• Moonis

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Vad bra att det fungerat för er Ts, sömn är viktigt för att kunna klara dagen sen.
    Vi gjorde en variant på 5mm (liknande erat sätt) på sonen som alltid haft svårt att komma till ro och vi fick kämpa lite mer än er men när sonen väl fick in rutinen och kände sig trygg i den så gick det jätte bra.

Det är verkligen skillnad på barn och jag tror att många som är mot denna inte har haft ett barn som haft insomningsproblem eller problem att komma till ro.
    Med tjejen var det som natt och dag, har aldrig haft problem att lägga henne och därför inte behövt någon metod alls.

• Moonis
    Flickan och kråkan skrev 2010-03-24 13:56:17 följande:
    Ställer mig rätt tveksam till det. Ja, det är stor skillnad på barn och barn. Somliga behöver massor med hjälp länge för att komma till ro, andra inte. Inget av våra barn har haft lätt att komma till ro inför sömn.....på egen hand har inte varit att tänka på, fast numera sover de jättebra ändå. Mycket handlar ju om utveckling. Om man läser på om barns sömn så skulle jag säga att barn som somnar själva och sover hela nätter mest är grädde på moset första året . Känner föräldrar med barn som har npf, och då kan man ju börja prata sömnsvårigheter, som inte skulle ta i en CIO-metod med tång. Jag ogillar CIO-metoder generellt, även om jag vet att de fungerar = barnet somnar själv efter ett tag. Betingning fungerar, visst. Sedan finns det självklart extremfall. Eckerberg säger ju själv att hans metod är för barn med konstaterade sömnstörningar och där föräldrarna inte orkar. Och visst är det bättre än shaken-baby-syndrom inte tu tal om det. Jag tror dock att det finns en anledning till att allt fler barnläkare, psykologer och beteendevetare avråder och tar avstånd från CIO-metoder.
    Ja detta är inte en metod man tar till (ska ta till) i första taget. Sonen har fortfarande svårt att komma till ro i perioder och vi lägger honom i vår säng för att bära över när han somnat. Oftast kommer han in till oss på natten men det är lungt för våran del för han behöver den tryggheten nu.

Men det är svårt att jämföra olika familjer och barn för alla barn har olika grader och föräldrar har olika förutsättningar. Därför är det svårt över nätet att hacka ner någon som använt metoden eftersom man inte vet hur dom haft och känt det.
  • Moonis
    LivetMedLova skrev 2010-03-25 13:16:06 följande:
    Eftersom att jag är ny på FL och nästan det första jag gjorde var att skriva den här tråden så förväntade jag mig inte att mass amoralkärringar skulle "hoppa" på mig såhär. Visste inte att det var så det gick till på det här stället. Att räkna med att få skit. Varför ska man gå runt och räkna med att folk ska hoppa på och ifrågasätta, speciellt när något har gått bra!? Känns väldigt..omoget.. patetiskt, löjligt. Brist på annat?! Har man behov av att framföra sin åsikt på det här viset så känns det sjukt patetiskt. Varför kan man inte bara låta folk vara och tex vara glad för någon annans skull? Det behöver man inte (!) men varför har så många behov av att yttra sina åsikter bara för att dem inte tycker så som jag? Det enda jag ville veta var ifall någon annan varit med om samma sak. Jag ville inte ha marra "påhopp" och ifrågasättningar och rättelser. När det dessutom har gått så bra förstår jag inte VARFÖR! Kan kan ta "kritiken", det är inte det det handlar om. Jag vill bara förstå varför, du i synnerhet, känner så mycket för att ifrågasätta och rätta mig och mina val i livet?
    Välkommen till FL:s värld

Finns en del känsliga frågor och denna är en av dom. Precis som amning vs. flaskmata, dagis innan tre år och man får inte glömma sockerhysterin som råder
    Finns fler exempel men du förstår poängen och kommer snart märka.
  • Moonis
    wedding2009 skrev 2010-03-25 13:58:25 följande:
    Jag måste bara komma med ett inlägg i diskussions-debatten; självklart är ett forum ett ställe där man får uttrycka sina egna åsikter. Självklart ska man också köpa att man får argument såväl för som emot det man själv skriver och tycker. Men det mästrande som några av er därute sysslar med känns för mycket. Man kan läsa på, bilda sig en egen uppfattning och fostra sitt barn därefter, men att tala om för andra föräldrar vad som är rätt och fel känns uppåt väggarna. Teorier runt barnuppfostran går i vågor. Det som var "rätt" igår är "fel" idag. Det som är "fel" idag kan mycket väl vara "rätt" imorgon. Och det finns alltid forskning som pekar i motsatta riktningar. Var nöjda med att ni har en egen stark bild av vad som är rätt och fel för er och ert barn, diskutera i forumet, tipsa andra, men lägg ner översittar-tendenserna. Please.
    Skriver under på det!
    vittra skrev 2010-03-25 14:13:51 följande:
    Barnuppfostran och barnutveckling är skilda saker. Utgår man ifrån barnuppfostran som uppenbart går emot allt sunt förnuft och vetenskaplig kunskap och erfarenhet kring barns utveckling så får man ta att folk snackar om rätt och fel. Men du får gärna visa på forskning som stödjer sådant som skrikmetoder eller kanske aga som för några årtionenden ansågs rätt, eftersom du påstår att det finns?
    Hon nämde inget om aga och tycker inte ens ordet aga hör hemma i denna tråden.
  • Moonis
    vittra skrev 2010-03-25 14:26:03 följande:
    Hon pratade om barnuppfostran och rätt och fel samt att det går i vågor. Ja som sagt, det var mycket man tyckte var rätt förr. Är det verkligen ens diskuterbart i dagens läge huruvida aga är rätt eller fel? Nej... så min poäng är att tänket är extremt enkelspårigt.
    Det finns ju mer till barnuppfostran än just aga faktiskt och ja, det går i vågor. Speciellt också när man ser råden för bebisar och som gravid, fick mitt sista för lite över två år sen bara men redan har dom hunnit ändra grejer.

Så nej, det är allt annat än enkelspårigt tänkande.
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!