• vittra

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Påståendet att bebisar inte har något långtidsminne är ju ännu mer tragiskt förövrigt. Tror du även på det?!

Ja du vet inte mycket du... vilket märks ytterst tydligt på dina inlägg.
    Man kan ju bara hoppas att andra åtminstone kan lite om barns utveckling och kunskaper innan de drar till med att snacka om bevis hit och dit och påstår att än det ena och än det andra.

• vittra
    casjacool skrev 2010-03-01 13:42:46 följande:
    Ja tyckte att 5 minuters metoden funkade kanon på våran dotter, ja hade provat allt innan jag tog till den. Killen min han tyckte de va skit jobbigt att gå igenom dom första kvällarna med den metoden. men sen efter ett par dagar när hon somnade själv sov hela nätter, så va han glad att jag gjorde 5 minuters metoden på dottern. Snart fyller hon 4 och nu så säger hon själv till när hon e trött vid 19 tiden och vill själv gå å sova och somnar själv i sängen.
    Det gör våran 2-åring också, även fast vi aldrig använde 5mm när vi hade sömnstrulet från helvetet...
  • vittra
    Plutteli skrev 2010-03-01 14:14:26 följande:
    Alltså, vi är hur många som helst i denna tråd som skrivit att vi tycker det låter jättebra att det funkat så bra, men också sagt att du faktiskt inte gjort 5mm och därför inte kan lovorda just den! Du har gjort din alldeles egna metod med inspiration av 5mm, men det är ju inte samma sak! Att du sedan väljer att totalt skita i alla dessa inlägg och haka upp dig på de inlägg som bara handlar om att 5mm är dåligt (vilket du egentligen inte ens behöver ta åt dig av eftersom du inte kört 5mm) är faktiskt precis lika omoget av dig som det är omoget av dem att skriva de inläggen! Sen innehåller ditt inlägg rätt många faktafel faktiskt, som tex. att bebisar inte har långtidsminne, för om de inte hade det, hur tror du de lär sig något? Om de inte minns vad som hände kvällen innan, hur lärde sig Lova att hon faktiskt kan sova själv? Jo, hon KOM ihåg att hon faktiskt kunde somna utan napp och utan att vara i din famn! Med andra ord: Skulle hon inte ha långtidsminne och glömma bort att hon somnade själv natten innan så är det ju helt meningslöst att köra 5mm eller hur? Nåväl, eftersom du verkat ignorera tidigare inlägg skriver jag IGEN att jag tycker det är skitbra att både du och din dotter får sova gott om natten! Jag tror dock du hade kunnat få exakt samma resultat med en "snällare" metod!
    Jag tror att TS vill ha gjort 5mm, det är liksom inte lika WOW längre när det visade sig att det inte var 5mm som användes... sen är det ju väldigt lätt att ignorera den vettiga hälften av inläggen och bara ta till sig av det som klingar rätt med den egna okunskapen och omogenheten...
  • vittra
    Plutteli skrev 2010-03-01 14:33:43 följande:
    ja, jag känner lite samma sak, att hon absolut vill ha kört 5mm... Personligen hatar jag den riktiga 5mm men vi använde en egen vertion som påminner om 5mm när vår dotter lärde sig somna utan att amma... Men just för att jag vet vad den riktiga 5mm går ut på skulle jag aldrig få för mig att säga att det vi gjorde var 5mm, för det var det ju inte! Funkade bra gjorde det dock
    Nej jag håller med, skrev ungefär samma sak i en tidigare tråd om 5mm för ett tag sen, vi märkte att dottern blev störd av oss under en period och började helt sonika med att gå ut ur rummet = hon somnade tyst och lugnt efter kanske 10 sek tröttgny och tillrättande av sovställning... ska man utgå ifrån den definition somliga har av 5mm så har vi tydligen också använt den isf!
  • vittra
    Icis86 skrev 2010-03-01 15:53:57 följande:
    Nr 1: jag tar inte åt mig något du skriver. Jag kan själv bedöma vad jag tor är bäst för mitt eget barn, det ska ingen annan berätta för mig! Jag vet mycket väl att det finns tusen tals med knep och knåp man kan göra. Vad vi har testat och inte testat behöver inte framgå här för det är inte det viktiga. Du har ingenrätt att trakasera mig och påstå att jag inte vet något om barn utveckling! Vad fan vet du om vad jag vet och inte ?!
    ?? Jag riktade mig till TS eftersom det var hon som påstod det och inte du.. fattar inte hur du kunde ta åt dig?? Trakassera?! Snälla nån.. läs om läs rätt.
  • vittra
    Icis86 skrev 2010-03-01 15:56:29 följande:
    Som jag har skrivit innan. Vad vi har testat och inte är inte det viktiga. Döm inte mig. det har du ingen rätt att göra.
    OMG, snacka om att gå i försvarsställning!
    Nu får du allt ta och hejda dig några kg!
  • vittra
    southernbelle skrev 2010-03-01 16:17:21 följande:
    Fast du kommer ju ändå inte ifrån att hon har gjort en CIO metod även om det inte är 5 mm hon har gjort, så då måste du ju tycka att vissa CIO metoder är OK? Så egentligen är det så att du inte gillar när folk gör CIO metoder om barnet inte svara bra på dem, fast om barnet svara bra ( vilket barnet gjorde i mitt och TS fall) så är det ok? Märker att det är många som inte har nån som helst koll på hur CIO metoder fungerar i praktiken utan folk är bara snabba på att haka upp sig på BVCs häften som dom ger ut eller att ni läser skräckexempel skrivna av föräldrar här på FL som tyvärr har följt dessa häften från BVC.
    Hänger inte riktigt med i ditt resonemang faktiskt. CIO = cry it out = förutsätter att bebisen skriker och att man dessutom låter bebisen göra det utan att svara. Skriker inte bebisen, eller om man svarar på skriken genom tröst, fysisk närhet etc, så är det ingen CIO-metod.

