Inlägg från: LivetMedLova |Visa alla inlägg
  • LivetMedLova

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Liljan77 skrev 2010-02-25 15:46:37 följande:
    Vilken duktig flicka som fort lärde sig att mamma minsann inte tänkte bry sig om henne. Min son hade kolik till han var långt över halvåret.Ensamstående med dålig hy...men min sons bästa kom i första hand.
    Men shit. har du ens läst va jag skrivit? UPPENBARLIGEN INTE. Mitt barn kommer SJÄVKLART i första hand och har aalltid gjort!!! Men det hÄr fungerade ju inte så som det var tidigare. MITT BARN MÅDDE INTE BRA AV DET! MEN HON GÖR DET NU! Är inte det JÄVLIGT BRA? Rätta mig om jag har fel.

och återigen:
    Jag har aldrig ignorerat mitt barn!!!

• LivetMedLova

Men varför håller folk fortfarande på at skriva att jag ska testa andra saker? det här fungerar ju och vi alla mår bättre än aldrig förr.

Vad är grejen?!

ALLA BARN ÄR OLIKA. Alla fungerar på olika sätt och alla metoder funkar inte på alla.
    Lova sov inte bra även när hon sov nära oss därför att VI var oroliga och kände oss inte bekväma med det. Jag är väldigt orolig över att hon ska skadas framförallt när min sambo är oerhört rörlig av sig och snarkar en del och är stor och tung. Jag sov inte en blund när hon ändå fick sova nära oss.
    och JA, vi har provat tammefan allt för att få henne att somna!!! Men man ska väl inte behöva hålla på stressa ihjäl sig, ha sinnesjuk sömnbrist och själv må piss på den bekostnaden. Jag stod ut ett jäkla bra tag och var nära att gå in i väggen. Jag har rasat i vikt för att jag knappt hunnit med mig själv, inte ens att äta! FÖR JAG HAR GJORT ALLT FÖR MITT BARN!!!
    Och hur bra hade det varit om det gått så långt?

Varför håller ni på att fortsätta säga åt mig vad som är rätt och fel? Det här funkar ju bra för oss. Min dotter mår bra, jag likaså.
    Gillar ni inte min metod eller andra så får det stå för er.

• LivetMedLova
    Pralin M skrev 2010-02-25 17:16:59 följande:
    Jag har en annan metod som också funkar super. Släggmetoden. Slå ditt barn medvetslöst med en slägga. Det funkar varje gång! Jag lovar!
    ...Det där var ju väldigt moget.
    southernbelle skrev 2010-02-25 16:55:52 följande:
    Vi testade samsovning, tass, babywhisper, somna utan gråt och jag håller helt med att dessa metoder är enklare och att flera barn svara nog bättre på dessa metoder, men igen så finns det andra barn som inte gör det. Om vi skall prata hysterisk gråt så är det mitt barn när vi försöker samsova. Jag kan tänka mig att vissa barn som mitt eget som är med mig hela dagarna (har aldrig andvänt en barnvakt och är hemma på heltid och kommer vara det flera år framöver) behöver ha sin egna plats och vara ifred och samla ankar och intryck. Problemet med min son var att han inte kunde somna själv och att jag alltid varit där och stört honom med diverse gungningar och klappningar. När han lärde sig att somna själv så vart han ett helt annat barn och vägen dit var inte fylld av ignorans och gråt fast att vi lämnade vårat barn själv till att somna.
    Ja ännu ett exempel på att alla barn är olika. Skönt att det fixade sig för er med :) Det känns som att Lova också är lite sådär, behöver ha lugn coh ro för sig själv. Kanske för att bearbeta alla intryck utan att bli störd. Och så har det blivit värre när vi komit där och försökt med en massa saker som vi tror fungerar. Börjar liksom ibland innan hon ens är ledsen/gnällig. För man tror ju att det funkar och är bra för ens barn att bära, gunga, vagga, klappa, smeka, sjunga osv osv osv. Alltid med ständig närkontakt. Men kan det slå någon att de kanske inte ALLTID vill det? De kanske bara vill ligga lite för sig själv en stund?
    I början kunde Lova bara somna på mage, vi fick vända henne till rygg när hon somnat. Det var skitjobbigt. Satt som en hök vid henne jämt av oro. Och nej, det gick inte med ngt annat. Hon somnade endast på rygg i vagnen, men så fort det blev stilla vaknade hon. och vi kunde ju inte stå där hela nätterna och dra vagnen. Hon blev alltid lugn och tyst på mage och somnade sött.
    Men man vet ju inte alltid bäst bara för att man är mamma till sitt barn.. som de flesta verkar tro! Men man PROVAR SIG FRAM!
    Ni flesta här tror ju att den här metoden inte är det bästa för mitt barn. Men hur ska jag tolka det på något annat sätt än att hon mår bra nu för att hon är nöjd och glad om dagarna ?
    Jag börjar också uppleva att Lova blivit som en annan bebis nu, en nöjdare och gladare bebis!!! Det känns helt fantastiskt! Det känns som att jag kan börja leva nu igen.
  • LivetMedLova
    Victoria86 skrev 2010-02-25 22:49:38 följande:
    Jag förstår inte varför så många känner ett behov av att hacka på TS. Är det på grund av, som någon annan sa, bitterhet? Ni kanske inte har varit i samma situation som TS, och om ni har det så kanske ni har hanterat det annorlunda. Alla människor reagerar olika på brist av sömn, men en sak är säkert människan måste få sova någon gång! Annars orkar man inte. Jag förstår inte varför man ska behöva gå in i väggen bara att för att man blivit mamma. Nu är jag inte förälder själv, men för mig verkar det helt vansinnigt. Om den här metoden funkar för TS så är väl det fantastiskt! Bara för att man blir förälder ska man inte ge upp sig själv, tycker jag. Självklart ska barnet komma i första hand, men man är fortfarande människa trots att man är mamma, och en trött mamma är nog inte alltid en bra mamma. En utvilad mamma och bebis är nog något att sträva efter! Nu kommer jag säkert få en hel del påhopp om att jag ska komma tillbaka när jag får barn osv, eller att barnet är det enda som är viktigt när man är mamma. Men jag tror att det är viktigt att fortfarande kunna identifiera sig som den man är, inte bara "lisas mamma", man får inte tappa sig själv på vägen. Att bli förälder gör en till en annan person med en ny roll, inte till en ny person. Nu svamlar jag, men jag hoppas budskapet går fram någonstans. Lycka till i framtiden Ts!
    Du har så rätt så. Jag har alltid tänkt att jag inte vill bli en sån där sunkig hängig morsa som egentligen mår dåligt i sig själv men fortsätter stressa ihjäl sig. Som ständigt försöker vara perfekt med och för sina barn så mkt att de själva till slut går in i väggen. Man kan inte bli en perfekt mor och ständigt finnas där och tillfredställa varenda minsta lilla behov. Man får inte glömma bort sig själv i mammarollen. Vi har också behov men dom kommer långt ner på listan, men om man helt struntar i dom så mår man inte bra. Det är ju faktiskt ett problem här i Sverige, att så många mammor känner sig missnöjda och otillräckliga! Det gör att många hamnar i depression. Vilket jag var nära på att göra!

Sedan blir man nog till slut en väldigt bitter människa! Men man måste se till att prioritera sig själv nån gång, sin HÄLSA, för att fungera som en bra moder. Utan energi så orkar man ju inte. Energi får man av att sova bra och äta bra, vilket jag knappt kunde göra.

Tack för att det finns goda människor här också. Lite MOGNA människor. En del av er är rent av pinsamma! Det här har ju helt spårat ur!

VAFÖR i hela friden ska jag sätta mig ner och fundera över varför detta nu går bra?
    haha. Herremingud! SÅ JÄVLA SVENSKT SÅ DET FINNS INTE!!! Alltid ska det vara något FEL. Har med den här jäkla jantelagen att göra. SÅ Typiskt svenskt att tänka sådär. Att när något går väldigt bra så måste det ju nästan vara ngt som inte stämmer. Verkligen leta fel.
    Hur fan ska man någonsin bli nöjd och glad och kunna slappna av som människa om man jämt håller på att tänka så?! Om mitt barn konstant är gnälligt, inte får sova ordentligt någonsin under hela dygnen DÅ är ju det något som inte stämmer! Vi har provat allt innan vi provade med detta. Och detta funkar ju superbra. Jag har en glad dotter som är utvilad. Och jag själv mår bra. Vad mer kan jag begära? Såhär bra var det länge sen jag mådde. Och min dotter har aldrig varit gladare.
    Jisses. Jag har ju aldrig ignorerat mitt barn på så sätt att jag låtit henne gallskrika av hela sitt hjärta så att hon till slut gett upp hoppet på att mamma och pappa kommer. Så är ju inte fallet. Läs hela tråden om ni ska uttala er.

