Inlägg från: Glitter2 |Visa alla inlägg
  • Glitter2

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

konkelbär skrev 2010-02-28 11:48:23 följande:
    Jag använde mig av 5 mm när dottern var 10 månader. Då blev jag ensamstående och var desperat efter sömn. Det fungerade, även om det tog många timmars skrik i över en veckas tid. Men sedan sov hon, blev pigg och var glad.....Tills hon fyllde 2 år och fick en juniorsäng.  Nu fungerar inte längre skrikmetoder och det krävs samma ansträngning att få ner henne i varv som innan jag använde 5mm. Hon kommer upp på nätterna, och krånglar otroligt mycket just nu.När jag tänker tillbaka önskar jag att jag fortsatt använda den "snällare" strategin, att mysa, kramas, killa i håret. Det hade säkerligen varit mer hållbart.
  • Glitter2

"tvångshålla" har jag också gjort med ganska usla resultat! Kan tipsa om vad som hände när jag slutade med det, eftersom dottern vant sig vid katt och råtta-leken och blev hysteriskt ledsen vilket ledde till tårar också från min sida bestämde jag mig för att testa en kompis tips. Jag la mig brevid henne i vår säng (hennes säng är säng-i-säng med vår) och bara lät henne klättra, det tog ett par kvällar men helt plötsligt fattade hon grejen, "det händer inget kul nu och dessutom är det rätt skönt att sova" så hon började lägga sig ner rätt snabbt. Visst händer det att hon bökar och stökar en stund men numera handlar det mest om att hon vill att jag ska sjunga och hålla min hand på henne. Det mysigaste som finns är ju när dottern blir helt tung i kroppen och jag hör hennes andning som är alldeles lugn. Då pussar jag på henne, viskar hur mycket jag älskar henne och smyger ut. Så sover hon oftast till ca 5, med lite välling innanför västen somnar hon om och sover sen till 7 eller 8.30 om man har tur

• Glitter2

och så kan jag tipsa om samsovning! Funkar sjuuuukt bra med bökiga bebisar som ska klappas på hela nätterna och som vill ha nappen stup i kvarten

• Glitter2
    Icis86 skrev 2010-03-03 12:01:49 följande:
    Men det vad fan!Förlåt mig så mycket då. Får man inte kalla det 5 mm. om man har använt en snarlik metod ? isåfall ber jag hemskt mycket om ursäkt.
    Nu tror jag du reagerade med alla taggarna utåt
    Vittra menade nog att om föräldrar använder sig av en metod som baseras på 5mm och det funkar kanonbra är det ju bra. Men om de sen skriver det att det ÄR 5 mm gör det att andra föräldrar kollar upp 5 mm på nätet, tänker "hmm det där funkade ju bra för dem" och kör stenhårt på den riktiga 5 mm. Det är kan man säga är falsk marknadsföring och ger 5 mm oförtjänt _bra_ rykte
  • Glitter2
    lLisa skrev 2010-03-14 20:56:41 följande:
    , finns så många bitterfitter som inte har bättre för sig..
    Trevligt
  • Glitter2
    Catti41 skrev 2010-03-30 08:41:09 följande:
    Det som är viktigt att veta ang. forskning är ju att många av de råd man fick som förälder "förr" dvs: magläge, amma var fjärde timma, barn måste lufta lungorna genom att, spädbarn känner inte smärta, det är inte skadligt för spädbarn att gråta osv osv är inte alls baserade på vetenskap utan bara på tyckande utan evidens.När man sedan har forskat på detta så har man insett att många såna här skötselråd är felaktiga och i många fall skadliga och då har man också ändrat råden i enlighet med detta.Så nej, det är inte så att forskning (och med forskning menar jag riktig reliabel forskning, inte typ forskning i stil med att mäta folks huvuden och därifrån utsäga vissa karaktärsdrag...) har ändrat sig hipp som happ.
  • Glitter2
    SR87 skrev 2010-03-31 15:43:20 följande:
    Huvudsaken är att barnet i fråga mår bra! Sedan är det helt individuellt hur man funkar som person, för små barn är individer de också! Och mår Lova bra så var detta ett vinnande koncept i detta läget! För vissa andra barn kanske det inte funkar lika bra.Jag jobbar på förskola, där kan man verkligen inte hålla på och dalta! När rullgardinen är nere så ska det sovas, med eller utan napp. Vi är visserligen kvar i samma rum tills alla sover men man kan inte ligga och natta 7 barn, de får faktiskt sova själva och ju tidigare de lär sig detta, desto bättre :)
    Det är såna som du som får mig att fasa för förskolan
    Usch
  • Glitter2

Nej, ts. Jag håller inte med dig. Det du skriver är vinklat utifrån en förälder som inte är påläst. Fröblomster förklarar ju precis vad som gäller utifrån barnets utveckling. Det är inget hon hittat på, varför inte läsa tex Lars H Gustafssons senaste bok om barn och uppfostran. Eller läs på Growing people, deras senaste utskick om sömn.

Min dotter blev aldrig utsatt för någon cio-metod men idag sover hon oftast hela nätter, ibland med ett uppvak. Det var en tuff tid men man är ju också två (oftast)?
    Ett barn ska inte tvingas till sömn utan få hjälp att lära sig. Jag tror på rutiner och jag tror på att lära barnet sova men man kan inte lära barnet något det inte är mottagligt för, tids nog kommer den fasen i utvecklingen
    Och ts, det är inte så att ni som kört cio är de enda med glada, pigga, och utvecklade barn, det verkar vara något slags mantra för "er"
    Min dotter är en pigg liten skrutta som "alla" säger är såå glad jääämt

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=27040&nopopup=1&utm_source=anp&utm_medium=email

http://www.norstedts.se/bocker/utgiven/2010/Var/gustafsson_lars-h_-vaxa_-_inte_lyda-inbunden/

• Glitter2
    Vi kan inte veta vad spädbarn och små barn känner eller hur den dementa 85-åringen, som legat själv på sitt rum och ropat på hjälp hela dagen, känner. Därför ska vi alltid utgå från att de känner precis som vi andra och behandla dem därefter.
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!