Inlägg från: wedding2009 |Visa alla inlägg
  • wedding2009

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

När sömnen av olika anledningar blir ytlig och i korta intervaller gynnar det inte någon, inte föräldern och allra minst barnet. Vissa barn har svårare att komma till ro och störs lättare av olika orsaker. kan man då hitta en metod -oavsett vad den kallas- som gör att man inom loppet av ett par dagar får till en bra dygnsrytm och ett piggare barn så är väl det toppen! Att sedan ungar knorrar när man förändrar något; ja, det gör väl vi vuxna med?! Stå på dig, TS.

• wedding2009

Jag måste bara komma med ett inlägg i diskussions-debatten; självklart är ett forum ett ställe där man får uttrycka sina egna åsikter. Självklart ska man också köpa att man får argument såväl för som emot det man själv skriver och tycker. Men det mästrande som några av er därute sysslar med känns för mycket. Man kan läsa på, bilda sig en egen uppfattning och fostra sitt barn därefter, men att tala om för andra föräldrar vad som är rätt och fel känns uppåt väggarna. Teorier runt barnuppfostran går i vågor. Det som var "rätt" igår är "fel" idag. Det som är "fel" idag kan mycket väl vara "rätt" imorgon. Och det finns alltid forskning som pekar i motsatta riktningar. Var nöjda med att ni har en egen stark bild av vad som är rätt och fel för er och ert barn, diskutera i forumet, tipsa andra, men lägg ner översittar-tendenserna. Please.

• wedding2009
    vittra skrev 2010-03-25 14:13:51 följande:
    Barnuppfostran och barnutveckling är skilda saker. Utgår man ifrån barnuppfostran som uppenbart går emot allt sunt förnuft och vetenskaplig kunskap och erfarenhet kring barns utveckling så får man ta att folk snackar om rätt och fel. Men du får gärna visa på forskning som stödjer sådant som skrikmetoder eller kanske aga som för några årtionenden ansågs rätt, eftersom du påstår att det finns?
    Vad jag vill minnas så uttalade jag mig varken för eller emot det ena eller det andra?! Och framför allt inte att allt var bättre förr...Det enda jag säger är att låt var och en läsa på och bilda sig en egen uppfattning, kom med dina tips och råd utifrån din synvinkel, men SLUTA UPP med översittarfasonerna. Och jo, råd går i vågor även vad gäller barnuppfostran och forskning på detta. Ta sov-läget som exempel; rygg-mage-rygg...nya råd när nya rön framkommit. Och inte ens du vet vad forskningsrapporterna imorgon säger.
  • wedding2009
    vittra skrev 2010-03-25 14:51:56 följande:
    Jasså? Bortsett från AWs nonsensprat får du gärna hänvisa till vågorna kring ryggläge, för mig veterligen är forskningen rätt entydig där faktiskt... precis som den är kring att bebisar inte bör lämnas att skrika ensamma. Du som nu påstår att det kommit nya råd och rön om saker och ting, visa då?
    Ryggläge nu ja. Men det var inte i en alltför avlägsen tid man menade att mage var det bästa. Och återigen; det enda jag säger är att det som man anser vara det rätta idag inte nödvändigtvis kommer vara det imorgon...det kan ju framkomma nya kopplingar och resultat. Min ståndpunkt i såväl min egen som andras syn på barnuppfostran; läs på både för och emot och bilda dig en egen uppfattning.
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!