WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!
LivetMedLova skrev 2010-02-24 15:16:37 följande:
Ja det är såklart intressant det där. Jag var skeptiskt till detta innan, det låter ju så hemskt att låta sitt barn skrika. Och man vet ju faktiskt inte om barnet tar skada. Men jag tror det handlar mest om att få dem att förstå att det faktiskt inte är så farligt att somna själv, mamma och pappa är kvar dagen efter. ch när det handlar om 5 minuters mellanrum så hinner det nog inte bli så traumatiskt för dem. Lova har varit så pigg och så glad som jag inte sett på länge. Tack vare att hon fått sova bättre nu. Och jag med. Sedan så hag jag faktiskt närmat mig Lova mer än vad man ska enligt metoden och lagt på henne täcket och smekt hennes huvud lite när det vat som värst. Men detta har funkat så bra. Hon har hört våra röster i närheten så hon blir ju inte helt ignorerad. Vid 6 månaders ålder är det visst ett bra tillfälle att lära dem att somna om på egen hand! Det har jag läst på flera ställen samt att min barnmorska säger det. Innan separatinsfasen som brukar komma runt 7 mån. Lova har liksom bara velat få nappen instoppad i munnen och somnat om direkt då, det har blivit en dålig vana av det. Det är den största anledningen till att hon vaknat tror jag. Det var inte hållbart så som det var innan för oss. Vi alla höll på bli knäckta. Får en bebis massa kärlek och uppmärksamhet i övrig så tror jag inte att detta tar skada. Man ignorerar ju inte barnet när de skriker jämt, varje gång, inte under dagtid heller liksom. Det handlar om att på "natten då sover man". Sedan hör man rätt tydligt på skriken vad det är. Om det handlar om uppmärksamhet eller smärta.Sedan tror jag ju personligen att nappen var ert största problem och att den huvudsakliga lösningen för er är, och har varit, att ta bort nappen. Vilket jag inte riktigt förstår varför ni inte kunde göra utan att använda 5mm... tex "somna utan gråt" har bra metoder för att få bort nappberoendet, men antar att det är alltför jobbigt att lära sig hänsynsfulla metoder istället för skrikmetoder..?
Vill bara poängtera ytterligare en sak också, bebisar skriker inte "av uppmärksamhet" i en negativ bemärkelse. Om en bebis skriker så beror det på behov. Har så bebisen behov av uppmärksamhet, ja då är det helt enkelt ett behov som ska tillfredställas. Det är din plikt, och bebisens krav för positiv utveckling.
Min tanke är dock att de som verkligen lyckas med 5mm på ett bra sätt, är de som har barn som inte vill bli störda utan behöver lugn och ro när de ska somna. Det visar sig mycket tydligt eftersom barnen blir lugnare när föräldern går ut och inte tvärtom.