• vittra

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

LivetMedLova skrev 2010-02-24 15:16:37 följande:
     Ja det är såklart intressant det där. Jag var skeptiskt till detta innan,  det låter ju så hemskt att låta sitt barn skrika. Och man vet ju faktiskt inte om barnet tar skada. Men jag tror det handlar mest om att få dem att förstå att det faktiskt inte är så farligt att somna själv, mamma och pappa är kvar dagen efter. ch när det handlar om 5 minuters mellanrum så hinner det nog inte bli så traumatiskt för dem. Lova har varit så pigg och så glad som jag inte sett på länge. Tack vare att hon fått sova bättre nu. Och jag med. Sedan så hag jag faktiskt närmat mig Lova mer än vad man ska enligt metoden och lagt på henne täcket och smekt hennes huvud lite när det vat som värst. Men detta har funkat så bra. Hon har hört våra röster i närheten så hon blir ju inte helt ignorerad.   Vid 6 månaders ålder är det visst ett bra tillfälle att lära dem att somna om på egen hand! Det har jag läst på flera ställen samt att min barnmorska säger det. Innan separatinsfasen som brukar komma runt 7 mån. Lova har liksom bara velat få nappen instoppad i munnen och somnat om direkt då, det har blivit en dålig vana av det. Det är den största anledningen till att hon vaknat tror jag. Det var inte hållbart så som det var innan för oss. Vi alla höll på bli knäckta. Får en bebis massa kärlek och uppmärksamhet i övrig så tror jag inte att detta tar skada. Man ignorerar ju inte barnet när de skriker jämt, varje gång, inte under dagtid heller liksom. Det handlar om att på "natten då sover man". Sedan hör man rätt tydligt på skriken vad det är. Om det handlar om uppmärksamhet eller smärta.
    Vill bara poängtera en sak, man kan inte "banka" in kunskapen om att mamma och pappa finns kvar dagen efter i en 6 månaders bebis. Denna kunskap utvecklas inte på något annat sätt än just genom mognad, ålder och utveckling. Det är omöjligt för så små bebisar att förstå och lära sig detta, hur mycket de än lämnas skrikandes. Det de lär sig, är bara att skriken inte har någon effekt, ingen verkan. Hur barnet sen agerar utifrån den erfarenheten, skiljer sig mellan barn. Vissa slutar skrika väldigt omgående, andra håller på i veckor. Ytterligare andra håller på i en evighet och får oerhörda ångestsyndrom på köpet, och dess biverkningar kan göra sig gällande i flera år framåt, eller för ett helt liv.

Sedan tror jag ju personligen att nappen var ert största problem och att den huvudsakliga lösningen för er är, och har varit, att ta bort nappen. Vilket jag inte riktigt förstår varför ni inte kunde göra utan att använda 5mm... tex "somna utan gråt" har bra metoder för att få bort nappberoendet, men antar att det är alltför jobbigt att lära sig hänsynsfulla metoder istället för skrikmetoder..?

Vill bara poängtera ytterligare en sak också, bebisar skriker inte "av uppmärksamhet" i en negativ bemärkelse. Om en bebis skriker så beror det på behov. Har så bebisen behov av uppmärksamhet, ja då är det helt enkelt ett behov som ska tillfredställas. Det är din plikt, och bebisens krav för positiv utveckling.

