Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Charly: Vart i USA bor ni? Är det vanligt att de tar föräldrar på allvar när de berättar om barnens sömnproblem? Jag tycker att det låter så bra som du berättade i en annan tråd att man där faktiskt kollar om det rör sig om nåt fysiskt  först och om inte rekommenderar snälla metoder. Om sedan en CIO metod blir aktuell verkar det ju som att man har informerat om vikten av dagsrutiner samt att avryta om det inte fungerar som det ska? Här i Sverige är nog problemet att BVC delar ut ett häfte som beskriver 5mm eller säger "stå ut". Det finns ju så många mellanting. Det är inte konstigt att så många vänder sig till AW när hjälpen på BVC är skit. De borde ta efter USA eller ja iallfall vad du har berättat.

• MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2010-02-26 13:03:47 följande:
     Jag tror att föräldrar generellt är fullt kompetenta att hitta vägar att lugna sina barn utan att lämna dem ensamma gråtandes/skrikandes....även om vägarna dit är olika. Tror inte du det?
    Precis och det är ju det som är det viktiga, inte just att det är i en famn. Sedan finns det ju självklart barn som vill vara ensamma vid insomning som min son men då gråter de ju inte heller utan är nöjda.
  • MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2010-02-28 10:16:16 följande:
    Jag tror diskussionerna ofta börjar i lite fel ända. Det handlar väldigt lite om att vara superförälder eller inte. Skulle tro att de flesta av oss gör så gott vi kan och är lite halvrisiga till mans . Vad jag tycker är synd är att det läggs väldigt lite fokus på hur barn generellt fungerar...innan, och även vad gäller informationen på barnavårdscentraler etc. Om man vet hur barns sömn ser ut under olika perioder och hur sömnen utvecklas och påverkas av utveckling m.m. så blir det lättare att hantera....tycker i alla fall jag. Vår yngsta har haft galet mycket risigare sömn än sin äldre bror i samma ålder (och storebror var alldeles väldigt "normal" med amningsuppvak varannan timme etc.), ändå har jag haft mycket lättare att ta det denna gången för att jag helt enkelt haft bättre kunskap och varit mer förberedd på det hela. Så många trådar där föräldrar verkar helt chockade av att deras lilla barn vaknar flera gånger per natt......och egentligen borde det ju vara tvärt om.....man borde bli ruskigt förvånad om de inte har mycket uppvak . Därmed inte sagt att det inte varit galet jobbigt. Det är också tragiskt att det ska vara fult.....det är alldles väldigt ok (normalt och mänskligt) att tycka det är urjobbigt att inte få sova. Jag önskar att det fanns mer alternativ helt enkelt....att få stöd (och jag menar då inte i sovmetoder) när det är tungt. När barnen inte sover, när man som föräder inte står ut med utbrott och liknande och känner att man behöver lite nya perspektiv och bollplank helt enkelt. Man kan ju avlasta sig själv på många olika sätt. Jag är alldeles väldigt medveten om att det finns barn med verkliga sömnstörningar, där problemet når helt andra dimensioner.....barn med npf osv.
    Det är sant att det är viktigt att ha kunskap om barns sömn. Jag hade det inte när min dotter kom och vart helchockad (slappnade dock av efter att ha läst "somna utan gråt") Med sonen hade jag kunskap och kunde ta uppvaken med ro tills det att det gick över styr vid 10 månader och vi gjorde nåt åt det. Då hade jag ingen lust att stå ut längre eftersom ingen av oss speciellt vår son mådde bra av så många, långa uppvak per natt. Jag förstår Charlys och TS känsla även om jag inte håller med om deras val av metod. Jag tycker att bland annat BVC borde bli bättre på att ge konkreta råd istället för att be föräldrar stå ut. Det finns väldigt ofta saker man kan göra för att underlätta situationen eller förändra den utan att barnet behöver lida. Det var nån tidigare i tråden som berättade att hon hade fått träffa en beteendevetare för att diskutera de sömnproblem de hade. Tillsammans hade de kommit överens om en sömnplan och beteendevetare hade gett flera konkreta råd. Nu sov hennes barn mycket bättre.Toppen tycker jag.
