Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

En bra idé är väl dessutom att vänta tills barnet är lite äldre....oavsett. Barns sömnrytm mognar ju i 10-12-månadersåldern vilket innebär att många barn får en helt annan sömn då alldeles på egen hand. Utveckling och mognad. Inte helt fel att låta naturen ha sin gång så att säga och inte hålla på och manipulera allt för mycket tidigt....och så får man som förälder försöka hitta olika sätt att göra livet lite lättare när man inte får sova som man vill. Små barn har naturligt en helt annan sömnrytm än vuxna. "Smällar" man får ta anser jag.

• Flickan och kråkan

LivetMedLova:

Riktigt så enkelt med vanor/ovanor (vad som är vad ligger ju i betraktarens öga) med små barn som du låter påskina är det faktiskt inte. Vår yngsta vaknade exempelvis varje timme nätterna igenom mellan 5½ månad och 9 månader och vi vaggade alltid till sömns för att han inte kom till ro på annat sätt. Nu är han 10 månader och sover hela nätter vanligtvis trots att vi fortsatt samsova, fortsatt somna på kvällen genom amning eller vaggning.....barn utvecklas och mognar....gäller inte enbart vad de gör motoriskt.

Du undrar om folk här läst böcker om barns sömn....och ja, det är väl ganska naturligt att göra om man har små barn. Framför allt om man upplever att sömnen är ett problem eller att man vill ta till någon metod för att barnet ska sova bättre så är det väl ganska självklart att läsa på om hur och när barnets biologiska klocka mognar, hur deras sömnrytm ser ut med ytlig och djup sömn etc., när deras sömnrytm normalt utvecklas till större regelbundenhet, hur sömnen påverkas av olika utvecklingsfaser m.m. Hur man väljer att göra sedan är ju självklart´upp till varje familj, men kunskap bör man väl ändå se till att ha.

Vad gäller 5 minutermetoden så säger till och med Eckerberg att det naturliga för ett barn och det som är att föredra är att sova tillsammans och att hjälpa barnet till ro vid uppvak vilket är naturligt för barn, men att metoden kan användas till barn med konstaterade sömnstörningar eller om man som förälder av någon anledning inte orkar den situation man befinner sig i. Påläst om 5 mm bör man ju också vara innan man ger sig på den tycker jag.

• Flickan och kråkan
    southernbelle skrev 2010-02-25 16:08:42 följande:
    Fast vilket barn har skrikt när den har legat själv?Föreslår att du läser inlägg # 107
    TS barn...i alla fall om man läser TS.
  • Flickan och kråkan
    Aurora84 skrev 2010-02-25 21:34:23 följande:
    Håller med dig.. såklart måste man låta barnen gråta/skrika ibland.. även ha dem fritt på golvet.. hur ska dom annars lära sig bli självständiga om man inte låter dom få vara lite själv? :)
    ????

Det är ju rent nonsens. Läs på om barns utveckling och hur man bygger självkänsla. Har också två barn hemma.....att tro att man gör ett litet barn en pedagogisk tjänst genom att lämna det gråtandes/skrikandes någonstans oavsett var och orsak, ja då har man missat något väsentligt.
  • Flickan och kråkan
    kokos skrev 2010-02-26 12:57:33 följande:
    Alltså jag skulle aldrig hålla fast min son när han skriker och kastar sig fram och tillbaka av ren frustration! Men enligt er som anser att man ska trösta dom i famnen måste vara perfekta föräldrar! Jag skulle aldrig kunna tvinga min son till att sitta i famnen.....
    Nej, verkligen inte men när de nått till sådan frustration att de kastar sig och skriker får man börja i annan ända. Och så försöker man undvika att hamna där nästa gång. Jag tror att föräldrar generellt är fullt kompetenta att hitta vägar att lugna sina barn utan att lämna dem ensamma gråtandes/skrikandes....även om vägarna dit är olika. Tror inte du det?
  • Flickan och kråkan
    kokos skrev 2010-02-26 13:07:15 följande:
    Han mår mycket bättre av att få skrika av sig och sedan komma i famnen. Jag får själv panik om någon håller fast mig så jag skulle aldrig i denna världen kunna utsätta mitt barn för det.... Men det är mitt personliga tänkande och det är det jag går efter Jag vet själv bäst vad min son behöver
    Jag sa precis att jag tror alla föräldrar är kompetenta att lugna sina barn utan att lämna dem gråtandes/skrikandes ensamma. Varför tror du jag enbart menar vyssja/vagga/hålla fast i famnen? Lite fler alternativ har man väl ändå?
  • Flickan och kråkan
    Catti41 skrev 2010-02-26 15:47:14 följande:
    Det som fascinerar mig i trådar av det här slaget är tvåfalt.1. dels det stora antal personer som förordar 5MM utan att veta vad det är, utan att ha läst om det, eller som tror att den metod de har använt ÄR 5MM, när det inte är det och som sedan säger att metoden funkar så himla bra för dem, trots att det ju inte ens är den metoden.2. dels den totala vetenskapsfientlighet som finns. Idag så VET man att det är skadligt för spädbarn att skrika ensamma och att inte få tröst (tröst kan ske genom fysisk närhet, eller genom rösten och att man finns tillgänglig även om man inte kan lyfta upp barnet och ha det nära exakt just då). Man VET det. Det är inte hittepå. Det är god och valid forskning som kommer av att vi vet så otroligt mkt mer om hur hjärnan funkar idag än vad vi visste för bara 10 år sedan. Man vet att hjärnan utvecklas sämre, man vet att stresshormoner skadar osv osv. Och att det här kan ge men i mer eller mindre utsträckning i framtiden, t ex att det här barnet växer upp och hanterar stress sämre än vad andra jämlikar gör. Det är sånt man VET. Det man inte vet är exakt HUR mycket stress som krävs för det enskilda barnet. Man kan inte predicera hur ett barn kommer reagera på stress, eller hur ett annat barn kommer reagera på stress. Vissa barn kommer inte att få dessa farliga hormonpåslag, andra barn kommer få det mycket mycket tidigare. Osv.Och jag förstår inte att man som förälder vågar chansa på att just mitt barns hjärna tål mer än vad andra barns hjärnor gör. (och sen är jag också förvånad över att folk tar till 5MM i första hand, eller tredje hand, utan att ens ha fått barnets sömnstörningar utredda av medicinsk eller psykologisk kompetens, men det ser jag som en del i vetenskapsfientligheten ovan)
    Tack
  • Flickan och kråkan
    southernbelle skrev 2010-02-28 00:44:47 följande:
    Jag känner igen mig i så mycket du skriver. Just det här med att inte kunna sova mellan uppvaknadena. Det var så himla jobbigt och man låg bara och tänkte att snart vaknar han.Jag mådde fruktansvärt dåligt under dom första 10 månaderna och mitt barn mådde inte mycket bättre heller.Vi har ingen familj i närheten och barnvakt var inte tänkbart för mig med ett sådant litet barn så man bet ihop och gjorde sitt bästa.Alla ni som mår bra och är super föräldrar fast att era barn vaknar massor av gr per natt kan jag bara gratulera. Underbart för er att ni klarar er på lite sömn och att ni är superförldrar ändå. Jag avundas er.Tyvärr så är inte jag så super så jag behöver ivarjefall tre timmars sträcksömn för att fungera som en human människa så jag valde att göra något åt det och det kan jag lova är det bästa valet för oss. Det är så lätt att peka på andra och säga att man aldrig skulle göra si eller så när man aldrig varit i en situation som den jag och säkert många andra mammor varit i. Jag valde min familj bästa och det var i vårat fall Ferbers sömnmetod och så är det med det
    Jag tror diskussionerna ofta börjar i lite fel ända. Det handlar väldigt lite om att vara superförälder eller inte. Skulle tro att de flesta av oss gör så gott vi kan och är lite halvrisiga till mans .