Lova trivs med att somna själv nu, hon somnar inte helt själv på det sättet heller. Vi har en bra gonatt-rutin och hon har varje kväll när vi lagt henne varit glad, mätt och belåten och somnat lugnt. KNAPPAST i tron om att "det inte är någon idé att ens börja skrika på mamma och pappa, för de kommer ju ändå inte att komma, det lärde jag mig minsann första kvällen de började med den här nya metoden" <------------------------------

Eller är det på riktigt någon som tror så? Lova skriker uppenbarligen inte efter närhet, mat eller att vi ska komma och börja vagga, ta upp henne etc. Lova skriker INTE ÖVERHUVUDTAGET utan är glad och nöjd när hon lägger sig. Hon har blivit alldeles överröst med kärlek och närhet dagarna långa och känner sig fortfarande trygg med att ligga i sin säng ensam.

Mår inte mitt barn bra då? Hur skulle du (alla ni som är emot mig) tolka det om det var ditt barn det handlade om?
    Det är jag enormt nyfiken på att höra era svar på. Så kom igen nu :) Svara på det.
    southernbelle skrev 2010-02-25 23:12:50 följande:
    Tack, jag var som sagt nyfiken på vad du syftade på. Grejen är ju att om man tar upp Ferbers (som tillåter kroppskontakt) så börjar folk gapa om det med så jag tror det folk fokuserar på när dom läser om en CIO metod är att skaparna av teorierna förspråkar att man skall lämna sina barn ensamma i vilket stånd dom än befinner sig i. Detta går nog emot dom flesta mammors instinkter och mammor blir därmed väldigt avskräckta av CIO metoder. I praktiken dock så har jag aldrig varit med om att något barn har skrikigt sig fördärvad när en CIO metod har gjorts just för att skaparna pratar om att det viktigaste när man startar en metod är att man skall veta att ens barns basbehov är fyllda innan man lägger barnet och att det som saknas är behovet att sova. Så andvänder man metoden på ¨rätt¨sätt dvs att barnet är mätt, torr, och redo för att sova så kommer inte barnet med största sannolikhet vara ledsen. Men så kommer vi tillbaka till det här att alla barn är inte lika så vissa barn behöver mer närhet än andra och där felar CIO skaparnas teorier för alla barn är inte skapta för att somna i ensamhet och det är då som föräldrar man får andvända sina instinker och sunda förnuft och avbryta om man känner att CIO metod inte passar ens barn. Jag följde Ferbers i punkt och pricka och det är absolut det bästa jag någonsin har gjort (förutom sattit mitt barn till världen) och mitt barn mår så mycket bättre nu och jag har vunnit kunskapen att det finns inte bara en sanning utan man får testa sig fram till det som passar sitt barn.
    Så sant det du skriver. Vad kul att det där funkade så bra för er! :)
    Jag hade självfallet slutat upp med metoden om det inte fungerat, det hade såklart gått emot mina modersinstinkter och jag skulle heller inte klara av det ifall Lova reagerat mkt hårdare på att bli lämnad ensam en kortare stund. Men nu gick ju aallt prima. Så härligt att HON och även jag mår bra igen! :)
  • LivetMedLova
    Höst flickan skrev 2010-02-26 15:39:58 följande:
    Hur vet amn att barnet inte mår dåligt? Blir jag nonchalerad när jag gråter mår jag faktiskt dåligare än när jag får stöd o tröst.. O om det är så illa..så varför itne skaffa barnvakt? Nä..barn märker inte att man mår piss..sålänge man tar hand om dom bra o är kärleksfull o älskar dom. Börjar man därimot behandla dom illa..ja då märker dom det. O då är frågan..vad är värst? 5 minuters metoden..el att behandla dom illa.. ..för mig är det skit samma... Jag hade sökt barnvakt.
    Du frågar "hur vet man att barnet inte mår dåligt?"... haha. En fruktansvärt dum fråga, svaret är ju ganska uppenbart. Speciellt i mitt fall. Om min dotter aldrig har varit gladare än såhär och är jättepigg om dagarna och är nyfiken och utforskar omgivningen för fullt, med mera, så kan jag inte tolka det på något annat sätt än att hon är väldigt nöjd och trygg. Eller skulle du anta att ditt barn mår dåligt om det skulle bete sig så.....? Om ett barn inte är tryggt och mår dåligt så skriker/gnäller/gråter det ju?! Som hon gjorde tidigare. Det förstår ju vem som helst? I synnerhet du själv som är mamma?

Och barnvakt har, som någon skrev tidigare, många inte råd med. Det skulle inte vi ha.
    Det är väl självklart att barn märker av ifall sina föräldrar inte mår bra och tex är stressade, osäkra och oroliga etc. Det är just då barn själva blir oroliga! Inge snack om saken. Föräldrarna är ju deras trygghet, men är inte föräldrarna trygga i sig själv så blir det som det blev för mig.
    Det började ju i mitt fall gå så lång att det var tungt att ta hand om Lova själv om dagarna samt att kunna ta hand om mig själv. Det gjorde mig inte mindre kärleksfull mot henne men hon kände med all säkerhet av att jag var orolig, stressad och hängig. Hon kände att något inte stämde, då blev det som en ond cirkel. Hon blev ännu mer gnällig och orolig och grät. Varje stund på dygnet kände jag oro att "snart kommer gnällen komma", och det kom ju ofta! Varje kväll när jag gick och la mig hade jag så svårt att somna för jag tänkte att snart kommer hon vakna och 'behöva mig', då ville jag ju vara där direkt för henne! Och varje gång började hjärtat bulta för fullt. Det var jättejobbigt! När hon väl sov stressade jag med att föröska hinna med de saker jag skulle göra, som att fixa mat och sedan Äta maten. Fick ju allt som oftast äta kall mat, och aptiten försvann ju rätt snabbt. Sen stressa för att göra mig i ordning om jag skulle iväg. Passa tidert var en omöjlighet. Jag slutade typ boka upp saker och stannade mest hemma.

Jag har aldrig sett Lova varit så här nöjd och glad, det är ett stort bevis på att hon känner trygghet. Hon är glad heela dagarna Och kvällarna. Förut hade hon mest bara glada stunder på morgonen men sedan knappt alls då, utan det var gnäll dygnet runt. Hon kunde aldrig sova en längre stund, hade vi tur sov hon en timme i sträck. Men det var inte ofta utan det var typ 20 minuters intervaller, dygnet runt. Och hennes vakna tid var hon mestadels gnällig och obekväm av sig.

Men nu mår hon så himla bra! :D Det känns helt fantastiskt. Hon har börjat skratta igen, hon tok-ler mest hela tiden, dag och kvällstid =D
  • LivetMedLova
    Höst flickan skrev 2010-03-01 08:08:45 följande:
    Nej, barnet behöver inte påverkas alls av en stressad mamma som mår skit. Sålänge man ger kärlek o tar hand om barnet så räcker det gått. Att må skit behöver nämligen inte betyda att man är dålig som mamma el för över stresade känslor. Dock finns risken där, ja. Jättebra att ditt barn verkar mår bra av denna metod..men som en viss person skrivit i tråden finns det fakta på att barn som får gråta sig till sömns ensamma klarar av stress sämre när dom är vuxna. Om mann inte har råd till barnvakt kanske soc kan hjälpa en med någon?(om det är kris dvs)?
    Höst flickan skrev 2010-03-01 08:08:45 följande:
    Nej, barnet behöver inte påverkas alls av en stressad mamma som mår skit. Sålänge man ger kärlek o tar hand om barnet så räcker det gått. Att må skit behöver nämligen inte betyda att man är dålig som mamma el för över stresade känslor. Dock finns risken där, ja. Jättebra att ditt barn verkar mår bra av denna metod..men som en viss person skrivit i tråden finns det fakta på att barn som får gråta sig till sömns ensamma klarar av stress sämre när dom är vuxna. Om mann inte har råd till barnvakt kanske soc kan hjälpa en med någon?(om det är kris dvs)?
    Det är ju kanon för er som inte påverkar era barn om ni mår dåligt, är stressad och oroliga med mera. Alla är vi olika precis som alla bebisar är olika!
    För mig så påverkades min dotter av mitt hälsotillstånd. Jag var inte mindre kärleksfull eller gav mindre uppmärksamhet även fast jag var sjukligt trött, sliten, stressad, orolig, osäker, skakig och deppig. Men jag hade till slut svårt att känna glädje och enerig när mitt barn inte själv var glatt. Hon plågades själv av att sova så dåligt. Tidigare bet jag ju ihop för hennes skull och gjorde allt för henne. Men hon kände med all säkerhet av det. Något stämde inte med mamma. Hon var inte sig lik. Har man för mkt sömnbrist kan det till slut leda till sjukdomar och depression. Varför skulle jag låta det gå så långt innan jag gjorde ngt åt det? Och varför koppla in SOC eller barnvakt innan jag själv försökt på ALLA sätt och vis att göra ngt åt det?

