Inlägg från: southernbelle |Visa alla inlägg
  • southernbelle

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Trist att folk måste börja gapa och kasta skräp så fort det pratas om något som kanske inte stämmer överrens med vad dom har hört eller läst. Ts, vad bra att det funkade för er och att du nu kan vara en bättre och mer utvilad mamma på dagarna

Detta är lite OT men jag tänker ta upp det ändå på denna tråd. Jag förstår inte varför det är så hemskt att man vill (dock inte till vilket pris som helst) att ens barn skall sova på nätterna och att man guidar sitt barn till bättre sömnrutiner?
    Läser att flera här skriver att TS barn bara vaknar 6 gr under en natt och det minsann är normalt och det skall man leva med.
    Det kan få vara jätte normalt men det gör inte en mamma mindre trött.
    Min som vaknade mellan 8-10 gr per natt i 10 månader och jag mådde verkligen skit under dessa månader och när jag tänker tillbaka på den tiden så är allt bara en dimma och jag tycker verkligen den tiden var fruktansvärd.
    Min son mådde inte bra och jag mådde inte bra så vi gjorde en variant att 5mm (ferbers) och hade istortsätt samma erfarenhet som TS fast våran son svarade tom ännu bättre med lite gnäll och ingen hjärtskärande gråt.
    Vi är nu en helt annan familj som är utvilade och jag har glädjen och energin att hänga med i min underbara sons upptåg.
    Jag bor i USA och här har man en helt annan syn på barns sömn. I och med att dom flesta mammor börjar jobba efter 12 veckor så blir sömn väldigt viktigt för dessa mammor för att kunna prestera på jobbet så dom flesta jag känner och hört om har gjort någon sorts av sömnträning och verkligen ALLA har samma erfarenhet som mig och TS.
    Jag vill gärna tro att folk är så pass smarta och har hjärtat på rätt plats att om nåt inte funkar, tex man har ett barn som mitt som inte vill samsova eller har ett barn som inte svara bra på 5mm (hysterisk gråt) så avbryter man och gör nåt annat som passar barnet bättre.

Nä jag tycker det är synd att man som mamma inte ens kan få skriva en tråd här på FL om sin lycka att något har fungerat utan att en massa människor hoppar på och gapar.

• southernbelle
    AnnaKlara skrev 2010-02-25 10:31:49 följande:
    TS, det som hänt är ju inte att ni lärt ert barn av med en dålig vana, så små barn skaffar sig inte olater på det viset. De har behov, helt enkelt. Sugbehov, närhetsbehov...och det ni lärt er dotter är att det inte är någon idé att försöka få dessa behov tillgodosedda, för ni svarar ändå inte. Så nu har hon gett upp denna ordlösa kommunikation som "gnället" var. Så enkelt är det. Hur hårt det än må låta.
    Fast vad är det som säger att TS barns behov just då inte var att vilja somna själv men besatt inte kunskapen?
    Om det var ett behov som barnet desperat behövde tillgodosett (närhet, hunger) tror du inte att barnet hade varit mer upprörd från början än bara gnällt? Kan det inte vara så att barnet gnällde pga frustration att han inte besatt kunskapen att somna själv?
    Om barnet skulle känna sig ignorerad i sina behov tror du då att ett barn enbart skulle sluta kommunicera på kvällstid när det är dags för läggning? Ett barn sitter inte på den kunskapen så hade det varit så att barnet kännt sig ignorerat så skulle den ge upp att kommunicera i andra fall än vid bara läggning.
    Hur hårt det än må låta så kanske det var så att det enda TS barn behövde var att lära sig somna själv

Barn är olika och har olika behov.
  • southernbelle

Skrattar riktigt gott åt mellanmjölkslandet! Det var ett nytt uttryck för mig och det stämmer verkligen
    Jag förstår inte heller den svenska mentaliteten att man bara inte kan vara glad för någon annan. Är det för att man är så bitter själv eller vad är det?

