Inlägg från: mammatillMilton |Visa alla inlägg
  • mammatillMilton

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Fram tills våran son var 6 månader sov han brevid mig, snuttandes hela natten. Vilket var helt okej för mig, jag tyckte det var jättemysigt och bekvämt! Men helt plötsligt ville han inte sova brevid mig, han sparkades och puttades och vägrade somna. Då bar vi, å bar, å bar, å bar tills han tillslut somnade och han fick sova brevid mig.
    Tillslut vågade vi testa 5-minuters metoden. Jag trodde inte att jag skulle klara det, men så tänkte jag, vi testar 1 natt, blir han alltför ledsen så plockar vi upp han sa vi. Men han smågnällde i 25 minuter första natten, varje gång vi gick in var det som att vi väckte honom, som att han gnällde halvsovande. Sen i kanske 1 vecka behövde vi gå in max 1 gång och klappa lite på han. Sen sov han hela nätter! Han hade aldrig sovit mer än 1 timma i sträck innan.
    När han var runt 8 månader blev han förkyld och började få tänder och vi tyckte synd om honom och började bära igen, vilket resulterade i 1,5 timmes nattning av skrikande bebis VARJE natt i 1,5 månad. Nu för en vecka sedan tyckte vi att nu verkar allt vara lugnt med förkylning och tänder och sa att nu kör vi igen, och var berädda på att det skulle bli jättejobbigt, eftersom att han hela tiden sätter sig upp nu, men till våran stora förvåning tog det drygt 25 minuter av smågnäll, och han la sig själv och somnade. Nästa natt och alla nätter sen dess har det bara varit att lägga ner honom och han har kramat sin nalle och somnat gott!

Lång berättelse för att säga att det funkade för oss med{#lang_emotions_laughing}!

• mammatillMilton
    vittra skrev 2010-04-20 09:53:54 följande:
    Kan ju bara säga som så, med tanke på mammatillMiltons inlägg, grattis till er som har det så enkelt. Alla har det inte så lätt. Många har det betydligt krångligare än så med sömnen och kanske under ett par års tid, och att lämna själv gör bara saken ännu värre! Och det är då jag kan förstå den frustration, maktlöshet och trötthet som resulterar i att man mot allt sunt förnuft testar att låta bebisen skrika själv tills den kräks osv. Men det är såklart inte rätt!Jag tror att en anledning till att jag ofta tänder till på alla cylindrar just i dessa diskussioner är för att jag vet hur jäkla jobbigt det kan vara men ändå visste jag någonstans innerst inne att det inte är rätt att lämna en hysterisk bebis ensam bakom stängd dörr. Ja, för skillnaden i metodens resultat är ju just om bebisen faktiskt ville vara ifred och därmed bara gnyr en liten stund och sedan somnar utan problem själv, eller om bebisen faktiskt protesterar och blir allt mer panikslagen ju längre tiden går (och det är ju där själva huvudpoängen ligger i metoden, barnet ska lära sig somna själv och behöver alltså utsättas för detta, trots protester). Eckerbergs enorma misstag enligt mig är att han uppmuntrar den typen av skrik och menar att det är så det ska vara! Tänk er då hur denna TS skulle bidra till att dessa trötta, maktlösa föräldrar faktiskt uppmuntras till att totalt ignorera sin egen bebis när skriken blir så hysteriska att det skär i hjärtat? För så blir det! För väldigt många!Som ett tillägg blir det ju näst intill bara skrattretande när någon kommer och tycker att det är såååå jobbigt att behöva amma 1-2 gånger per natt eller att bebisen måste ammas till sömns 10 min innan han somnar etc och därför måste utsättas för skrikmetoder... då har man faktiskt inga problem, då är det helt och hållet den egna inställningen som behöver få sig en rejäl förändring.För att tydliggöra detta ytterligare är det här ingen attack mot TS utan ett generellt inlägg om 5mm som sådan.
    Då har jag väl inte kört 5mm metoden då{#lang_emotions_smile}. Jag hade aldrig klarat av att lämna en hysterisk bebis i sängen.
    Och jag håller med ditt senare inlägg- man kan inte skämma bort en bebis! Han sov i min famn på dagarna tills han var 4 månader.
    Det var många som sa att "du måste låta han ligga själv bla bla bla" men det löste sig ändå. Man måste bara fortsätta att prova att lägga ner dem på golvet eller i babysitter. Så att man inte missar när de faktiskt vill börja ligga själva och leka. 
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!