Blir lite trött på när folk uttalar sig om att "det och det är jättebra, och så ska man inte göra/det är INTE bra/det här funkar dåligt/såhär kommer det bli sen" ETC.
    Alla är ju som sagt helt olika så förstår inte hur folk kan säga sådär! Alla utgår ju bara från sig själv och sitt barn, såklart, men man hajjar väl att alla är olika och att alla bebisar inte fungerar på samma sätt som deras!? Tex att 5MM skulle sluta funka när barnet är runt 2 år för det har det minsann gjort för ERT barn. Då blir det alltså så för alla?
    Ni säger också att de hamnar i en trotsålder då, Och DET gör däremot alla barn, förr eller senare, och det går inte att förebygga eller förhindra på några speciella vis. Så då har ju det förmodligen inte ens med metoden att göra att det blivit så! Barn testar sina föräldrar i princip fram tills de är 18 år ;) När de är under 3-4 år känner de inga skuldkänslor och förstår inte konsekvenser. De är egoistiska. De provar sig fram av hur mkt deras föräldrar ger uppmärksamhet, ju mer de får desto mer kommer de testa dem. Man måste sätta gränser. Och det är inget fel att börja göra det ganska tidigt än att börja senare, då blir det nog bara jobbigare. Jag tror på att hålla hyfsat raka rör ganska så tidigt och inte ge med sig så lätt. De fattar snabbt att skriker de liiite till så kommer mamma och pappa ge upp och de får sin vilja igenom. Har läst en del barnpsykologi och om deras sömn samt massa annat med. Jag har stort intresse av bebisar och barn och började läsa på tidigt i min graviditet och gör fortfarande. Mina barnmorskor som jag haft har blivit imponerade av mig till och med. Men med det vill jag inte skryta utan säga att faktiskt vet vad jag gör och att jag kan mkt om bebisars sömn, utveckling och metoder. Och man känner ju såklart sin bebis bäst.

Det stör mig att många här tror sig veta bäst. Och att detta är något dåligt och även TROTS att det går så bra för mig och min dotter nu. Det stör mig enormt också att den här tråden bara spårat ur med allas jävla åsikter som jag inte överhuvudtaget bett om. Jag har endast frågat om någon varit med om samma sak. Men då kommer det en jäkla massa bry-morsor/moralkärringar och ska rätta mig med pekpinnen om vad som är rätt och fel.
    Mitt barn mår ju superbra och är nöjd och glad! Vad är era problem?! Varför fortsätter ni? Har ni inget bättre för er under dagarna!?
    Är helt ny på FL och i princip det första jag gjorde var att skriva den här tråden och snacka om att jag fick en chock dagen efter när jag loggade in!!! Herregud!

Man kommer tammefan aldrig komma ifrån det här typiska tjejiga beteendet!!! Skvaller, skitsnack, nedtryckningar, tävlingar, jämförelser, inte kunna vara glad för andras skull, leta fel, avundsjuka, svartsjuka, påpeka andras brister, aldrig vara nöjd, tro att man alltid vet bäst, se ned på andra som gör på annat sätt OCH SÅ VIDARE. Det handlar nog bara om osäkerhet och brist på självkänsla och att man aldrig någonsin kommer bli helt 100 % nöjd i livet! Det är då man blir bitter surtant! Och de som verkligern har behov av att framföra sin åsikter på det här viset och typ innerst inne önskar mig olycka i livet har nog stora problem med sig själva.
    Fan vad less jag blir!!! Väx upp, börja bete er som vuxna människor och gör saker som gör er glada istället för att hänga på ett forum på nätet och hacka på andra som gör på ett visst sätt i sitt liv med sina barn! Mår ni lite bättre av det? Får det er att känna er som en bättre människa? Känner ni att ni har huvudet lite högre upp nu? Trots att det här handlar om att det går så bra för mig och min dotter? Trots det så känner ni att ni vill hacka, ifrågasätta och klaga?
    Jag är faktiskt 21 år och är förmodligen betydligt yngre än många av er här. Det känns nästan sorgligt att vissa beter sig som dom gör.
    Som jag skrev tidigare så handlar det knappast om att ni känner oro för min dotter.

Det finns inga BEVIS på att ett barn som får gråta sig till sömns en kväll mår dåligt som vuxen eller bli otrygg i sig själv. Det finns inga bevis på att det ens påverkar ett barn på något vis när dem blir äldre. Det finns inga bevis på att det blir så även om en bebis får gråta själv i flera kvällar i rad. Man kan bara anta och spekulera. Och eftersom att en bebis inte har något långtisminne så minns de ju heller inte vad som hänt tex kvällen innan? Sedan så säger BVC att det faktiskt är mer ansträngade för en bebis att amma än vad det är för dem att skrika! Det får man tro vad man vill om också men det är något de säger att man bör ha i huvudet. Och med det så säger de även att man "gott" kan låta en bebis få gråta/skrika av sig själva en stund, det gör dem ingen skada. Snarare gott. De får dem att förstå så småning om att det faktiskt inte är någon fara att vara ensam en liten stund. Men det är skillnad om man låter dem göra det Länge och framförallt ofta!!! Det kan jag med all säkerhet veta att mååånga mammor i hela värden som har flera barn också säger, att det inte är nån större fara att låta dem skrika lite själva, att man tex inte behöver ta upp dem direkt eller springa dit direkt. De klarar sig. Men att de däremot trodde att man var "tvungen" att göra så med första barnet.
    Barn lär sig snabbt och anpassar sig snabbt och de testar gränserna på sina föräldrar för att se vad dem är kapabla till.

I vårt fall så skrek ju Lova knappt en kvart första kvällen, då kom vi också in till henne och sa godnatt osv ungefär var 5e min. Sedan på natten skrek hon knappt en kvart då med. Och då gallskrek hon inte ens. Det var typiskt "uppmärksamhets-skrik" och mer gnäll än vad det var gråt. Man hör skillnad på skriken.
    Hon har inte kunnat somna om själv för att hon varit beroende av att vi ska natta henne/ge henne nappen/stoppa om henne. Var och varannan halvtimma Dygnet runt. Det blev till slut jobbigt för både mig och min sambo att orka med dagarna, framförallt han som arbetar som polis och har oregelbundna jobbtider, och det höll på knäcka mig som fick ta hand om Lova själv om dagarna och ibland nätter då han jobbade.

Förmodligen 'lärde' vi Lova att det är okej att somna om själv, att få henne att känna igen tröttheten och att komma till ro själv utan vår hjälp och utan nappen, som hon alltid tidigare trodde att hon behövde. Får så hade det ju alltid varit innan. Allt annat var ju främmande och nytt.
    Innan tyckte vi att det fungerade, man gör ju allt för sitt barn och dens behov liksom. Ville hon ha nappen och att vi skulle stoppa om henne så skulle hon få det. Hon blev ju lugn och somnade om av det.
    Men det var nog lika jobbigt för henne som för oss att hon inte kunde komma till ro på egen hand. Man började typ fundera på om man kunde sätta fast nappen i hennes mun på något vis så att hon aldrig tappade den! haha... självklart inte seriöst men fan vad jobbigt det började bli. ELLER så kunde vi försöka få henne att somna om själv utan den och utan vår hjälp exakt varenda gång hon vaknade, vilket var så sjukt ofta.
    Och det gick ju snabbt och bra. Hon har inte skrikit eller gråtit alls (på grund av att ligga själv/somna om själv) sedan första kvällen! Har aldrig sett henne så glad, nöjd och trygg. Man märker det tydligt. Mina föräldrar var här under helgen med och de sa det också, att hon tydligt är ett älskat barn som känner sig trygg och hon var sååå glad hela hela tiden. Och min mamma är en fruktansvärt ärlig människa och säger alltid var hon tycker direkt. Bra som dåligt. Hon har inte varit sen på att påpeka om hon tycker ngt är mindre bra som jag gjort eller gör. Hon kan även själv en del som fött 3 barn och jobbar in om sjukvården, bland annat med barn och tex på förlossnigen.

Innan kunde Lova skrika och gråta läänge fast hon var så himla trött. Hon kom inte till ro. Och när vi, allt som oftast jag ensam, förgäves försökte få henne lugn och att somna på en massa olika vis kände hon nog av att vi var stressade och oroliga och att tålamodet var på väg att brista m.m. Så många ggr jag brustit ut i gråt och hållt på bli helt tokig av sömnbrist och hjälplöshet. Men försökt bita ihop och framförallt inte göra ngt dumt. Känner inte många här heller så jag hade ingen att be om hjälp när jag var ensam. Men jag ville inte det heller. Jag ville ju såklart ordna det här på egen hand. Jag mamma till mitt eget barn. Både av stolthet men också för att man såklart vill det. Man vill vara den som tröstar sitt barn och hjälper det när det är något. Man vill ju såklart inte behöva ta hjälp utifrån.
    Tror att hon mest blev störd av allt vi försökte. Det blev för mtk till slut. Det blev en ond cirkel. Hon kankse tyckte det bara var jobbigt att vi var där och försökte vagga, vyssa,sjunga, smeka,klappa, bära runt, dra i vagnen, ligga på olika sätt etc, när hon egentligen bara ville sova lugn och stilla.
    Så nu trivs hon med att somna på egen hand och hon ligger glatt och tjötar med sig själv och gossedjuren och leker/gosar med snuttefilten och sedan somnar hon. Hade hon känt sig orolig eller otrygg hade hon ju skrikigt efter oss. Det är ju så bebisar funkar. De kommunicerar med skrik och gråt och man märker tydligt om ett barn är missnöjt eller glatt. En bebis fejkar inte eller gör ngt för att göra sina föräldrar till lags.

