• vittra

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

vittra skrev 2010-03-01 19:04:48 följande:
    Ok, du snackar om CIO, men detta handlar ju om 5mm så det kanske är helt olika saker isf. 5mm har verkligen inte ett skit med varken rutiner eller förberedelser att göra. Och Eckerberg själv förutsätter ju att bebisarna skriker, precis som han som sagt också erkänner att metoden är för förälderna och inte för barnet.
    Ska tillägga till detta att jag vet att du brukar prata mycket om hur viktiga rutinerna och förberedelserna är i de CIO-metoder ni har i USA och att så många använder sig av det tillvägagångssättet. Men så ser det ju inte alls ut här, 5mm är ju inte alls upplagd på det sättet!
  • vittra
    Flickan och kråkan skrev 2010-03-01 19:59:31 följande:
    Fast det stämmer väl egentligen inte....eller? Eckerberg har också tydliga instruktioner i hur man ska gå till väga....
    Absolut inte i den utsträckning som tex ferbers verkar ha. Instruktioner ja, det är väl en sak, det kräver ju alla metoder, men någon vägledning eller info om rutiner och förberedelser kring livet i övrigt finns det absolut inte. Det är ju bara att ta vilken kväll som helst och köra igång, helt enkelt. Så verkar det inte fungera med andra CIO.
  • vittra
    southernbelle skrev 2010-03-01 19:56:16 följande:
    Fast oftast med en CIO (kanske inte Eckerbergs då) så slutar det inte med förtvivlad gråt för att du har lagt ett barn som är torr, trygg, mätt och trött och barnet vill själv sova men har inte kunskapen att somna själv. Man behöver denna metod om man har ett barn som jag som inte kommer i ro på annat sätt och vaknar och kan inte somna om. Han är en väldigt mysig pojke och älskar att kramas och gosa fast inte när han är trött, då vill han ha sin egen plats och komma till ro själv. Det tog tid för mig att förstå detta men när vi följde våran CIO så kom vi till insikt hur viktigt det var för honom att kunna lära sig att hantera sin trötthet själv. Jag håller med om att 5 mm verkar missandvändas väldigt i Sverige och då känns det ju ännu bättre när någon (TS) verkar ha lyckats väldigt bra (kanske itne då med 5 mm, men med en CIO metod) och verkar oxå ha förnuftet till att om hennes barn hade blivit väldigt ledsen så hade hon avbrytit och gjort något annat. Om jag har förstått rätt så är det så att dom flesta följer något häfte som dom har fått ifrån BVC? Har Eckerberg någon bok som folk läser? Pratar han om rutiner och andra förberedelser i den boken? Pratar han om vikten att behov är fyllda innan man startar metoden? Jag är som sagt inte så kunnig på Eckerbergs. Det som är ett problem är att många googlar om en CIO (tex Ferbers) och får fram en eller två sidor av information. Enera så dömmer man efter dessa två sidor eller så följer man dessa två sidor, vilket egentligen är helt galet för det tre böcker jag har läst om CIO metoder är minst på 300 sidor (Ferbers bok är på 340 sidor) så förstå hur mycket viktig information dessa internet sidor lämnar ute! Det är nog ett av de största problemen varför folk har helt fel bil av CIOs och varför folk misslyckas fullständigt när testar en CIO.
    Det finns inga böcker, det enda som finns är hemsidan och en broschyr och den är heller inte särskilt informativ utan det är ju bara så enkelt som det låter. Har inte broschyren kvar och det var så längesen vi fick den (då dottern var 4 mån och bvc blev hysteriska för att jag ammade lillbebisen till sömns, vilket jag själv tyckte var jättemysigt och helt utan problem) så minns inte exakt vad som står, men det står ju tex att man inte får ge fysisk kontakt, ens om bebisen kräks osv. I stort är det ju mest det som står på hemsidan som finns att gå på, mer än så är det inte. Förutom att broschyren är än mer brutal än vad hemsidan är... så absolut, håller med dig i det du skrev i sista inlägget att sidan inte är informativ, det säger väl också lite om metoden i sin helhet tycker jag.