Vad jag tycker är synd är att det läggs väldigt lite fokus på hur barn generellt fungerar...innan, och även vad gäller informationen på barnavårdscentraler etc. Om man vet hur barns sömn ser ut under olika perioder och hur sömnen utvecklas och påverkas av utveckling m.m. så blir det lättare att hantera....tycker i alla fall jag. Vår yngsta har haft galet mycket risigare sömn än sin äldre bror i samma ålder (och storebror var alldeles väldigt "normal" med amningsuppvak varannan timme etc.), ändå har jag haft mycket lättare att ta det denna gången för att jag helt enkelt haft bättre kunskap och varit mer förberedd på det hela. Så många trådar där föräldrar verkar helt chockade av att deras lilla barn vaknar flera gånger per natt......och egentligen borde det ju vara tvärt om.....man borde bli ruskigt förvånad om de inte har mycket uppvak .

Därmed inte sagt att det inte varit galet jobbigt. Det är också tragiskt att det ska vara fult.....det är alldles väldigt ok (normalt och mänskligt) att tycka det är urjobbigt att inte få sova. Jag önskar att det fanns mer alternativ helt enkelt....att få stöd (och jag menar då inte i sovmetoder) när det är tungt. När barnen inte sover, när man som föräder inte står ut med utbrott och liknande och känner att man behöver lite nya perspektiv och bollplank helt enkelt. Man kan ju avlasta sig själv på många olika sätt.

Jag är alldeles väldigt medveten om att det finns barn med verkliga sömnstörningar, där problemet når helt andra dimensioner.....barn med npf osv.
  • Flickan och kråkan
    MalinEddie skrev 2010-02-28 11:01:29 följande:
    Det är sant att det är viktigt att ha kunskap om barns sömn. Jag hade det inte när min dotter kom och vart helchockad (slappnade dock av efter att ha läst "somna utan gråt") Med sonen hade jag kunskap och kunde ta uppvaken med ro tills det att det gick över styr vid 10 månader och vi gjorde nåt åt det. Då hade jag ingen lust att stå ut längre eftersom ingen av oss speciellt vår son mådde bra av så många, långa uppvak per natt. Jag förstår Charlys och TS känsla även om jag inte håller med om deras val av metod. Jag tycker att bland annat BVC borde bli bättre på att ge konkreta råd istället för att be föräldrar stå ut. Det finns väldigt ofta saker man kan göra för att underlätta situationen eller förändra den utan att barnet behöver lida. Det var nån tidigare i tråden som berättade att hon hade fått träffa en beteendevetare för att diskutera de sömnproblem de hade. Tillsammans hade de kommit överens om en sömnplan och beteendevetare hade gett flera konkreta råd. Nu sov hennes barn mycket bättre.Toppen tycker jag.
    Jag håller med dig vad gäller BVC.....det var precis det jag menade. De har dåliga kunskaper generellt vad gäller barn och sömn. Situationen blir lite märklig för ofta tar de upp sömnen men har inget att komma med. Här rekommenderar de vare sig "stå ut" eller någon direkt sömnmetod....de kollar liksom mest av läget. I "bästa" fall säger de att det är bra om barnet somnar själv och att det finns olika metoder för att få barnet att sova.

Ja, det är ju informativt
  • Flickan och kråkan
    konkelbär skrev 2010-02-28 20:35:00 följande:
    Och exakt hur många bebisar skriker INTE när de lämnas ensamma? Hur länge de skriker beror ju sedan på hur pass envis karaktär barnet har.
    Eckerberg själv hävdar att de barn som skriker värst och protesterar mest är de som är tryggast.....
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!