Det funkar kanon det här varje gång vi lägger Lova, precis innan hon blir allt för trött, då förstår hon att det är dags att sussa och komma till ro. Det är viktigt att känna igen deras trötthetstecken för det bli jobbigt om de blir övertrötta. Ibland har det gått lite för lång tid, då tar det längre tid för henne att komma till ro. Men hon har aldrig gråtit, skrikigt, eller gnällt speciellt mkt.

Detta hann nog inte ens bli den riktiga 5 minuters metoden dels för att det gick så snabbt och dels för att vi ibland gjorde som vi själva kände för, att vi stoppade om henne och kom nära henne några ggr och vi tog inte tid och gick in exakt var 5e min. Vi gick mer på magkänsla och det är nog det man ska göra. Det var inte så att vi heller tog till med detta utan att ha någon koll eller ha läst om andra metoder som en del bara antar av någon anledning.

Nä, tack och adjö. Jag har det alldeles underbart nu och min dotter mår strålande. Det är allt jag begär i livet.
  • LivetMedLova

Det var värst vad mycket ni 'känner', hur saker och ting är och hur JAG är/vill/tycker. haha. Herregud. Jag skrev ju nyligen att vi inte riktigt hann göra 5 MM fullt ut utan körde på känn ibland men vi utgick från 5 MM och följde den mestadels. Vi kanske gick in och gick nära Lova 3 ggr. Det lade jag till i trådtexten ganska snabbt med.
    Jag känner lite att ni är jävligt löjliga och borde roa er på annat sätt. Det här känns bara väldigt bittert av er.
    Kunde man ta bort den här tråden hade jag gjort det nu. Det här kommer aldrig få ett slut för folk kan inte lägga ner med sina åsikter om hur det ska vara hit och dit. Självklart kan jag ta kritik, det gör jag, jag tyckte det var väldigt intresant ett tag att så många kom med sina åsikter men när folk börjar hacka på mig när det går så bra undrar jag vad det är frågan om. Varför ska ni kritisera mig när någonting går superbra och alla mår alldeles fantastiskt?
    Och jag har inte sagt att alla här är emot mig, utan bara stört mig på dem som är det. För jag har som sagt inte bett om era åsikter utan bara av er som varit med om samma sak.

Det här med långtidsminne säger forskare nu att 6 månader gamla bebisar bara har ett ganska bra igenkänningsminne, runt 10 månader har det visat sig att barn har lagrat händelser och erfarenheter i minnet. Så jag undrar var du VITTRA får all din, enligt dig, korrekta information ifrån, du som verkar proffs på det här...

Jag har heller inte sagt att jag tror på allt BVC säger, som du av oklar anledning fått det ifrån. Jag skrev bara att dom sagt att bebisar 'gott' kan gråta en stund, att det inte är farligt för dom. Men det är verkligen inte samma sak som att det skulle göra dom gott som du helt fel tolkade!!! Jag tror inte att det skadar dem att de kan skrika en liten stund, man behöver inte snabbt som fan ta upp dom eller kuta dit. Men sedan beror det ju självklart på hur skriket är. Man hör ju skillnad på om det är allvar eller bara uppmärksamhetsgnäll. Man behöver inte släppa allt omedelbart och springa dit så fort ens unge gnäller lite. Det är vad JAG tror. Annars kan man ju aldrig någonsin slappna av som förälder om man tror att minsta lilla gnäll i ensamhet kommer ge traumatiska följder.

Suck. Det är sånt här jag blir så less på. Det blir Så mkt feltolkningar och missförstånd på det här sättet att kommunicera och jag har ingen lust med det, men folk verkar tydlkigen roa sig i att hacka på andra.
    Trodde FL skulle vara en mer seriös sajt så jag vet inte om det här var något för mig. Fast det är ju iof inte deras fel att det finns en massa bittra morsor som tror sig veta bäst om precis allting och hackar på andra.

• LivetMedLova
    vittra skrev 2010-03-01 13:26:07 följande:
    Garvar åt detta påstående, BVC är allkunniga eller? De har givetvis ingen som helst aning om hur ansträngande det är för en bebis att skrika själv. De har ingen kompetens för att uttala sig om något kring spädbarns mentala utveckling. Men det är tragiskt att de påstår att bebisar mår gott av att skrika!!! Ännu värre är det ju att du som förälder tror på vartenda ord de säger utan någon som helst kritisk eftertanke! Alltså, tror du verkligen att det är sådär?? Ja då förstår jag absolut att du inte tycker det är någon som helst fara att din bebis skriker en kväll, när du uppenbarligen tycker det är ok att strunta i hennes skrik rent allmänt, för det gör dem ju tydligen självständiga, för det har ju bvc sagt?! Å jösses... nog för att jag tyckte du lät klok på ett par inlägg där i början, men detta visade ju verkligen på raka motsatsen... tyvärr alltså, du med dina 21 år kanske borde ta och läsa på lite och inte tro på allt du hör!
    Vad får du allt det där ifrån? Nu lägger du ju till en massa saker själv som jag inte ens skrivit. haha...
    Jag skrev "det får man tro vad man vill om" Jag skrev inte att jag tror på det bara att det är en intressant tanke. Man vet inte om det stämmer eller ej. Det vet väl ingen. Hur kan du själv säga att det inte stämmer? Du vet ju inte heller vad som är sanning. haha.. Men tydligen......
    Och som jag skrev nyss, att de inte sa att det gör bebisar gott att skrika. Utan att de 'gott' kan skrika/gnälla en liten stund själva för att så småning om lär de sig att det inte är någon fara ifall mamma/pappa inte är där på studs. Men det är ju skillnad på skriken också som jag även skrev.  Och att de skulle göra dem självständiga har jag heller aldrig skrivit något om att de har sagt! haha... alltså jisses.

Det som är pinsamt och tragiskt är att du klankar ner på min ålder och hittar på saker sådär och att du tror dig veta bäst när du själv inte har någon korrekt information om saker och ting.
    Min dotter har heller inte, ÅTERIGEN, inte skrikit en hel kväll i sin ensamhet. Herregud människa. LÄS ordentligt innan du dömmer och uttalar dig!!!!!!!!!!
  • LivetMedLova

Suck suck suck. Det här börjar bli enormt tröttsamt så jag kommer inte mer gå in på den här tråden efter det här inlägget. Den har ju tagit en helt annan vändning också, folk börjar prata om annat. Det kan ni väl göra på någon annan tråd.

Jag tycker att vi i princip har kört 5 MM, vi utgick ifrån den men vi gick in och gick nära Lova kanske 2 eller 3 ggr väldigt snabbt, och det var inte exakt 5 minuter mellan varje gång vi titta till henne/sa godnatt, men oftast. Det kanske var 4 min nångång. Men det hör inte till saken tycker jag. Vi har till största del kört på den här metoden men sen att det heller inte hann gå så långt innan det gick bra är en annan sak.
    För mig handlar det inte om nån prestige eller att det skulle vara häftigt att ha gjort 5 MM som en del verkar tro haha.. mkt märkligt.
    Och för er som tar så fruktansvärt illa upp över att jag säger att vi har gjort 5 MM fast vi gjort ett par FÅ undantag som knappt räknas tycker jag, så ber jag så hemskt mkt om ursäkt... Kunde jag ändra rubriken nu till WOW, 5 MM gick superbra fast vi gjorde några ytterst få undantag." Skulle folk säga typ samma sak som ni gjort här, för jag har ju skrivit i texten hur vi har gjort och även inlägg i tråden.
    Jag har iaf skrivit hur vi har gjort och det var det som funkade för oss, sen ifall någon förälder provar på den här metoden till punkt och pricka får stå för dom. Det kan funka precis lika bra. Alla tycker olika om den här metoden och det kommer vi aldrig att komma ifrån! Men jag är inte för att ett barn ska få skrika sig själv till sömns eller ens få gallskrika i över 5 minuter. Då skulle jag inte ha gjort det här. Men det får stå för var och en vad man tycker.
    Och Vittra, angående långtidsminnet så är det den informationen jag har fått och uppenbarligen har du fått en helt annan så du behöver inte hacka på mig för det är inte så att jag bara hittar på! Du vill ju framstå som ett proffs på allt som har med det här och göra så du har väl rätt....
    Och ursäkta att jag misstog det jag själv skrivit, menade att det kan göra dem gott på det sättet att de lär sig att det inte är någon större fara att skrika/gnälla en liten stund själva innan mamma o pappa kommer. Kommer man på studs så fort de gnäller lite så är det ju klart att de tror att det är farligt ifall mamma och pappa slutar göra det sen. Man kan inte hålla på så i all framtid. Det skadar dem inte att få gnälla lite själva. De kan lär sig att lugna ner sig själva och förtså at det inte är någon fara. Och det är inget fel med det! Men som sagt så är det skillnad på skrik och skrik.