Skräckexemplen är i princip alla jag läst som använt sig av 5mm, och som använt sig av den på riktigt. Dvs inte hittat på en egen metod och sedan kallat den 5mm av misstag... så kan ju inte påstå att man kan kalla det skräckexempel ungefär som att det vore något enstaka undantagsfall där spädbarnen skriker hysteriskt väldigt långa stunder och väldigt många dagar.

Som sagt, de fall där bebisen bara smågnäller lite är ju inte ens en CIO-metod, för bebisen skriker ju inte. Ge gärna din syn på CIO-metoder om du har en annan
  • vittra
    southernbelle skrev 2010-03-01 17:32:24 följande:
    Men du har nog missuppfattat hela grejen. Namnet på metoden måste förvirra dig. Skrik och gråt är inte ett måste i en CIO för att det skall vara en CIO. Grejen med en CIO är att du lämnar barnet till att somna själv sen så säger skaparna att man skall ignorera gråten om det blir en sådan, men gråten är ett KAN inte ett MÅSTE. Hela grejen med en CIO är att lära barnet att somna själv och vägen dit kan innehålla hetsig och hysterisk gråt. Det är den gråten som skaparna säger inte har en negativ effekt på ditt barn vilket jag inte håller med. Jag tycker inte man skall lämna sitt barn förtvivlad i ensamhet ( Fast i Ferbers CIO så får du ha kroppskontakt med barnet). Lämna ditt barn med lite gnäll över att den just är trött ser jag inget dåligt med, då jag har väldigt mycket erfarenhet av Ferbers så vet jag att det är ett gnäll som ofta slutar på några minuter när barnet stillsamt somnar. CIO innebär inte att ett barn måste skrika sig hysteriskt till sömns utan dom innebär att man lär barnen att somna utan hjälpmedel och det är vad en CIO går ut på.
    Ok, förstår hur du menar.. håller med dig i det fallet att man inte bör lämna förtvivlat skrikande barn, men då undrar jag ju också i mitt stilla sinne varför man ens behöver en metod som cat36 också skriver. Och faktum kvarstår ju att 5mm i princip alltid resulterar i gråt och skrik. Så om nu CIO inte nödvändigtvis behöver bli just så, så är det ju ändå så det oftast blir. Och då är det fel.

