Inlägg från: konkelbär |Visa alla inlägg
  • konkelbär

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Ja, 5mm fungerar jättebra tills barnet blir så stort så att det klarar av att gå ur sin  säng. Då fungerar inte längre skrikmetoder vid sömnstrul och då önskar man att man valt en annan, mer hållbar strategi för att få barnet att sova.

• konkelbär
    CarolinW skrev 2010-02-28 11:44:00 följande:
    Vi använde 5 mm bara en kort period, tills han somna av sig själv. Men jag vet vad du menar, vår son har testat på vanlig säng och det var ingen höjdare.
    Jag använde mig av 5 mm när dottern var 10 månader. Då blev jag ensamstående och var desperat efter sömn. Det fungerade, även om det tog många timmars skrik i över en veckas tid. Men sedan sov hon, blev pigg och var glad.

....Tills hon fyllde 2 år och fick en juniorsäng.  Nu fungerar inte längre skrikmetoder och det krävs samma ansträngning att få ner henne i varv som innan jag använde 5mm. Hon kommer upp på nätterna, och krånglar otroligt mycket just nu.

När jag tänker tillbaka önskar jag att jag fortsatt använda den "snällare" strategin, att mysa, kramas, killa i håret. Det hade säkerligen varit mer hållbart.
  • konkelbär
    southernbelle skrev 2010-02-28 16:10:59 följande:
    Fast om barnet skrek i timmar så är nog så att 5 mm inte passade ditt barn och det är därför barnet gör som hon gör nu. Du har nog helt rätt i att en annan metod hade passat er bättre. Grejen med 5 mm är inte att barnet skall skrika tills den ger upp utan barnet skall lära sig att känna igen trötthet och lära sig att somna själv och vägen dit kan innehålla gråt vilket man som förälder får avgöra vad som är bra för barnet. Själv hade jag aldrig lämnat min lilla till att somna i ensamhet om jag kände att han var upprörd, men så var det ine för oss när vi gjorde våran metod.
    Är inte hela poängen med 5 mm att barnet ska skrika sig utmattad? Hur ofta ligger en bebis tyst och nöjd när den blir lämnad ensam, och varför behövs om man har ett "snällt" barn metoder som 5 mm?

Alltså 5mm fungerade ju SUPER i ett år och 2 månader. Hon sov som en gud! Men barn når trotsåldern och man kan inte riktigt veta hur ett barn är innan den tiden har kommit.
  • konkelbär
    mandelblomma skrev 2010-02-28 20:15:31 följande:
    det är verkligen inte poängen!
    Vilka barn är då 5 mm till för?
  • konkelbär
    mandelblomma skrev 2010-02-28 20:32:33 följande:
    för barn som inte kan sova själva som har sömnstörningar av något slag...men poängen är inte att de ska skrika sig utmattade och sen sova, utan att lära dem somna och sova hela natten. Att bryta en dålig sömnvana elelr ett dåligt sömnmönster het enkelt.
    Och exakt hur många bebisar skriker INTE när de lämnas ensamma? Hur länge de skriker beror ju sedan på hur pass envis karaktär barnet har.
  • konkelbär
    mandelblomma skrev 2010-02-28 20:47:45 följande:
    även om de skriker eller protesterar så är ju inte syftet att de ska skrika sig så utmattade att de somnar....
    Fast det är ju så det blir. Bebisar resonerar inte.
  • konkelbär
    mandelblomma skrev 2010-02-28 20:52:19 följande:
    nej men det är i alla fall inte syftet...att få dem utmattade---
    Nej, syftet är ju att dom ska sova bättre. Vilket de oftast gör.
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!