• LivetMedLova
    Melly skrev 2010-03-02 13:46:59 följande:
    Fast att tyvärr så visar den moderna anknytningsforskningen klart att det du skriver inte stämmer. Spädbarn tror inte alls att det är farligt att ligga ensamna om man tar upp dom när dom börjar skrika. Det funkar tvärtom alltså att om man tar upp dom så lär man dom att dom får sina signaler besvarade och utav det så blir dom trygga i sig själva. Genom att INTE ta upp dom så lär dom sig bara att dom blir ignorerade och utav det så kan deras självkänsla och inre trygghet ta skada. Det går inte att skämma bort ett spädbarn med närhet och kärlek. Att spädbarn behöver ligga och skrika ensamna för att dom ska "lära sig" det är sånt som dom trodde för typ 50 år sen. Idag så vet man att det var fel.
    Gaahhh!! Suck! Det var inte alls så jag menade heller, snälla nån. Jag är inte efterbliven. Jag låter inte mitt barn ligga och skrika ensam eller ens ligga ensam och gnälla längre stunder. Allt som oftast försöker man ju såklart göra något åt det, för de skriker ju av en anledning. Jag menade att man inte exakt varenda gång behöver släppa allt man gör och springa dit på studs för minsta lilla gnäll! Precis som jag skrev, men gör det återigen, att det självklart är skillnad på skriken, ifall det är allvar eller lite uppmärksamhetgnäll.
    Jag menar på att man själv måste fungera som människa också och att man inte behöver rusa dit för minsta lilla. Om man beter sig så nojjigt kan man ju aldrig slappna av som morsa.
  • LivetMedLova
    nysignatur skrev 2010-03-02 19:50:29 följande:
    Människor som använder ordet "uppmärksamhetsgnäll" och 6 månaders baby vill jag smörja in i gamla matrester och ställa ut till kräkorna. Näe. Men det stör mig. Kan man inte införa det som obligatoriskt att man ska läsa på om barnets kognitiva utveckling innan man blir mamma och pappa?
    Ja det där var ju väldigt moget skrivet utav dig.
    Det är klart bebisar gnäller och gnyr för att de vill ha uppmärksamhet? Då kan det räcka med att man ser dom och pratar till dom, att man inte alltid behöver ta upp ett barn som gnäller lite på det viset. Det är bara det jag menar med det jag skrivit.
    Jag har läst om barns utveckling och att min dotter vanknade var 20-30 minut dygnet runt och aldrig sov längre än så är INTE normalt. Varken HON eller jag mådde bra av det. Förmodligen var hon i en utvcklingsfas då det hände mkt i hennes kropp och hjärna och runt omkring henne. Hon hade svårt att själv komma till ro och bearbeta alla intryck så hon var allmänt orolig i sig själv. Hon blev beroende av delvis nappen men även att vi skulle få henne att somna på diverse sätt.
    Det plågade henne tydligt så nu när vi gjort något åt det, innan jag gick in i väggen, så har det ju gått alldeles super och hon sover gott om nätterna och på dagtid och är gladare som aldrig förr!! Är inte det bra!?!
    En 6 månaders bebis ska sova kring 10 timmar per natt och runt 1-3 timmar på dagtid, oftast 2 ggr. Men det gjorde aldrig Lova. Den tiden hon var vaken var hon gnällig, lättirriterad och grät och det var ett stort tecken på sömnbrist! Stackarn var aldrig utvilad.
    Tex här finns bra information om hur mkt sömn bebisar behöver:
    se.babycenter.com/baby/sleep/sleepneeded/

Bellini: tack, kul att få lite bra respons. Jag vet ju själv vad som funkar och vad som är bäst för mitt eget barn. Man får prova sig fram och på vägen hittar man vad som fungerar bra. Precis vad jag gjorde. Och det visade sig vara det min dotter ville ha/trivdes med. Men tydligen så tycker flera andra mammor här att detta inte är bra och att jag borde göra si och så och hackar på mig. Väldigt tråkigt att det ska bli så när något går bra.
    MEN det var inte heller det jag sökte, bekräftelse och komplimanger, som säkert många av er här kommer tro nu för att jag skriver såhär. Så att någon inte också börjar hacka på det!
  • LivetMedLova
    vittra skrev 2010-03-25 09:25:50 följande:
    Stämmer faktiskt inte för fem öre. Det var inte ens då särskilt vanligt förekommande att man lät sina barn skrika sig till sömns (då var ju snarare AW populär) utan det är en mindre grupp människor som till synes totalt verkar sakna spärrar som gör och alltid har gjort detta. Och sedan är det ju faktiskt rätt extremt av dig att påstå att alla du känner har utvecklats bra, då måste du vara sanslöst blåögd och naiv totalt utan verklighetsuppfattning. Vad sägs om att öppna ögonen i några sekunder och verkligen se dig omkring. Eller är du en sådan människa som vandrar genom livet i tron om den perfekta världen?
    Men herregud! Det enda du Vittra har gjort på det här forumet är att hacka och framställt dig själv som om du vore perfekt och vet bäst. Du är fruktanvärt otrevlig. Vad tjänar du på det? Finner du det roande att klaga? Har du nog behov av att hävda dig och dina åsikter? Varför skriver du här? Kan du inte bara låta mig/oss vara som tycker att det här fungerar bra för våra barn! Förstår inte varför du känner för att klaga. Känns väldigt patetiskt.
    Vad sägs om att dra härifrån och lägga din energi på ditt barn kanske?! Eller något som ör dig glad. Fast det kanske är det här... om du får känna dig lite bra för en stund... Är väl kanske det det handlar om. Annars förstår jag inte varför du måste yttra dig på det här viset.

Tack alla ni som kommit med bra respons. Det glädjer mig och det är roligt att se att detta eller liknande 'metoder' har fungerar för andras barn med. ALLT blir ju så mkt bättre och lättare med bra sömn! ALLA inblandade vinner på det! Punkt slut! Det är A och O för att fungera som människa.

Det som framför allt är så jäkla häftigt att se är att min dotter har utvecklats i ruskigt snabb fart sedan sömnen blev bra!!! Jag tänker inte sitta och bita ihop och låta mig själv gå in i väggen för något som man faktiskt Kan göra något åt. Men jag tror att de flesta inte vågar. Men de flesta känner också av ifall det man gör är fel eller inte är bra för sitt barn. Eftersom att det här gick så lätt för oss så har det aldrig känts fel. Har inte sett några som helst tecken på att Lova skulle lida eller må dåligt av detta. Endast tvärtom! Nu sover hon i sitt eget rum heela långa nätterna! Där sover hon som bäst. Från 8 på kvällen till 7-8 på morgonen! Då vaknar jag av en liten tös som gör små glädjetjut och babblar med sig själv och leker med sina gossedjur, sedan får jag alltid vääärldens största smajl när hon ser mig :) Det är världens bästa känsla!
    FANTASTISKT!
  • LivetMedLova
    vittra skrev 2010-03-25 10:57:40 följande:
    Ja det klart att det är din uppfattning när jag är en av dem som vågar stå upp för min åsikt om denna fruktansvärda metod (som du fortfarande tydligen vill envisas med att påstå att du använt). Däremot finns det enormt många på det här forumet som uppskattar min hjälp och mina råd, samt tom tagit privat kontakt med mig för "rådgivning" om man nu ska kalla det så. Hela tiden får jag mail där folk uppmuntrar mig att fortsätta, därför att det gör skillnad. Sedan finns det alltid envisa idioter som vägrar se utanför sina egna begränsade ramar, synd om dem, men då får man gå vidare. Det är ditt problem om du väljer att se saker endast ur en negativ aspekt och aldrig ger dig själv möjlighet att utvecklas som människa, som tur är så försöker jag vara mer vidsynt än så. Problemet är inte att någon skulle vara perfekt, alla har brister, skillnader är att somliga väljer att acceptera dem och gå vidare och försöka göra bättre nästa gång, medan andra envist fortsätter i samma inskränkta linje under en hel livstid. Sorgligt är det. Men det är deras (ditt) val. Jag är glad för dem jag lyckas hjälpa, och det stärker mig givetvis som person också. Och det ger mig styrkan att kunna hantera dessa övriga idioter utan att bryta ihop. Bra va?
    Haha. Det handlar ju för f*n bara om att du har något jäkla behov av att yttra dig. Du Vill ha rätt liksom. Det finns ju inget att klaga på med det jag har gjort. Men du vill ju gärna det ändå och så fort du får tillfälle hugger du. Du roas av att rätta andra. För du är minsann något form av proffs på detta? Det handlar knappast om att du vill hjälpa folk. Vad finns det att hjälpa mig med? Vill du påå något sätt att jag ska ändra på mig som förälder, mina åsikter och istället tycka som du? ÄVEN fast jag har det helt underbart nu med min dotter?
    Du skriver ju bara så himla otrevligt!
    Om jag hade kunnat ändra rubriken hade jag gjort det för jag hävdar inte att jag har följd 5 MM till punkt och pricka och det skriver jag också i texten och i mina inlägg här. Så jag har aldrig hävdat att det är den exakta 5 MM jag gjort MEN jag har utgått ifrån den! När jag skrev rubriken och texten gjorde jag det rätt hastigt för att jag kände mig exalterad över resultatet. Så jag förstår om rubriken väckt åsikter, men läser man sen vad jag skriver så förstår jag inte varför folk, framförallt DU ändå ska klaga av någon anledning!?!

