• Melly

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Jag fattar inte varför man begär utav en sån liten bebis som bara 6 mån att somna ensammen. Är ju helt normalt och naturligt att bebisar helst somnar nära sina föräldrar. I famnen eller i en bärsjal eller i sängen med föräldrarna. Kolla hur andra däggdjur gör inte lägger dom sina ungar att sova ensamna.

Jag tycker att många ställer helt orimliga krav på sina bebisar idag. Att dom ska bli självständiga nästan såfort som dom lämnar magen och helst så ska dom inte behöva sina föräldrar alls...

• Melly

TS: Att bebisar "lär sig" somna ensamna med 5 minuters metoden eller andra skrikmetoder det är för att dom ger upp och slutar med att försöka kommunicera sina behov eftersom att dom märker att ingen ändå bryr sig.

En del bebisar kämpar längre med att försöka utrycka sina behov (alltså skriker mer och längre). Andra bebisar orkar inte lika länge utan ger upp tidigare och somnar "snällt".

Bebisar är totalt beroende utav sina föräldrar och dom behöver lita på att föräldrarna svarar på deras signaler och tillfredställer deras behov tex utav närhet och trygghet.  Att 5 minuters metoden "fungerar" betyder inte att den är bra. Den går ut på att ignorera sitt barns försök till kommunikation vilket aldrig är bra för ett barn.

• Melly
    southernbelle skrev 2010-02-25 15:45:26 följande:
    Fast om du hade öppnat dina sinnen lite och tänkt att alla barn kanske inte är som ditt barn hemma så skulle du veta svaret. Alla barn är inte lika och en ännu större surprise alla barn vill inte samsova
    Nej men om dom skriker när man lägger dom ensamna så är det väl rätt så tydligt att dom inte vill ligga ensamna åtminstonde?
  • Melly
    LivetMedLova skrev 2010-02-25 16:00:35 följande:
    som jag skrev tidigare: "Vi har ju försökt med precis ALLT, försökt tillfredställa henne på alla sätt och vis men inget har fungerat. Jag la ner hela mitt hjärta och själ på att försöka hitta ngt bra sätt som fungerade för Lova. Men det blev förmodligen en ond cirkel av det för att Lova kände av att jag/vi var stressade och oroliga och mådde dåligt, pgr av sömnbristen! Så tillslut valde vi att testa med detta. Var ju inte exakt som 5 mm utan vi körde ju vår egen lilla variant. Och vi har ju inte ignorerat henne för gud skull! Det är inte så att vi låtit henne skrika av kung och fosterland och suttit och glott på tv och käkat popcorn som nån skrev.. Jag låter det knappt ens gå 5 minuter när hon gnäller. Vilket hon inte ens har gjort ju, förutom första natten! Hon har inte ens skrikit för full hals. Första natten var det tydligt uppmärksamhets-gnäll/skrik." Och HUR vet du att min dotters behov INTE blev tillfredställda?.....Ett barn behov är inte nödvändigtvis jämt att ta upp och hålla om! Ibland kanske det bara är att de vill känna sig sedda/hörda och känner trygghet av "bara" det och kan bli lugna när de får det. Så som Lova fått. Hon har ju blivit lugn av våra röster och känt sig lugn även när vi gått därifrån! HUR TOLKAR DU DET?! Hon skrek förmodligen Första kvällen och natten främst av trötthet, men också att hon ville ha sin napp som hon alltid annars har för att kunna somna. Men snabbt kände hon väl att hon kunde somna utan den för att tröttheten tog över och hon visste att mamma och pappa fanns där! Hon sov så sjuukt dåligt och oroligt både natt och dagtid innan så hon var konstant trött och gnällig, just på grund av sömnbristen hon hade. Hennes behov kanske är tillfredställda nu när hon känner sig trygg med att kunna somna själv. Det är kanske det hon vill ha, lugn och ro och tystnad.
    Men varför måste hon ligga ensammen och sova? Har du provat att bära henne i bärsjal eller sitta med henne i famnen på en pilatesboll och gunga med henne tills att hon somnar? har du provat att samsova med henne i eran säng om nätterna?
  • Melly

TS Har du provat metoden Somna utan gråt? Har du provat Tassmetoden? Du säger att ni har provat allt så jag bara undrar.

