LivetMedLova skrev 2010-03-01 17:55:15 följande:
Det här med långtidsminne säger forskare nu att 6 månader gamla bebisar bara har ett ganska bra igenkänningsminne, runt 10 månader har det visat sig att barn har lagrat händelser och erfarenheter i minnet. Så jag undrar var du VITTRA får all din, enligt dig, korrekta information ifrån, du som verkar proffs på det här... Jag har heller inte sagt att jag tror på allt BVC säger, som du av oklar anledning fått det ifrån. Jag skrev bara att dom sagt att bebisar 'gott' kan gråta en stund, att det inte är farligt för dom. Men det är verkligen inte samma sak som att det skulle göra dom gott som du helt fel tolkade!!!
Du verkar ju inte ens ha koll på vad du själv skriver! Exakt denna mening skrev du: "Och med det så säger de även att man "gott" kan låta en bebis få gråta/skrika av sig själva en stund, det gör dem ingen skada. Snarare gott." Och vad betyder det då, om inte att det gör dem gott att få skrika?
Angående långtidsminnet så missuppfattar du något så enormt och jag förstår ju att det beror på okunskap, så det blir liksom bara så fel allting. Du tror att allt handlar om det medvetna minnet, men forskning visar också att barn lagrar saker även undermedvetet. Inte direkt något mysterium... och det som stör mig mest med metoden är att Eckerberg som i övrigt verkar rätt insatt i åtminstone barns sömnmönster, och erkänner att metoden är till för föräldrarna och inte för barnen osv, är så fruktansvärt okunnig att han påstår att det inte skadar för att barnen inte kan
minnas händelsen!
Små barn kan inte medvetet minnas och lagra saker och ting på samma sätt som äldre barn och vuxna, men
inlärningen måste ju ske någonstans, eller hur?! Det är ju det som lagras! Annars skulle man ju kunna påstå att man kan bete sig hur som helst med spädbarn, för de minns ju ändå inget! Fruktansvärt naivt och okunnigt!