WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!
Det som fascinerar mig i trådar av det här slaget är tvåfalt.
1. dels det stora antal personer som förordar 5MM utan att veta vad det är, utan att ha läst om det, eller som tror att den metod de har använt ÄR 5MM, när det inte är det och som sedan säger att metoden funkar så himla bra för dem, trots att det ju inte ens är den metoden.
2. dels den totala vetenskapsfientlighet som finns. Idag så VET man att det är skadligt för spädbarn att skrika ensamma och att inte få tröst (tröst kan ske genom fysisk närhet, eller genom rösten och att man finns tillgänglig även om man inte kan lyfta upp barnet och ha det nära exakt just då). Man VET det. Det är inte hittepå. Det är god och valid forskning som kommer av att vi vet så otroligt mkt mer om hur hjärnan funkar idag än vad vi visste för bara 10 år sedan. Man vet att hjärnan utvecklas sämre, man vet att stresshormoner skadar osv osv. Och att det här kan ge men i mer eller mindre utsträckning i framtiden, t ex att det här barnet växer upp och hanterar stress sämre än vad andra jämlikar gör. Det är sånt man VET. Det man inte vet är exakt HUR mycket stress som krävs för det enskilda barnet. Man kan inte predicera hur ett barn kommer reagera på stress, eller hur ett annat barn kommer reagera på stress. Vissa barn kommer inte att få dessa farliga hormonpåslag, andra barn kommer få det mycket mycket tidigare. Osv.
Och jag förstår inte att man som förälder vågar chansa på att just mitt barns hjärna tål mer än vad andra barns hjärnor gör.
(och sen är jag också förvånad över att folk tar till 5MM i första hand, eller tredje hand, utan att ens ha fått barnets sömnstörningar utredda av medicinsk eller psykologisk kompetens, men det ser jag som en del i vetenskapsfientligheten ovan)