• Melly
    southernbelle skrev 2010-02-25 16:08:42 följande:
    Fast vilket barn har skrikt när den har legat själv? Föreslår att du läser inlägg # 107
    Det var ett svar på sitt inlägg när du skrev att alla barn inte ville samsova. Jag håller med om det (även om jag tror att dom allra flesta barn VILL samsova) men om man vill kan man såklart prova att lägga barnet ensammet. Men om barnet då gråter och skriker så visar barnet att det inte var moget för att läggas ensammet än. Jag svarade alltså generellt och inte om nåt enskilt barn
  • Melly
    southernbelle skrev 2010-02-25 16:23:59 följande:
    Jag tror absolut att det bästa för ett barn är att samsova, men det funkar tyvärr inte alltid. Jag tror det även är därför vissa metoder funkar bättre än andra. Mitt barn vill ha sin egen tid när det är dax för att sova. Han vill inte ha oss nära inpå vilket jag hade väldigt svårt att förstå och det var kanske därför han svarade så bra på Ferbers men inte på andra metoder. Jag tycker inte att man lämna sitt barn förtvivlad i sängen själv och om det händer när man startar en metod så får man avbryta och inse att denna metod inte är för ens barn. Det folk inte verkar se är att vissa barn är som mitt och då kan det vara så att 5 mm eller en modifierad variation där man lämnar sitt barn till att somna själv kan funka väldigt bra utan att ens barn blir ignorerat eller att behov inte blir sedda.
    Jag tycker att Somna utan gråt och Tassmetoden är klart humanare metoder än 5 minuters. Med dessa metoder så lämnar man inte barnet att ensammet gråta sig till söms och man ignorerar aldrig barnet.
  • Melly

Fast att det räcker inte alltid med att mamman mår bra utav något. Om mamman mår bra utav att köra 5 minuters metoden så betyder ju inte det att barnet mår bra utav att behöva ligga ensammet och gråta sig till söms.

Jag blir lite trött på det där "om mamma mår bra så mår barnet bra". Det ser man ofta här på FL men att det behöver faktiskt inte stämma alltid. För mig är det snarare så att om mina barn mår bra så mår jag oxå bra

• Melly
    Icis86 skrev 2010-03-01 13:05:57 följande:
    Spännande att läsa detta! Vi ska nämligen börja med denna metod på vår 6 månaders son ikväll. Han har tagit för vana nu de sista månaderna att vakna varannan timme och somnar inte om om han inte får somna vid bröstet, då gärna min bröstvårta i hans mun - tappar han bröstvårtan vaknar han och letar upp den för att sean somna om. Nu har jag också kommit till en gräns. Han kan inte må dåligt om man testar denna metod. Gråtar han varje natt i flera dagar, kanske metoden inte fungerar på honom. Men jag har hört att inom tre nätter brukar de kunna somna i sin egen säng och ungefär en vecka tar det att lära dem att somna om själva.. Som sagt - ni som inte tror att detta fungerar och kastar skit på oss som vill prova. Fine be me. Jag älskar min son över allt annat på denna jord och jag vill hans bästa!
    Men varför väljer du att börja med en sån hård metod som 5 minuters? När det som sagt finns forskning som visar att bebisar som blir lämnade att skrika ensamna får höga halter utav streshormoner som kan påverka deras hjärna?

Om du vill att han ska lära sig somna utan att amma så finns det ju mycket snällare metoder som tex Somna utan gråt (bok utav Elizabeth Pantley) och Tassmetoden. Finns trådar om båda här på FL du kan googla.

Men tänk lite, hur tror du din lilla bebis känner sig om han är van vid att få somna tryggt och mysigt hos dig med ditt bröst ich sen plötslig ska ligga alldeles ensammen och gråta?
  • Melly
    LivetMedLova skrev 2010-03-02 13:21:28 följande:
    i. Och ursäkta att jag misstog det jag själv skrivit, menade att det kan göra dem gott på det sättet att de lär sig att det inte är någon större fara att skrika/gnälla en liten stund själva innan mamma o pappa kommer. Kommer man på studs så fort de gnäller lite så är det ju klart att de tror att det är farligt ifall mamma och pappa slutar göra det sen. Man kan inte hålla på så i all framtid. Det skadar dem inte att få gnälla lite själva. De kan lär sig att lugna ner sig själva och förtså at det inte är någon fara. Och det är inget fel med det! Men som sagt så är det skillnad på skrik och skrik.
    Fast att tyvärr så visar den moderna anknytningsforskningen klart att det du skriver inte stämmer. Spädbarn tror inte alls att det är farligt att ligga ensamna om man tar upp dom när dom börjar skrika. Det funkar tvärtom alltså att om man tar upp dom så lär man dom att dom får sina signaler besvarade och utav det så blir dom trygga i sig själva.

Genom att INTE ta upp dom så lär dom sig bara att dom blir ignorerade och utav det så kan deras självkänsla och inre trygghet ta skada.

Det går inte att skämma bort ett spädbarn med närhet och kärlek. Att spädbarn behöver ligga och skrika ensamna för att dom ska "lära sig" det är sånt som dom trodde för typ 50 år sen. Idag så vet man att det var fel.
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!