  • MalinEddie
    southernbelle skrev 2010-02-28 16:03:44 följande:
     Jag tycker oxå det är synd att BVC inte informerar bättre, men jag tycker absolut inte att mammor skall behöva stå ut och må dåligt under dom månaderna som skall vara dom bästa i ens liv. Mår man dåligt pga av sömnbrist (vilket med all sannolikhet går ut över barnet) så ser jag inget fel i att man försöker göra något åt det. Sen får man väl testa sig fram till vad som är bäst och det är då böckerna kan komma väl till hands så man börjar i rätt ordning (i många fall kan det nog bara vara så att vissa rutiner behöver ändras). Jag förstår faktiskt inte alls mentaliteten att man skall stå ut när man faktiskt kan göra förändringar som inte påverkar barnet negativt (kanske tom så enkelt som samsovning).
    Jag håller med dig helt om detta. Jag menade alltså inte bara att BVC ska informera om hur barn sover utan också ge konkreta råd som kan underlätta och förändra situationen om man upplever den som ett problem.
  • MalinEddie
    southernbelle skrev 2010-02-28 16:03:44 följande:
    Malineddie och Frösöblomster, grejen är att jag har nästan en hel fil kand i psy så jag har läst mycket om sömn och tagit flertal kurser i barnpsy och även om man har kunskapen att ens barn inte kommer sova timmar i sträck och att det är normalt att dom inte gör det (jag hade förberett mig på det värsta i allt ) så funkar det inte så i praktiken. Jag var inte ett dugg chockad över att mitt barn ville amma 12 gr per dag och inte sov längre än några timmar i stöten, men månad efter månad (10 mån) av högst 5 timmar osammanhängande sömn var rena tortyren.
    Jag förstår verkligen. Ni verkar ha haft tur med ert BVC eller den amerikanska motsvarigheten. Jag gläds åt att ni får sova gott nu. Jag minns ju hur tufft ni hade det och ni tog ju knappast till 5mm som första grej, precis som det borde vara. Att använda BW var det bästa vi gjort så jag förstår som sagt hur skönt det måste kännas nu.
  • MalinEddie
    southernbelle skrev 2010-02-28 16:49:20 följande:
     Denna gång tänker jag ivarjefall inte vänta så länge som jag gjorde utan ta tag i problemet så jag kan njuta av tiden med lillbebisen istället
    Det gör du rätt i tycker jag! Grattis{#lang_emotions_smile}
  • MalinEddie
    Sara K skrev 2010-03-01 10:07:10 följande:
    Det är väl bara att gratulera till TS! Ditt barn verkar ha klarat av detta bra! Nån skrev att barn som fått gråta sig till sömns blir mer otrygga som vuxna.. men det måste ju bero på omfattningen av gråten!? Om ett barn, som i TS fall, "gråter" sig till sömns 1-2 ggr och sen somnar utan gråt varje kväll efter det så kan ju inte dessa ggr påverka tryggheten för livet??!!! Shit, är det så lätt att förstöra ett barn? Jag har samsovit med mina barn, och sen när de fått egen säng/eget rum alltid nattat de med saga och legat brevid dem tills de somnat. Min dotter som nu är 5 år kan inte somna utan att jag ligger där... Min 3,5 åring springer upp direkt om jag går innan han somnat. Alltså måste jag ta tag i att de ska kunna somna själva NU, när de är betydligt äldre. Hade säkert varit mycket enklare om jag vant de vid det när de var mindre. Nu vet jag inte ens hur och när jag ska starta? Visst tycker jag att det är mysigt att ligga hos dem på kvällen, men det är också något som tar rätt mycket tid, plus att jag tror de skulle bli "tryggare" av att veta att de kan somna själva och att det inte är läskigt.