• southernbelle
    Melly skrev 2010-02-25 15:39:34 följande:
    Jag fattar inte varför man begär utav en sån liten bebis som bara 6 mån att somna ensammen. Är ju helt normalt och naturligt att bebisar helst somnar nära sina föräldrar. I famnen eller i en bärsjal eller i sängen med föräldrarna. Kolla hur andra däggdjur gör inte lägger dom sina ungar att sova ensamna. Jag tycker att många ställer helt orimliga krav på sina bebisar idag. Att dom ska bli självständiga nästan såfort som dom lämnar magen och helst så ska dom inte behöva sina föräldrar alls...
    Fast om du hade öppnat dina sinnen lite och tänkt att alla barn kanske inte är som ditt barn hemma så skulle du veta svaret.
    Alla barn är inte lika och en ännu större surprise alla barn vill inte samsova
  • southernbelle
    MalinEddie skrev 2010-02-25 15:44:51 följande:
    Jag klankar inte ner på någon utan undrar bara varför man skulle behöva använda sig av 5mm bara för att ta bort nappen? Kan man inte bara ta bort den och blir barnet ledset vilket det troligtvis blir kan man väl vara hos barnet och gå igenom den förändringen tillsammans?
    Jag har faktiskt kvar nappen på mitt barn och det har funkat bra även när vi sömntränade honom.
    Om det bara är så att man vill vänja av barnet med nappen så känns det lite överflödigt att göra en sovmetod.
    Jag kommer nog ha kvar nappen till vi kan kommunicera på ett annat sätt. Känns inte som det är en fight värd att ta när vi inte har några problem med den.
  • southernbelle
    Melly skrev 2010-02-25 16:04:29 följande:
    Nej men om dom skriker när man lägger dom ensamna så är det väl rätt så tydligt att dom inte vill ligga ensamna åtminstonde?
    Fast vilket barn har skrikt när den har legat själv?
    Föreslår att du läser inlägg # 107
  • southernbelle
    Melly skrev 2010-02-25 16:12:10 följande:
    Det var ett svar på sitt inlägg när du skrev att alla barn inte ville samsova. Jag håller med om det (även om jag tror att dom allra flesta barn VILL samsova) men om man vill kan man såklart prova att lägga barnet ensammet. Men om barnet då gråter och skriker så visar barnet att det inte var moget för att läggas ensammet än. Jag svarade alltså generellt och inte om nåt enskilt barn
    Jag tror absolut att det bästa för ett barn är att samsova, men det funkar tyvärr inte alltid.
    Jag tror det även är därför vissa metoder funkar bättre än andra. Mitt barn vill ha sin egen tid när det är dax för att sova. Han vill inte ha oss nära inpå vilket jag hade väldigt svårt att förstå och det var kanske därför han svarade så bra på Ferbers men inte på andra metoder.
    Jag tycker inte att man lämna sitt barn förtvivlad i sängen själv och om det händer när man startar en metod så får man avbryta och inse att denna metod inte är för ens barn.
    Det folk inte verkar se är att vissa barn är som mitt och då kan det vara så att 5 mm eller en modifierad variation där man lämnar sitt barn till att somna själv kan funka väldigt bra utan att ens barn blir ignorerat eller att behov inte blir sedda.
  • southernbelle
    Melly skrev 2010-02-25 16:36:54 följande:
    Jag tycker att Somna utan gråt och Tassmetoden är klart humanare metoder än 5 minuters. Med dessa metoder så lämnar man inte barnet att ensammet gråta sig till söms och man ignorerar aldrig barnet.
    Vi testade samsovning, tass, babywhisper, somna utan gråt och jag håller helt med att dessa metoder är enklare och att flera barn svara nog bättre på dessa metoder, men igen så finns det andra barn som inte gör det.
    Om vi skall prata hysterisk gråt så är det mitt barn när vi försöker samsova. Jag kan tänka mig att vissa barn som mitt eget som är med mig hela dagarna (har aldrig andvänt en barnvakt och är hemma på heltid och kommer vara det flera år framöver) behöver ha sin egna plats och vara ifred och samla ankar och intryck.
    Problemet med min son var att han inte kunde somna själv och att jag alltid varit där och stört honom med diverse gungningar och klappningar.
    När han lärde sig att somna själv så vart han ett helt annat barn och vägen dit var inte fylld av ignorans och gråt fast att vi lämnade vårat barn själv till att somna.
  • southernbelle
    Pralin M skrev 2010-02-25 17:16:59 följande:
    Jag har en annan metod som också funkar super. Släggmetoden. Slå ditt barn medvetslöst med en slägga. Det funkar varje gång! Jag lovar!
    Men GUD fattar du inte att ditt barn gör sig illa då? Helt sjukt om du frågar mig!
  • southernbelle
    Pralin M skrev 2010-02-25 18:01:43 följande:
    Ja, jag har temperament och ibland ser jag rött när jag läser i såna här trådar och kan komma med en omogen kommenter. Men jag misshandlar inte mina barn. Min poäng är att man kanske ska fråga sig VARFÖR nånting funkar. Bara för att det funkar behöver det inte vara det bästa. Det man lär sitt barn genom 5 minutersmetoden är:"Det är ingen idé att jag ropar, för mamma kommer ändå inte". Är det det man vill uppnå, ja då är 5 minutersmetoden helt rätt.
    Om du verkligen vill ha svaret om varför 5 mm kan funka utan att ett barn ignoreras och mister tryggheten så kan du enera läsa igenom hela tråden eller så kan jag kort svara på att barn är olika och svarar olika på olika metoder.
    Hade du läst tråden så hade du vetat att det nog inte är någon härinne som stödjer att lämna sina förtvivlade barn att somna i ensamhet.
    Så nästa gång innan du ser rött så kan det vara ett tips att läsa tråden

Kan vi inte bara komma överens om en gång för alla här på FL att JA samsova är bäst, NEJ alla barn gillar inte att samsova. JA alla metoder kan funka utan att man på nåt sätt skadar sitt och barn NEJ alla metoder passar inte alla barn och då är det är upp till förälderna att andvända sitt sunda förnuft och avbryta.

Jag tror verkligen inte att det är många föräldrar som har huvudet på skaft vill säga som låter sina barn skrika sig förtvivlade till sömns utan jag tror dom flesta har hjärtat på rätt ställe och märker man att ens barn inte svara bra på en metod så avbryter man och hittar på något annat.
    Medlemmarna på FL har väl inte kommit på uttrycket ¨ont i mammahjärtat¨ av ingen anledning och jag tror dom flesta här inne har ett väldigt gott mammahjärta
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!