ÅH, grattis till dig som fått respons på din hobbypsykologi. Du får ju såklart respons med tanke på att du framställer dig som ett proffs på det här med föräldrarskap. Och osäkra mammor som inte vet hur de ska handskas med jobbiga situationer söker ju hjälp. Och du framställer dig som att minsann vet bäst om allting så de söker väl sig till dig för nån form av hjälp då. Inge fel i det. Men varför ska du yttra dig på tex min tråd här? Och klaga när det går bra?
    Du har bara åsikter. Inge fel i det heller, men sitt inte här och tro att du vet bäst och att andra gör fel. SPECIELLT INTE NÄR NÅGOT GÅR SUPERBRA! vad fan är det Då det handlar om liksom?! haha... bara pinsamt av dig. LÅT FOLK VARA! Alla är olika. Vakna upp. Acceptera.

Och vadå Vågar stå upp för din åsikt? Ska du påstå att du är stark nu som gör det och att inte andra gör det. Det gör ju varenda människa här på FL. Här uttrycker sig alla om sina åsikter och det är inte direkt så att ingen vågar. Det är ju jävligt tryggt att sitta bakom en datorskärm och hacka på andra, eller som du tycker att du gör; hjälper andra...
    Det verkar som att du har något behov av uppmärksamhet och bekräftelse och roas av att rätta och klaga på andra.

Det är ju knappast hjälpa du har försökt göra inne på den här tråden! För vad finns det att hjälpa mig med? Mitt liv är perfekt och min dotter mår fantastiskt bra. Jag är sjukt lycklig och har en glad familj :) Kul va!?
    Men du har ändå av märklig anledning haft stora behov av att framföra dina åsikter som inte är precis som alla andras. Acceptera att alla tycker olika och gör olika och lägg ner för fan.

Du hänger uppenbarligen mycket här på FL och yttrar dig för fullt/rättar andra. Du må ha rätt i vissa saker men när du skriver på ett otrevligt/nedtryckande/klagande sätt så tolkar man ju det precis så; att det är otrevligt och att du hackar/klagar.

"Det är ditt problem om du väljer att se saker endast ur en negativ aspekt och aldrig ger dig själv möjlighet att utvecklas som människa, som tur är så försöker jag vara mer vidsynt än så.
    Problemet är inte att någon skulle vara perfekt, alla har brister, skillnader är att somliga väljer att acceptera dem och gå vidare och försöka göra bättre nästa gång, medan andra envist fortsätter i samma inskränkta linje under en hel livstid. Sorgligt är det. Men det är deras (ditt) val. "

...
    Jisses. haha..  det är ju precis det jag har gjort som du skriver där... jag ser definitivt inte ur en negativ aspekt utan är en väldigt positiv människa som anser att man kan och borde göra skillnad och förändringar om något inte är bra. Och brister.. ja jag, min dotter och sambo hade sömnbrist så det skrek om det ;) och det var inget vi bara accepterade nå mer utan gjorde något åt det! Så jag har ju verkligen inte fortsatt i samma inskränkta linje.......

Suck. Det här visade sig bara vara en patetisk hemsida den här FL. Vilka trötta patetiska människor som hänger här om dagarna!!! Tur att jag inte hänger här nå ofta alls och förmodligen kommer att gå ur den här sidan inom en snar framtid. Finns roligare saker i mitt liv. Som tex hänga med min dotter, sambo och mina vänner.
  • LivetMedLova

Eftersom att jag är ny på FL och nästan det första jag gjorde var att skriva den här tråden så förväntade jag mig inte att mass amoralkärringar skulle "hoppa" på mig såhär. Visste inte att det var så det gick till på det här stället. Att räkna med att få skit. Varför ska man gå runt och räkna med att folk ska hoppa på och ifrågasätta, speciellt när något har gått bra!? Känns väldigt..omoget.. patetiskt, löjligt. Brist på annat?! Har man behov av att framföra sin åsikt på det här viset så känns det sjukt patetiskt. Varför kan man inte bara låta folk vara och tex vara glad för någon annans skull? Det behöver man inte (!) men varför har så många behov av att yttra sina åsikter bara för att dem inte tycker så som jag?
    Det enda jag ville veta var ifall någon annan varit med om samma sak. Jag ville inte ha marra "påhopp" och ifrågasättningar och rättelser. När det dessutom har gått så bra förstår jag inte VARFÖR!
    Kan kan ta "kritiken", det är inte det det handlar om. Jag vill bara förstå varför, du i synnerhet, känner så mycket för att ifrågasätta och rätta mig och mina val i livet?

• LivetMedLova

På ett sätt blir jag lite irriterad på när fler av er skriver att det ligger i barns natur att vakna flera ggr per natt, att sova dåligt både det första och det andra halvåret och att de hamnar i olika separationsfaser osv. Att man liksom inte ska ha något där att göra, att man inte ska göra någonting för att riskera att "förstöra" naturens gång. Som att det skulle kunna ske något hemskt! Att ens barn kanske blir helt galen eller psykiskt sjuk eller får ngn sorts trauma av att få styras in i bättre rutiner...
    Man ska bara vänta ut tiden och hoppas på att det blir bättre..

Att det är naturligt att bebisar vaknar på nätterna och att de hamnar i olika faser, ja, det må vara så. Men om man KAN göra något åt det, varför inte försöka göra det då? Jag menar att man kan styra in sitt barn i bättre vanor. SÅ mycket handlar om vanor och rutiner. Det är A och O. Man kan göra det på ett bra sätt som inte behöver vara hemskt. Vi försökte såklart göra mycket saker innan vi valde att göra detta. För jag var också emot 5MM innan. Men istället blev det bara alldeles för mkt för min dotter och blev bara som en röra av allt. Vi kanske var för ivriga. Men det hade nog gått lite för långt också innan vi verkligen försökte göra ngt åt hur tillvaron såg ut. Men en del saker kunde vi inte styra över så bra heller, vi flyttade och det var mkt nytt för oss och Lova.

Jag blir också helt less på att en del hävdar att deras barn minsann är hungriga på nätterna och ska ha välling när de är 2 år! Det är ju nästan skrattretande. Säger bara stackars barn och framförallt föräldrarna. Det handlar endast om en dålig vana. Sedan finns det väl undantag om barn som faktiskt behöver det av någon anledning. Men om man då ska följa naturens gång så sägs det ju att bebisar ska sluta med nattmålen/målet runt 5-6 mån. För då behöver de inte äta på nätterna. Men det är ju svårt att styra bort det för att det har blivit en vana att vakna och få mat av mamma/pappa. Det finns metoder för det med. Men tänk om det också är farligt för ens barn!?.....
    Man gör sitt barn och sig själv en tjänst om man försöker skaffa bra rutiner och vanor tidigt.
    Ett barn anpassar sig snabbt! Så är det.

Varför ska man som mamma låta det bara vara på ett visst sätt för att man har hört att "så här ska det vara". Det är som att man är rädd för att något hemskt ska hända om man försöker styra in sitt barn i bra vanor? Det är inget Fel i det!! Det är ju precis det dom behöver! Ett barns föräldrar, inte minst mamma är sitt barns vägledare. Dom vet ju själva inte hur saker och ting ska vara. De följer sin mamma och pappa. VEM mår inte bra utav att få sova hela nätterna liksom? Eller att kanske bara ha 1-2 uppvak där barnet snabbt somnar om. Ännu bättre om de kan somna om på egen hand. Ens barn mår definitivt bra av det och även då föräldrarna. Det blir oftast bara onda cirklar annars.