Min tanke är dock att de som verkligen lyckas med 5mm på ett bra sätt, är de som har barn som inte vill bli störda utan behöver lugn och ro när de ska somna. Det visar sig mycket tydligt eftersom barnen blir lugnare när föräldern går ut och inte tvärtom.
  • vittra
    mandelblomma skrev 2010-02-25 10:52:05 följande:
    inte ett skvatt att jag tror att ett litet barn medvetet kan tänka " nä mamma kommer inte jag ger upp och kan lika gärna sova..."
    Vem har sagt medvetet? I princip ingenting hos så små barn sker medvetet, inte heller detta.
  • vittra
    mandelblomma skrev 2010-02-25 11:04:48 följande:
    hur tänker de då när de " ger upp" som ovan beskriver... Jag förstår mycket väl att små barn inte tänker medvetet såklart, men jag tror inte heller de kan konsekvenstänka så som man beskriver förloppet heller. De barn som metoden fungerar på blir inte apatiska uppgivna bebisar, min personliga erfarnehet är att vi fick piggare killar som inte gnällde på dagtid av trötthet av alla uppvak på nätterna igenom.
    Bara för att era pojkar reagerade på ett sätt betyder det inte att alla gör det.  Samt att de var ju betydligt äldre och hade alltså förvärvat sig betydligt fler kognitiva förmågor än vad en liten 5-6 månaders har! Vid 1 år kan barn veta att mamma finns kvar dagen efter osv. Det kan inte en 5 månaders. Det är en omöjlighet.

Vissa blir ju tom apatiska, så vad du har fått det ifrån att barn inte blir det vettetusan. Men sedan blir andra tvärtom och blir mycket osäkra, klängiga och otrygga istället, ytterligare andra blir de där undvikande som inte signalerar särskilt tydligt varken det ena eller det andra när de dock känner sig otrygga eller osäkra, eftersom de, just det: har lärt sig att det inte är någon mening, de får större chans till närhet om de inte visar sina osäkra känslor alls, alltså gör de det inte. Små barn är helt klart mycket kapabla till sådana undermedvetna inlärningar.
  • vittra
    Aurora84 skrev 2010-02-25 21:34:23 följande:
    Håller med dig.. såklart måste man låta barnen gråta/skrika ibland.. även ha dem fritt på golvet.. hur ska dom annars lära sig bli självständiga om man inte låter dom få vara lite själv? :)
    Omg, menar du allvar?! Tror du verkligen på det själv?!
    Jag hoppas du är ironisk...
  • vittra
    hallencreutz89 skrev 2010-02-26 12:41:07 följande:
    Nej barn skriker inte för att jävlas med förälrarna men ibland så skriker de bara för att de är övertrötta. Har du aldrig själv varit sådär trött så du varit genomgnällig utan anledning? Min bebis skrek hysteriskt igår (på dagen när vi höll henne) och det var för hon var trött för att hon hålle rpå att få nya rutiner. Så fort vi satte oss i bilen så somnade hon för att hon har så trött och hon äntligen kom ur gråtandet. För ibland hetsar de upp sg själva genom att gråta och då är det svårt att få dem lugna för det fastnar i det. Hon tystnade för vi gick ut mot bilen och kylan när vi kom ut fick henne att reagera så hon kom ur gråtandet hon fastnat i
    Du har ju givetvis rätt i att mycket skrik hos barn ofta orsakas av just övertrötthet, men skillnaden här är om man aktivt struntar i det och låter barnet skrika själv (i fostringssyfte eller whatever) eller om man gör det man kan för att få barnet att komma till ro. Ni har tydligen en bra metod, bil. Fungerar för många. Men problemet är om man lämnar bebisen att skrika själv, då blir bebisen mycket mer stressad än om bebisen skriker i en varm famn. Den där farliga stressreaktionen som utvecklas hos bebisen om den skriker ensam, utvecklas aldrig om bebisen skriker i famnen.