Finns ingen info om vikten av rutiner eller om att tillgodose deras behov först (jämför med AW tex som lägger grunden för metoden genom sådant som "mat, mat mera mat" även om hon å andra sidan bortser från nästa primära behov: näret) och framförallt inte gällande torrheten eftersom de helst ska ligga kvar i både spyor och kisslakan, man får ju inte gå till barnet. Bara visa sig.

Nej ärligt talat, Eckerberg är en skojare som folk tyvärr satt alltför mycket tillit till! Han har uppenbart ingen kompetens vilket ju kan förklara att han inte heller har skrivit några böcker... kan inte yttra mig om Ferber men han verkar då åtminstone betydligt mer kompetent än Eckerberg, särskilt om han utgivit en bok kring metoden på 340 sidor, säger sig självt att det är rätt ingående då!
  • vittra
    southernbelle skrev 2010-03-01 20:55:10 följande:
    Jag har nu läst på lite om Herr Eckerberg (kan väl erkänna att jag varit lite insnöad på andra CIO skaparna) och han känns som en dålig kopia på Ferber. Han verkar inte ens ha fört någon som helst forskning i sin metod? Vad är det med Svenskar och deras crazy sömn människor (AW och denna snubbe)
    Tjaa om man inte tycker att en minimal undersökning på 95 barn bör ses som forskning så Det är nästan skrattretande att han ens nämner den...

Men som Plutteli skriver, det blir liksom så fel när de båda är så anti forskning och inte vill räkna med den etablerade kunskapen som man faktiskt har, och samtidigt liksom hävdar att metoden fungerar skitbra och snurrar in sig i en massa ombeskrivningar som ofta är rätt långt ifrån den flerdimensionella verkligheten! AW är ju om möjligt expert på just det... även om Eckerberg också drar en hel del minst sagt märkliga resonemang!
  • vittra
    Icis86 skrev 2010-03-02 09:44:22 följande:
    Inatt testade vi denna metod som sagt. Och det gick klockrent. Han små gnällde i kanske 20 min och sedan somnade han. Under dessa 20 minuter gick vi in 5 gånger för att titta till han, pussa honom på kinden och säga godnatt. Han vaknade igen kl 5 och fick då äta sedan somnade han i sin säng igen och sover fortfarande. TS skrev denna tråd för att hon tyckte den var super - ni som inte giller den, stata en egen tråd och skriv av er och dela erfarenheter om Tassmetoder och allt annats där. Nu skiter jag i er jobbiga tråd med en massa "SNÄLLA TIPS" och gud vet allt vad ni påstår ni delar....
    Men du, du missade en väsentlig sak. TS skrev tråden för att hon trodde hon hade använt 5mm vilket hon inte har! Det är inte 5mm hon tycker är "super", hon tycker att det är super att de har hittat ett sätt som fungerade för dem!
  • vittra
    hallencreutz89 skrev 2010-03-24 21:49:01 följande:
    Jag tänker såhär att de flesta som är födda innan man började prata om 5mm är nog uppfostrade med den. Och de flesta jag känner har utvecklats bra ändå =)
    Stämmer faktiskt inte för fem öre. Det var inte ens då särskilt vanligt förekommande att man lät sina barn skrika sig till sömns (då var ju snarare AW populär) utan det är en mindre grupp människor som till synes totalt verkar sakna spärrar som gör och alltid har gjort detta.