Det är så jäkla tabu att be om hjälp, att prata om att något är jobbigt med föräldrarskapet eller ens barn, det är tabu att klaga över det. Man som mamma ska bara acceptera, oavsett hur man själv mår! Annars kan det ju misstolkas.. typ som att man inte skulle orka med sitt eget barn. Att man i värsta fall inte vill ha det eller ångrar sig eller något sånt. Inte undra på att det är rätt vanligt med förlossningsdepression. Det är ju så mkt nytt, sådan omställning, sömnen blir dålig och man känner sig lätt otillräcklig och hjälplös som mamma.
    Men så ska det vara misann! Det är så det är att vara morsa. Man ska bara ta emot och acceptera, oavsett om man själv håller på rasa samman. Man kan ju inte göra något annat än att låta det vara som det är. Man ska bara vänta ut tiden liksom.. För snart går det nog över. Det är bara en fas de är i. Snart kommer dock en ny. Har jag läst. Hm. oj, nu blev det knepigt! Får Hoppas att den blir bättre..  För så här är det, det har vi läst och så säger barnmorskorna. Man ska bara bita ihop. Oavsett om man som mamma håller på att gå närmre och närmre in i väggen. Men det är ju också tabu att tala om, som mamma ska man ju ha omänskligt mycket tålamod!?

Varför ska man låta det vara på ett dåligt sätt !? Varför ska man acceptara att må dåligt? Ännu mer låta sitt barn må dåligt pgr av att bara låta det vara som det är, "för det är ju naturens gång att det är såhär"...

Jag var nära att brista, mitt tålamod skulle inte hålla så mycket längre. Jag var livrädd. Tänk om man skulle göra något fruktansvärt dumt!? Man har ju hört om knäppa hemska föräldrar som tex skakar sitt barn. Men inte skulle jag kunna göra något sånt!! Nej gud nej! Men i de värsta stunderna kunde jag faktiskt förstå att en del gör något så hemskt! För man är så jävla hjälplös och förståndet håller på att brista. Ingeting hjälper och frustrationen är ett faktum. Men jag hade det i mina tankar ofta, att inte bli en sån/göra något sånt hemskt. Och när det blev för jobbigt tog jag djupa andetag och gjorde något annat för en liten stund. Gick iväg till ett annat rum. Det hjälpte. Fyfan, skulle ju aldrig kunna skada mitt eget barn!!!

Men att man kände att tålamodet höll på brista var ju inget man ville säga till folk. Inte heller barnmorskan. Man sa väl kanske att det bara var lite jobbigt, med sömnen och sådär. Men de sa också att de bara var i någon fas och att det går över.. Men skulle jag berätta hur jag egentligen kände och hade det då kanske man skulle anses vara en lite sämre mamma som inte orkar med sitt eget barn.. något i den stilen. Att man är lite knäpp eller inte mår bra psykiskt.
    Men jag bet ihop ett jäkla bra tag. Höll skenet uppe. Höll allt inne líksom. Men det är ju faktiskt sällan bra att göra det. Till slut mådde ingen av oss i min familj speciellt bra av hur vi hade det.

Jag är SÅ glad över att vi gjorde något åt saken, och det gick ju så snabbt och lätt. Det var kanske precis Det min dotter behövde för att komma till ro och slappna av. Det var kanske därför hon inte gjorde något speciellt motstånd. Men i andras ögon låter det kanske som att hon typ har lärt sig att mamma och pappa inte bryr sig, dom kommer inte och ger upp och skrika. SÅ var det definitivt inte! Hade det varit en pers och tagit mkt längre tid, och om hon tex gallskrikigt och gjort motstånd så hade jag inte gjort det där! Man känner rätt tydligt vad som är rätt coh fel. Man hör skillnad på skrik och skrik.
    Det där funkade bra för henne. Det var rätt för oss alla. För hon sover i princip varje natt hela natten i sitt eget rum sedan dess. Vaknar hon till någon gång, vilket sker sällan, så är det bara små små gnäll, i sömnen i princip. Och hon blir lugn av sig själv och somnar om. Ibland går jag in och klappar på henne i alla fall, anske säger något lugnt för att hon ska höra mig, eller ger henne nappen, för att jag inte vill att hon varenda natt ska känna sig ensam och kanske rädd. Men hon har aldrig vaknar och skrikigt.

Sedan håller jag med om att man in första taget inte ska hålla på exprimentera för fullt, att ett barn vaknar 1-3 ggr per natt är väl rätt normalt. Att man faktiskt kan bita ihop ett tag. Man orkar mkt mer än vad man tror. Men om det blir som det blev i mitt fall, att Lova själv tydligt inte mådde bra och inte sov mer än 1 timme i sträck dygnet runt. Och att när hon var vaken var gråtig och irriterad mest hela tiden och inte specellt nyfiken osv av sig.. DÅ är det inte normalt.

Jag tycker det är heeeelt otroligt fantastiskt hur vi har det nu. Lovas utveckling har gått i rasande takt och är så jääkla glad och sprallig om dagarna. HELA dagarna. Alla vi känner och andra v träffar säger det med. OJ vilken glad liten tjej! Jäämt glad!
    Det är ju ett tydligt tecken på att hon mår bra och känner trygghet {#lang_emotions_smile}
    Det känns nästan som att hon tar igen den där tiden då det var dåligt och har galet mycket energi att bli av med nu. hehe. Hon är så himla sprallig och energisk. Och det ger mig så mycket energi med =) ÅH vad jag älskar mitt liv och min fina dotter!

Hoppas att fler vågar göra något åt problem de har. Man ska inte behöva ta vad som helst. Man ska inte behöva känna att tålamodet håller på att brista. Att man bara ska acceptera en jobbig tillvaro en längre tid. Inget blir bra om man själv mår uselt. Man måste tänka på sig själv Också. Men självklart går ens barn i första hand. Det är inget jag ens ska behöva säga. Men det är superviktigt att inte glömma bort sig själv.

• LivetMedLova

Ja PRECIS. Haha... Alltså hur orkar vissa!?!

SUCK!

Och jag är visst påläst om barn. Men vem har egentligen har rätt? Det är väldigt luddigt om vad som är rätt och fel därför att ALLA barn är ju OLIKA precis som alla vuxna är OLIKA. Olika saker fungerar för vissa, för vissa inte.
    Men är vissa för korkade för att förstå det?

Det känns ganska naivt att tänka sådär. Ska man tro på allt man läser? Det finns enormt mkt undersökningar och forskningar på pekar på dittan och dattan. Det finns flera undersökningar av samma sort som pekar på olika saker, de har fått olika resultat, just för att alla individer är OLIKA.

Jag är lycklig och hela min familj mår bra. Det är det enda som är viktigt för mig. Punkt slut.
    Ledsnade för länge sen med den här tråden. Folk kommer aldrig lägga av att leta fel eller att tycka olika. Ännu mindre att acceptera att folk tycker olika och ÄR olika.

Och en del har tydligen sådant behov av att slänga ur sig sina negativa åsikter, varför är väldigt oklart då detta har fungerat alldeles utmärkt för oss...

• LivetMedLova

Vadå verkar vara något slags mantra för oss? Jag säger ju också att jag tror på bra rutiner och jag har aldrig någonsin sagt att man ska tvinga ett barn till något!? Det är definitivt inte det vi har gjort.

Men att se sitt barn glatt och tryggt och utvecklas bra, det är väl något alla strävar efter? och man provar sig fram för att komma dit. Man provar olika rutiner och endel använder sig av metoder. Vi gjorde vår lilla egna metod men utgick ifrån 5MM, efter en lång jobbig tid och det var inte det första vi valde att göra. Läs vad jag har skrivit innan du slänger ur dig dina åsikter sådär! (Glitter)

Om ett barn är glatt och utvecklas för fullt och uppenbarligen njuter och är trygg i sin tillvaro är det ju det ett alldeles utmärkt tecken på att det barnet mår bra? Men eftersom att min dotter inte var så under den tiden vi hade det jobbigt så var det ju ett bra tecken på att saker och ting inte var som det ska.

Hade hon varit glad och pigg ÄNDÅ så hade det uppenbarligen inte varit så himla jobbigt för henne att det var som det var. Eller hur?

Men det var VERKLIGEN inte så jag menade heller som du av oklar anledning tolkade det som... Att det på något sätt skulle vara enda sättet att få ett glatt och piggt barn.. haha hur dum får man vara som tolkar något så jäkla vridet...
    Jag menade bara att det verkligen är måånga som sagt det. Det verkligen strålar om henne och det är något som inte går att undgå. Det tolkar jag som att hon mår bra och det beror mkt på att hon sover så bra nu. Det kan såklart vilket barn som helst göra, med eller utan hjälp av en metod.

Och Vittra: Du känns mest bara patetisk. Mår du på något sätt bra av att hacka på andra?!?

