Flickan och kråkan skrev 2010-03-24 13:56:17 följande:
Ställer mig rätt tveksam till det. Ja, det är stor skillnad på barn och barn. Somliga behöver massor med hjälp länge för att komma till ro, andra inte. Inget av våra barn har haft lätt att komma till ro inför sömn.....på egen hand har inte varit att tänka på, fast numera sover de jättebra ändå. Mycket handlar ju om utveckling. Om man läser på om barns sömn så skulle jag säga att barn som somnar själva och sover hela nätter mest är grädde på moset första året . Känner föräldrar med barn som har npf, och då kan man ju börja prata sömnsvårigheter, som inte skulle ta i en CIO-metod med tång. Jag ogillar CIO-metoder generellt, även om jag vet att de fungerar = barnet somnar själv efter ett tag. Betingning fungerar, visst. Sedan finns det självklart extremfall. Eckerberg säger ju själv att hans metod är för barn med konstaterade sömnstörningar och där föräldrarna inte orkar. Och visst är det bättre än shaken-baby-syndrom inte tu tal om det. Jag tror dock att det finns en anledning till att allt fler barnläkare, psykologer och beteendevetare avråder och tar avstånd från CIO-metoder.
Ja detta är inte en metod man tar till (ska ta till) i första taget. Sonen har fortfarande svårt att komma till ro i perioder och vi lägger honom i vår säng för att bära över när han somnat. Oftast kommer han in till oss på natten men det är lungt för våran del för han behöver den tryggheten nu.
Men det är svårt att jämföra olika familjer och barn för alla barn har olika grader och föräldrar har olika förutsättningar. Därför är det svårt över nätet att hacka ner någon som använt metoden eftersom man inte vet hur dom haft och känt det.