Icis86 skrev 2010-03-01 13:05:57 följande:
Spännande att läsa detta! Vi ska nämligen börja med denna metod på vår 6 månaders son ikväll. Han har tagit för vana nu de sista månaderna att vakna varannan timme och somnar inte om om han inte får somna vid bröstet, då gärna min bröstvårta i hans mun - tappar han bröstvårtan vaknar han och letar upp den för att sean somna om. Nu har jag också kommit till en gräns. Han kan inte må dåligt om man testar denna metod. Gråtar han varje natt i flera dagar, kanske metoden inte fungerar på honom. Men jag har hört att inom tre nätter brukar de kunna somna i sin egen säng och ungefär en vecka tar det att lära dem att somna om själva.. Som sagt - ni som inte tror att detta fungerar och kastar skit på oss som vill prova. Fine be me. Jag älskar min son över allt annat på denna jord och jag vill hans bästa!
Men varför väljer du att börja med en sån hård metod som 5 minuters? När det som sagt finns forskning som visar att bebisar som blir lämnade att skrika ensamna får höga halter utav streshormoner som kan påverka deras hjärna?
Om du vill att han ska lära sig somna utan att amma så finns det ju mycket snällare metoder som tex Somna utan gråt (bok utav Elizabeth Pantley) och Tassmetoden. Finns trådar om båda här på FL du kan googla.
Men tänk lite, hur tror du din lilla bebis känner sig om han är van vid att få somna tryggt och mysigt hos dig med ditt bröst ich sen plötslig ska ligga alldeles ensammen och gråta?