Och sedan är det ju faktiskt rätt extremt av dig att påstå att alla du känner har utvecklats bra, då måste du vara sanslöst blåögd och naiv totalt utan verklighetsuppfattning. Vad sägs om att öppna ögonen i några sekunder och verkligen se dig omkring. Eller är du en sådan människa som vandrar genom livet i tron om den perfekta världen?
  • vittra
    LivetMedLova skrev 2010-03-25 10:20:44 följande:
    Men herregud! Det enda du Vittra har gjort på det här forumet är att hacka och framställt dig själv som om du vore perfekt och vet bäst. Du är fruktanvärt otrevlig. Vad tjänar du på det? Finner du det roande att klaga? Har du nog behov av att hävda dig och dina åsikter? Varför skriver du här? Kan du inte bara låta mig/oss vara som tycker att det här fungerar bra för våra barn! Förstår inte varför du känner för att klaga. Känns väldigt patetiskt. Vad sägs om att dra härifrån och lägga din energi på ditt barn kanske?! Eller något som ör dig glad. Fast det kanske är det här... om du får känna dig lite bra för en stund... Är väl kanske det det handlar om. Annars förstår jag inte varför du måste yttra dig på det här viset. Tack alla ni som kommit med bra respons. Det glädjer mig och det är roligt att se att detta eller liknande 'metoder' har fungerar för andras barn med. ALLT blir ju så mkt bättre och lättare med bra sömn! ALLA inblandade vinner på det! Punkt slut! Det är A och O för att fungera som människa. Det som framför allt är så jäkla häftigt att se är att min dotter har utvecklats i ruskigt snabb fart sedan sömnen blev bra!!! Jag tänker inte sitta och bita ihop och låta mig själv gå in i väggen för något som man faktiskt Kan göra något åt. Men jag tror att de flesta inte vågar. Men de flesta känner också av ifall det man gör är fel eller inte är bra för sitt barn. Eftersom att det här gick så lätt för oss så har det aldrig känts fel. Har inte sett några som helst tecken på att Lova skulle lida eller må dåligt av detta. Endast tvärtom! Nu sover hon i sitt eget rum heela långa nätterna! Där sover hon som bäst. Från 8 på kvällen till 7-8 på morgonen! Då vaknar jag av en liten tös som gör små glädjetjut och babblar med sig själv och leker med sina gossedjur, sedan får jag alltid vääärldens största smajl när hon ser mig :) Det är världens bästa känsla! FANTASTISKT!
    Ja det klart att det är din uppfattning när jag är en av dem som vågar stå upp för min åsikt om denna fruktansvärda metod (som du fortfarande tydligen vill envisas med att påstå att du använt). Däremot finns det enormt många på det här forumet som uppskattar min hjälp och mina råd, samt tom tagit privat kontakt med mig för "rådgivning" om man nu ska kalla det så. Hela tiden får jag mail där folk uppmuntrar mig att fortsätta, därför att det gör skillnad.

Sedan finns det alltid envisa idioter som vägrar se utanför sina egna begränsade ramar, synd om dem, men då får man gå vidare. Det är ditt problem om du väljer att se saker endast ur en negativ aspekt och aldrig ger dig själv möjlighet att utvecklas som människa, som tur är så försöker jag vara mer vidsynt än så.

Problemet är inte att någon skulle vara perfekt, alla har brister, skillnader är att somliga väljer att acceptera dem och gå vidare och försöka göra bättre nästa gång, medan andra envist fortsätter i samma inskränkta linje under en hel livstid. Sorgligt är det. Men det är deras (ditt) val. Jag är glad för dem jag lyckas hjälpa, och det stärker mig givetvis som person också. Och det ger mig styrkan att kunna hantera dessa övriga idioter utan att bryta ihop. Bra va?
  • vittra
    Pluffa skrev 2010-03-25 10:39:35 följande:
    Skönt för er att det funkar!!! Måste försöka samma idag, är så trött på böket och att han vaknar hela nätter och dagar och aldrig kommer till ro. Ska ta bort nappen, som bara stör hans s.k sömn... Tack f tipsen!!! Tröttaste mamman...
    Om det är nappen som är ert problem så låter det ju märkligt att ni vill ta till en skrikmetod? Vill ni ha något konkret kring just att få bort nappen på ett bra sätt finns det ju andra specifika metoder och tillvägagångssätt just för de som har problem med napp. Somna utan gråt har tex väldigt mycket fokus på just nappen, vi använde under en period "proppen ur". Dvs ta ut nappen innan barnet somnat riktigt och det fungerade jättebra. Sen slutade vi iofs med napp helt och hållet runt 10 mån ålder.
  • vittra

Tjaa, gillar du inte familjeliv så behöver du ju inte hänga här. Du är fullt välkommen att avsluta ditt konto och leva ditt perfekta liv

• vittra

Du verkar ju som tycka att det är så synd om dig för att det är så många som "kastar skit" på dig, jamen gå och tyck synd om dig själv då, skriver man en sådan TS som du har gjort så får man ju ta att folk reagerar, och det är givetvis inte bara jag utan massor i tråden som du vet. Hade du hoppats på bara medhåll så trodde du rätt fel.

Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!