotter gör det det. Varför? Jo för att hennes mage inte klarar stora mängder mat på en och samma gång, detta gör att hon behöver äta lite men ofta och då även på natten än så länge. Hon vaknar verkligen för att hon är hungrig! Detta märks bla på att hon aldrig vaknar vid samma tid varje natt utan det varierar vanligen mellan halv elva på kvällen och fyra på morgonen (hon somnar halv åtta), allt beroende på hur hårt hon sover. Dock vaknar hon alltid en gång och är hungrig, vid vissa tillväxtperioner som tex. vid 12 månader åt hon tom. 2 gånger på en natt. Jag finner det inte ett dugg jobbigt eftersom alternativen står mellan. Kliva upp, ge henne mat och hon somnar om, allt tar ca 5 minuter. Eller försöka få henne att somna utan man, hon blir jättearg och ledsen, skiker tills hon spyr och är vaken några timmar. För hur lätt är det att sova och vara jättehungrig liksom? Vi var på 18 månaderskontrollen på BVC i går, och tom där sa två olika läkare samt en BM att vi ska fortsätta med mat på natten för att hon behöver det! Vår tjej väger för lite redan som det är så att dra ner ytterligare på hennes mat är bara jävligt dumt, och ur viktuppgångssynpunkt är det då faktiskt bättre att hon äter på natten! Så, det finns barn som behöver mat på natten även efter 6 månader!
Ok, det är tråkigt att ditt barn har problem med magen. Jag talade självklart om helt friska barn. Det är väl klart att barn har olika behov beroende på om de har fysiska problem.