Det finns otaliga studier som visar att det är farligare för bebisar att skrika själva än att skrika i en famn. Således ska man inte bara ignorera skriken, även om det är en övertrött liten bebis!
  • vittra
    MalinEddie skrev 2010-02-26 13:06:14 följande:
    Precis och det är ju det som är det viktiga, inte just att det är i en famn. Sedan finns det ju självklart barn som vill vara ensamma vid insomning som min son men då gråter de ju inte heller utan är nöjda.
    Ja jag menade inte egentligen specifikt i en famn utan just att närheten är viktig, det kan man ju få på andra sätt, tex genom att ligga ner brevid osv. Och där får man ju hitta individuella lösningar. Men jag är fullt och fast övertygad om att hysteriskt skrikande bebis inte på något sätt mår bra utav att ligga själva och skrika! Vill de ligga själva så då är de också nöjda.
  • vittra
    väduren74 skrev 2010-02-26 12:55:01 följande:
    Så du trot att min bebis som ålar sig ur famnen och skriker mår bättre i min famn?
    Och vart någonstans har jag sagt det?
  • vittra
    skanka skrev 2010-02-26 14:31:14 följande:
    Lite ot kanske, men när man flyger i ett flygplan och de går igenom säkerhets rutinerna så säger de att man ska hjälpa sig själv först och sedan barnen. Gör man tvärtom kan det ju hända att man sen inte orkar ta hand om sig själv och då sitter ju barnen där ensamma utan nån hjälp från föräldern ändå. Det är nog så med föräldraskapet överlag att man måste även se till att man själv mår bra för då mår även barnan bra.
    Det där var det mest idiotiska och själviska jag någonsin hört, och jag är övertygad om att det inte var så man menade om man nu sa så på flyget! Fy fan vilket tragisk attityd!
  • vittra
    Icis86 skrev 2010-03-01 13:05:57 följande:
    Spännande att läsa detta! Vi ska nämligen börja med denna metod på vår 6 månaders son ikväll. Han har tagit för vana nu de sista månaderna att vakna varannan timme och somnar inte om om han inte får somna vid bröstet, då gärna min bröstvårta i hans mun - tappar han bröstvårtan vaknar han och letar upp den för att sean somna om. Nu har jag också kommit till en gräns. Han kan inte må dåligt om man testar denna metod. Gråtar han varje natt i flera dagar, kanske metoden inte fungerar på honom. Men jag har hört att inom tre nätter brukar de kunna somna i sin egen säng och ungefär en vecka tar det att lära dem att somna om själva.. Som sagt - ni som inte tror att detta fungerar och kastar skit på oss som vill prova. Fine be me. Jag älskar min son över allt annat på denna jord och jag vill hans bästa!
    Eftersom ni har ett så specifikt problem så undrar jag varför ni inte testar andra alternativ först, lösningar på det problem ni faktiskt har, innan ni gör något så drastiskt som att ignorera barnets behov vid läggning???

Är det verkligen det första och enda ni kan komma på?!
  • vittra
    LivetMedLova skrev 2010-03-01 13:15:59 följande:
    Sedan så säger BVC att det faktiskt är mer ansträngade för en bebis att amma än vad det är för dem att skrika! Det får man tro vad man vill om också men det är något de säger att man bör ha i huvudet. Och med det så säger de även att man "gott" kan låta en bebis få gråta/skrika av sig själva en stund, det gör dem ingen skada. Snarare gott. De får dem att förstå så småning om att det faktiskt inte är någon fara att vara ensam en liten stund. 
    Garvar åt detta påstående, BVC är allkunniga eller? De har givetvis ingen som helst aning om hur ansträngande det är för en bebis att skrika själv. De har ingen kompetens för att uttala sig om något kring spädbarns mentala utveckling. Men det är tragiskt att de påstår att bebisar mår gott av att skrika!!!

Ännu värre är det ju att du som förälder tror på vartenda ord de säger utan någon som helst kritisk eftertanke! Alltså, tror du verkligen att det är sådär??

Ja då förstår jag absolut att du inte tycker det är någon som helst fara att din bebis skriker en kväll, när du uppenbarligen tycker det är ok att strunta i hennes skrik rent allmänt, för det gör dem ju tydligen självständiga, för det har ju bvc sagt?! Å jösses... nog för att jag tyckte du lät klok på ett par inlägg där i början, men detta visade ju verkligen på raka motsatsen... tyvärr alltså, du med dina 21 år kanske borde ta och läsa på lite och inte tro på allt du hör!
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!