• LivetMedLova
    Glitter2 skrev 2010-04-19 01:09:58 följande:
    Nej, ts. Jag håller inte med dig. Det du skriver är vinklat utifrån en förälder som inte är påläst. Fröblomster förklarar ju precis vad som gäller utifrån barnets utveckling. Det är inget hon hittat på, varför inte läsa tex Lars H Gustafssons senaste bok om barn och uppfostran. Eller läs på Growing people, deras senaste utskick om sömn. Min dotter blev aldrig utsatt för någon cio-metod men idag sover hon oftast hela nätter, ibland med ett uppvak. Det var en tuff tid men man är ju också två (oftast)? Ett barn ska inte tvingas till sömn utan få hjälp att lära sig. Jag tror på rutiner och jag tror på att lära barnet sova men man kan inte lära barnet något det inte är mottagligt för, tids nog kommer den fasen i utvecklingen Och ts, det är inte så att ni som kört cio är de enda med glada, pigga, och utvecklade barn, det verkar vara något slags mantra för "er" Min dotter är en pigg liten skrutta som "alla" säger är såå glad jääämt www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2... www.norstedts.se/bocker/utgiven/2010/Var/gust.../
    Och dina länkar du skickade med är ju precis det jag också står för. Det är ju DU som inte är påläst om det Ag skrivit här!!!
    Den första länken är en artikel av en person som skriver sina Egna åsikter om barn sömn och hon skriver också såhär som slutsats:

"
    Jag är helt övertygad om att det inte finns en metod som kan hjälpa alla barn. De som hävdar det är okunniga. Vad föräldrarna gör och hur de gör det spelar roll. Föräldrarnas förväntningar och kunskap är av betydelse. Det lönar sig att lära sig tidigt om barns sömn, men framför allt ska man inte bortse från sin egen intuition och sitt eget sunda förnuft." Det är Exakt sådär jag också tycker. Det är mest du som känns ganska okunnig nu... Har du ens läst hela artikeln....?
    Men det är ju kanon för dig att din dotter numera sover bra utan att ni behövt ta till med någon metod eller annat. Att ni kunde gå igenom den jobbiga perioden ändå. Super. verkligen.
    Det är väl också kanon att min dotter numera sover bra, fast vi kände att vi mer eller mindre tvugna att ta till med en metod?
  • LivetMedLova

Ellaellah: Tack. Vad kul at det funkar med sömn för dig och du väljer själv hur du vill göra med amningen! Så länge du och barnet mår bra! :)

vittra skrev 2010-04-19 11:53:39 följande:
    Du är i sådan försvarsställning att det mest är du som framstår som patetisk. Jag hackar på andra för att jag skriver att barn faktiskt är glada och nöjda även om de inte blir kurade? Men det är ju ett mycket tydligt mantra som även jag uppfattat gäller bland alla dem som använt 5mm. Varför är du så enormt aggressiv? Och varför särskilt på mig? Jag har inte ens skrivit särskilt mycket i denna tråd, men tydligen trampar man ju på en hel del ömma tår så det visar väl snarast på hur rätt man har...
    Det är jag inte alls. Men jag börjar bli enormt less på den här tråden och att du och några andra liksom ska säga emot, komma med era åsikter och att jag har eller gör fel osv. Jag har inte heller bett om massa komplimanger utan undrade som sagt bara om det var fler som varit med om samma sak.
    Du har inte gjort något annat än skrivit negativa saker här. Som att du tycker att det är kul. Och nu senast när någon annan skrev något negativt så slänge du in ett "haha" också, som ett ganska bra bevis på att du gillar det här med att håna och leta fel och att vara en sann moralkärring.

Jag tar inte åt mig men jag kan inte längre låta bli att bli en aning upprörd. Och det är INTE DET SAMMA SOM ATT JAG EGENTLIGEN KÄNNER ATT DU HAR RÄTT!!!!!!
    Det handlar aboslut inte om att du trampat på mina tår, inte alls, utan mer om att jag tycker att det känns jävligt tråkigt att du är så jäkla negativ och ska hålla på och rätta mig och att det jag gör är fel m.m, när allt har gått alldeles jättebra för mig och min familj. Varför måste du skriva här? Varför måste du komma med dina åsikter här? Varför är du så negativ? Varför kan du inte till exempel istället vara glad att vi mår bra nu i min familj? Det är iiinget du behöver vara, inte alls någto jag kräver av någon, men eftersom att detta har gått inget annat än BRA så förstår jag inte varför du ska hitta massa fel ändå. Det är DET jag tycker känns patetiskt och tråkigt.
  • LivetMedLova
    vittra skrev 2010-04-19 13:31:43 följande:
    Beundrar mig? hahaha nu tar vi nog i med en rejäl skopa överdos av egen tolkning! Jag kan massor av barn, och vad ännu bättre är, jag har också erfarenhet av barn. En kombination av detta gör att man faktiskt kan en hel del. Men självklart inte allt. Jag har också lärt mig massor på familjeliv. Det som är synd är att vissa är så enormt ovilliga till att utvecklas. Bara så du vet, det tillhör mitt yrke att veta allt om senaste forskningen. Inte mitt föräldraskap. Även om det är ett stort plus att jag faktiskt vet med stöd i forskning varför jag gör som jag gör.
    Vad menar du med att vissa är enormt ovilliga att uvecklas? VEM syftar du på då? MIG? Hur menar du då i sånt fall...? Och kom med konkreta exempel.

Som sagt så har all forskning inte gjorts på varenda litet barn i hela världen. Och det må också vara så att en del saker inte är bra för majoriteten men det kan också vara räddningen för någon annan... För alla är ju olika och lever i olika situationer osv. Man ska inte gå så mkt på vad forskning säger utan mer på sin intuition och det som känns rätt och bäst helt enkelt!
    Och bara för att det ingår i ditt yrke så behöver du väl heller inte liksom ta hit det och komma med ditt snack här. Det hade väl varit en annan sak om det tex hade varit en pers och att min dotter inte alls påverkats bra utav detta.. Då hade jag tagit emot dina ord. Då hade jag kanske varit tacksam för att du kommer och säger att 'det och det' nog inte är så bra, men det hade nog heller inte varit en nyhet direkt..
    Men NU förstår jag inte varför du måste komma och slänga ur dig dina bitska åsikter och värderingar!?
    Du känns bara jäkligt bitter! Moralkärring är precis vad du är.

Jag var emot 5 MM innan! Det lät hemskt i mina öron, de mammor som gjorde så mot sina barn var inte helt friska i huvudet tänkte jag..! Hur kan man låta sitt barn få skrika sig till sömns, tänkte jag!! Men när vi testat nästan allt och det blev olidligt valde jag att testa detta, efter en hel del eftersökningar om hur detta funkar och vad några andra har för erfarenhet av det. Tydligen är det enormt många som gjort detta med ett jättebra resultat. Men det känns som att det var (är!) rätt tabu.. det är inget man pratar högt om för att det är en sådan omtalad och 'hemsk' metod!
    Jag hörde dels om att detta funkat bra efter typ 2-3 eller till 5 veckor med massa skrik och gråt för en del, då kände jag direkt att länge kommer jag aldrig hålla på om det blir så! Men det fanns dom som detta funkat bra efter ca en vecka eller mindre med bra resultat med. Och det kändes överkomligt. Det kändes som att det var värt det o att se om detta är något som funkar. Då blev jag mer positiv till att testa detta. Vi gjorde ju inte heller exakt som man 'ska' men mestadales så gjorde vi det. MEN det blev ju aldrig heller något illvrål och hemsk gråt från Lovas sida. Mer och mer märkte vi att detta var precis det som funkade för vår dotter. Att hon faktiskt ville komma till ro på egen hand. Vi var väl bara där och störde henne! Med allt som vi läst om att man 'ska' göra!!

Men detta betyder inte att vi är mindre kärleksfulla mot vår dotter. Jag kan knappt slita mig från mitt barn! Men barn mår också bättre när de får ha rutiner och gränser. De behöver det! De behöver den vägledningen av sina egna föräldrar. Det blir ju kaos om de får göra hur som helst och inte har rutiner i tillvaron.

Och jag syftade på allt det du skrivit i den här tråden! Du har varit negativ och påpekat att jag gjort fel eller tycker fel i saker och ting.
    Om människor läser vad jag skriver så ser de ju att jag inte har gjort EXAKT som 5 MM men näst intill.
    Jag skriver om hur bra detta har blivit för att jag inte förstår varför en del trots det ska vara emot mig, ifrågasätta mig o mina val. För det har ju resulterat i något jättebra. Jag förstår inte folk som letar fel. I bra saker! Det känns bara väldigt bittert.
    Jagvetmest skrev 2010-04-19 13:48:39 följande:
    I vilket fall så tror jag du skulle må väldigt bra utav att vara lite mer ödmjuk i din framtoning- för som du beter dig så är det ingen som har lust att lyssna på dig.
    Bra skrivet! Precis vad jag tänkte skriva...!
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!