Inlägg från: väduren74 |Visa alla inlägg
  • väduren74

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Missförstå mig inte men min dotter somnar bäst ensam i sin säng ,utan att någon är i rummet . Hon gnäller och skriker ibland när hon är riktigt övertrött och då hjälper varken smekningar ,ord  eller något. Ju mer jag springer där uppe till henne ju mer orolig blir hon. Hon skriker .Jag går upp ca var 5 minute några gånger men oftast puttar hon undan mig om jag kommer där med mina händer mot henne eller om jag  pratar till henne. Hon hör inte för hon skriker. Ok jag går ut och ner på nedanvåningen och hon skriker ju vidare. jag går upp för att se  att allt står rät ttill iövrigt med henne och efter någr agånger så sover hon sött i sängen. Hon sover nu hela nätter. Ammas inte ,vaknar utvilad pigg, glad tös

• väduren74
    Victoria86 skrev 2010-02-25 22:49:38 följande:
    Jag förstår inte varför så många känner ett behov av att hacka på TS. Är det på grund av, som någon annan sa, bitterhet? Ni kanske inte har varit i samma situation som TS, och om ni har det så kanske ni har hanterat det annorlunda. Alla människor reagerar olika på brist av sömn, men en sak är säkert människan måste få sova någon gång! Annars orkar man inte. Jag förstår inte varför man ska behöva gå in i väggen bara att för att man blivit mamma. Nu är jag inte förälder själv, men för mig verkar det helt vansinnigt. Om den här metoden funkar för TS så är väl det fantastiskt! Bara för att man blir förälder ska man inte ge upp sig själv, tycker jag. Självklart ska barnet komma i första hand, men man är fortfarande människa trots att man är mamma, och en trött mamma är nog inte alltid en bra mamma. En utvilad mamma och bebis är nog något att sträva efter!Nu kommer jag säkert få en hel del påhopp om att jag ska komma tillbaka när jag får barn osv, eller att barnet är det enda som är viktigt när man är mamma. Men jag tror att det är viktigt att fortfarande kunna identifiera sig som den man är, inte bara "lisas mamma", man får inte tappa sig själv på vägen. Att bli förälder gör en till en annan person med en ny roll, inte till en ny person.Nu svamlar jag, men jag hoppas budskapet går fram någonstans. Lycka till i framtiden Ts!
    precis såhär hade man ju hoppatas att alla föräldrar tänkte
  • väduren74
    LivetMedLova skrev 2010-02-25 23:25:25 följande:
    Så sant det du skriver. Vad kul att det där funkade så bra för er! :)Jag hade självfallet slutat upp med metoden om det inte fungerat, det hade såklart gått emot mina modersinstinkter och jag skulle heller inte klara av det ifall Lova reagerat mkt hårdare på att bli lämnad ensam en kortare stund. Men nu gick ju aallt prima. Så härligt att HON och även jag mår bra igen! :)
    Så roligt att det funkar för er. Du har så rät. Idag ska man vara en sån där perfekt mamma i allt jag har tom folk i föräldragrupper som påpekat saker med både det ena och andra men det struntar jag blankt i. Huvudsaken är att vi mår bra min familj och att vi inte dukar under för alla krav ,måsten, si och så ska man göra med sina barn etc etc och köra slut på sig själv!
  • väduren74
    vittra skrev 2010-02-26 12:51:08 följande:
    Du har ju givetvis rätt i att mycket skrik hos barn ofta orsakas av just övertrötthet, men skillnaden här är om man aktivt struntar i det och låter barnet skrika själv (i fostringssyfte eller whatever) eller om man gör det man kan för att få barnet att komma till ro. Ni har tydligen en bra metod, bil. Fungerar för många. Men problemet är om man lämnar bebisen att skrika själv, då blir bebisen mycket mer stressad än om bebisen skriker i en varm famn. Den där farliga stressreaktionen som utvecklas hos bebisen om den skriker ensam, utvecklas aldrig om bebisen skriker i famnen.Det finns otaliga studier som visar att det är farligare för bebisar att skrika själva än att skrika i en famn. Således ska man inte bara ignorera skriken, även om det är en övertrött liten bebis!
    Så du trot att min bebis som ålar sig ur famnen och skriker mår bättre i min famn?
  • väduren74
    vittra skrev 2010-02-26 13:47:32 följande:
    Ja jag menade inte egentligen specifikt i en famn utan just att närheten är viktig, det kan man ju få på andra sätt, tex genom att ligga ner brevid osv. Och där får man ju hitta individuella lösningar. Men jag är fullt och fast övertygad om att hysteriskt skrikande bebis inte på något sätt mår bra utav att ligga själva och skrika! Vill de ligga själva så då är de också nöjda.
    Det jag menar är att en del bebisar varav alla mina tre varit barn som varit svåra att trösta när de har varit trötta. Famnen har inte funkat,ligga brevid har aldrig funkat. Lägger man dem i sängen och låter dem vara ifred en stund så somnar de. MEN DE SKRIKER givetvis en stund innan de kommer till ro. . Jag har väl varit en usel morsa som inte gett dem trygghet antagligen.
  • väduren74
    konkelbär skrev 2010-02-28 20:50:12 följande:
    Fast det är ju så det blir. Bebisar resonerar inte.
    Ibland känns detsom om hon vill att jag ska gå och att hon vet att när jag går kommer hon att börja tjuta. Då vil lhon få en reaktion ...kommer mamma tillbaks igen. Hon börjar om och om och om och om igen. Man kan ju inte hålla på sådär...då blir man ju knäpp till sist. och  nä du har rät tbebisar resonerar inte.... . på något sätt måste man inse sina gränser ...
  • väduren74
    konkelbär skrev 2010-02-28 20:35:00 följande:
    Och exakt hur många bebisar skriker INTE när de lämnas ensamma? Hur länge de skriker beror ju sedan på hur pass envis karaktär barnet har.
    Du har en poäng
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!