Och som cat36 skriver, problemen blir ju mycket påtagliga (tex i trådar som denna) när folk lovordar en metod de inte ens använt och oftast inte ens vet något om! Detta sprider ju det falska ryktet att 5mm fungerar bra och spiralen är igång...
  • vittra
    southernbelle skrev 2010-03-01 17:42:31 följande:
    Antar att det är BVCs häfte som spökar igen. Eckerbergers metod tror jag inte ens är direkt känd utanför Sveriges gränser och är absolut inte den ¨ledande¨CIO metoden. Här där jag bor så andvänder nästan alla CIO metoder och det är som jag skrev i inlägget till Vittra här ovan. Det är inte SKRIKET som är fokuset i en CIO metod uan det är att mna skall lära barnet att somna utan hjälp och vägen dit kan innehålla gråt och gnäll. I andra CIO metoder så pratar man om vikten av rutiner och förberedelser inför att starta en metod och dt är når man har fått bra rutiner man startar CIO. Det barn bör inte skrika sig trött om du har följt vad skaparna skriver om förberedelser (att ditt barn är mätt, trygg, trött, torr osv) för då är det så att ditt barn vill sova men vet inte hur man somnar själv, det är där gråten komme rin. Vissa barn reagerar mer än andra. Mitt barn tex gnällde lite i 5- 10 min och sen somnade han. RUTINER och FYLLDA BEHOV är nyckeln i en CIO metod och det verkar man ha glömt att skriva i häftet på BVC. Det verkar som dom flesta här inte alls verkar egentligen veta hur man går tillväga med en CIO.
    Ok, du snackar om CIO, men detta handlar ju om 5mm så det kanske är helt olika saker isf. 5mm har verkligen inte ett skit med varken rutiner eller förberedelser att göra. Och Eckerberg själv förutsätter ju att bebisarna skriker, precis som han som sagt också erkänner att metoden är för förälderna och inte för barnet.
  • vittra
    LivetMedLova skrev 2010-03-01 17:55:15 följande:
    Det här med långtidsminne säger forskare nu att 6 månader gamla bebisar bara har ett ganska bra igenkänningsminne, runt 10 månader har det visat sig att barn har lagrat händelser och erfarenheter i minnet. Så jag undrar var du VITTRA får all din, enligt dig, korrekta information ifrån, du som verkar proffs på det här... Jag har heller inte sagt att jag tror på allt BVC säger, som du av oklar anledning fått det ifrån. Jag skrev bara att dom sagt att bebisar 'gott' kan gråta en stund, att det inte är farligt för dom. Men det är verkligen inte samma sak som att det skulle göra dom gott som du helt fel tolkade!!!
    Du verkar ju inte ens ha koll på vad du själv skriver! Exakt denna mening skrev du: "Och med det så säger de även att man "gott" kan låta en bebis få gråta/skrika av sig själva en stund, det gör dem ingen skada. Snarare gott." Och vad betyder det då, om inte att det gör dem gott att få skrika?

Angående långtidsminnet så missuppfattar du något så enormt och jag förstår ju att det beror på okunskap, så det blir liksom bara så fel allting. Du tror att allt handlar om det medvetna minnet, men forskning visar också att barn lagrar saker även undermedvetet. Inte direkt något mysterium... och det som stör mig mest med metoden är att Eckerberg som i övrigt verkar rätt insatt i åtminstone barns sömnmönster, och erkänner att metoden är till för föräldrarna och inte för barnen osv, är så fruktansvärt okunnig att han påstår att det inte skadar för att barnen inte kan minnas händelsen!

Små barn kan inte medvetet minnas och lagra saker och ting på samma sätt som äldre barn och vuxna, men inlärningen måste ju ske någonstans, eller hur?! Det är ju det som lagras! Annars skulle man ju kunna påstå att man kan bete sig hur som helst med spädbarn, för de minns ju ändå inget! Fruktansvärt naivt och okunnigt!
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!