emmita81 skrev 2010-04-13 10:46:32 följande:
Frösöblomster: Nej jag tog inte illa upp. Tips kan man alltid komma med, bara man inte försöker tvinga sina åsikter på någon annan Så med dina gick dte över av sig själv? Ibland vet man varken ut eller in, för det är ju ett alternativ att "vänta ut" sömnproblemen. Men enligt somna utan gråt är det väldigt ovanligt att det går över av sig sjä
lv.Vi har iaf gjort en åtgärd och flyttat in Josefin i eget rum. Det känns väldigt bra att få ha sängen och sovrummet för sig själv! Och hon vaknar lite mer sällan nu, sover några 2 timmarpass inte bara 1 timmes. I den här takten kanske hon sover hela nätter när hon är 18 år!
Jag tror att man som förälder ofta har lite bråttom. Det är ju bara att titta på alla trådar som handlar om "Hjälp! Mitt barn sover inte, han är mellan 5-9 månader". Barn i den åldern sover oftast rätt kass....tyvärr

, sedan finns det ju vissa som är sjusovare av naturen, men de är faktiskt inte så många. Inget av våra barn har funnits inom den kategorin

. Inte lika många trådar om äldre barn som vaknar varje timme....och nej, alla föräldrar har inte kört metoder och det är därför de sover bättre när de blir lite äldre.
På samma sätt som barn utvecklas motoriskt, så utvecklas de i huvudet så att säga och läser du det kapitel som handlar om just barns sömn så står det även där att det är runt 9-10 månader de börjar få stabilitet i sömnen. Läs kapitel 2 en gång till

. Jag gillar "somna-utan-gråt", men jag delar inte Pantleys uppfattning om vikten av att somna själv för att sova hela nätter. Främsta anledningen är att vi har två barn som inte somnar själv, och båda sover hela nätter för det mesta. Jag har letat efter studier som på något vis backar upp detta, men det finns inte. Båda har dessutom haft tillfällen då de somnat själva, men inte har de haft mindre uppvak för den skull

. Dessutom tror jag inte att det står att det är ovanligt att det löser sig själv. Står väl snarare tvärtom, men att man kan välja att aktivt påverka sömnen, på ett för barnet snällt sätt, om man själv vill skynda på förloppet.
Vad jag mest vill ha sagt är att man kanske inte ska vänta sig underverk just under den period då barn generellt har sin risigaste sömn, och att det är lite smådumt att köra hårdare metoder just då.
Vår yngsta gick från att vakna var 30-60 minut i flera månader till att plötsligt en natt vakna en gång (9 månader då). Så fortsatte han i 2 veckor och sedan började han sova hela nätter för det mesta om än med tidiga morgnar, men det är ju också normalt för små barn. De är av naturen morgonmänniskor. Han börjar närma sig året nu och sover oftast hela natten, ibland vaknar han till men somnar om själv när han ser att vi är där eller känner en. Han ammas fortfarande till sömns vilket borde vara en omöjlighet.....strorebror sövs i famnen, vilket också borde vara en omöjlighet.
Sömnproblem får de nog bli lite äldre för, för att man ska börja tala om. Vad skönt att ni tycker era nya sovarrangemang fungerar bra. Man får prova sig fram och ha rejält med tålamod (de tycker jag att de har rätt till). Jag tycker också att man ska tänka medvetet på vad som är barnets problem och ens eget. Lite olika sätt att bemöta det hela på inser man själv rätt snabbt. Det finns det ju fler alternativ än att köra en CIO-metod och att bara inte göra någonting.
Lycka till!
Ni kommer att få sova innan hon blir 18 år.....fast ni kanske planerar syskon

.