    I den åldern går det ju att prata med dom. Jag hade förberett dom på att de ska somna själva efter sagan. Pratat med de dagtid om det. Vid nattningen hade jag lagt de och gått ut. Springer de sen upp hade jag lett tillbaka de till sängen tills de stannar kvar. Det kommer säkert ta lång tid första kvällarna men är man bara konsekvent så slutar de springa upp till slut. Ja, så hade jag gjort{#lang_emotions_smile}
  • MalinEddie
    Icis86 skrev 2010-03-01 13:05:57 följande:
    Spännande att läsa detta! Vi ska nämligen börja med denna metod på vår 6 månaders son ikväll. Han har tagit för vana nu de sista månaderna att vakna varannan timme och somnar inte om om han inte får somna vid bröstet, då gärna min bröstvårta i hans mun - tappar han bröstvårtan vaknar han och letar upp den för att sean somna om. Nu har jag också kommit till en gräns. Han kan inte må dåligt om man testar denna metod. Gråtar han varje natt i flera dagar, kanske metoden inte fungerar på honom. Men jag har hört att inom tre nätter brukar de kunna somna i sin egen säng och ungefär en vecka tar det att lära dem att somna om själva.. Som sagt - ni som inte tror att detta fungerar och kastar skit på oss som vill prova. Fine be me. Jag älskar min son över allt annat på denna jord och jag vill hans bästa!
    Har ni testat nåt annat innan ni låter honom skrika sig till sömns? Om du vill ha ett alternativ finns ju "Panleys snälla avänjningsplan" som är till för just ert problem:
    www.babywhispererforums.com/index.php
  • MalinEddie
    Icis86 skrev 2010-03-01 15:55:20 följande:
    Grejen är den att ALLA barn skriker sig inte till sömns, ni får det att låta som om barnen ligger och skriker tills de spyr och att vi föräldrar är kalla och skiter i det. Jag känner lika mycket för mitt barn som du för ditt. Alla är vi olika och jag väljer själv vad jag vill göra. Eller hur ?
    Jag har väl inte sagt att du känner midre för ditt barn än jag? Jag gav dig ett alternativ som är klockrent för er situation. Det var i all välmening.
    Icis86 skrev 2010-03-01 16:15:23 följande:
    jag är inte van av att bli såhär påhoppad som jag blev bara för att jag skrev att vi ska testa denna metod. ingen av er vet väl vad vi testat och inte?
    Det var ju det vi frågade. Tyvärr vet inte alla föräldrar om att det finns snälla metoder såsom somna utan gråt, tassmetoden och babywhisper. Jag tycker personligen att man bör prova dessa innan man testar en CIO metod men det är ju jag.
  • MalinEddie
    southernbelle skrev 2010-03-01 15:56:10 följande:
    Jag måste fråga av nyfikenhet till er som tycker att TS inte har gjort 5 mm vad det är som gör det mer Ok att hon har har gått in med 3 min mellanrum och tagit på barnet. Det finns andra CIO metoder som man får ta på barnet och där tiden inte spelar lika stor roll så länge man inte tar upp barnet så tycker ni då att dessa CIO metoder är OK?? För vilket fall som helst så har TS gjort en CIO metod. Är det för att det funkade så bra för henne ni stör er eller vad är grejen? Ni måste förklara detta för mig för jag förstår faktiskt inte varför ni har hakat upp er så på detta. Skulle det kännas bättre om TS ändrade sin rubrik till  ¨WOW en CIO metod funkade SUPER BRA¨? Ni är medvetna om att det finns flera CIO metoder än Eckerberg va?
    Jag är väl medveten om att det finns fler CIO metoder än 5mm. De är väldigt olika varandra trots allt. Den värsta som jag vet om är väl "3 day sleep solution" vari man låter barnet gråta en timme innan man går in{#lang_emotions_frown}
    Jag tycker personligen det är stor skillnad på att vara hos barnet när det skriker även om man inte tar upp det ur sängen jämfört med att vara utanför.När det gäller 5mm tycker jag inte om metoden som skaparen beskriver den. Det är metoden och hur den enligt skaparen ska utföras jag dömer ut. Egna varianter kan ju uppenbarligen bli jättebra men säger någon att "vi ska köra 5mm" tänker jag att de ska köra 5mm och inte en egen variant. Jag tror att vilken metod man använder blir den bäst om man gör den till sin egen och inte stirrar sig blind på metodbeskrivningen. Gör man det kan det gå väldigt fel. Kolla bara in AW forumet, annan metod iofs men ändå.
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!