• Anonym (yaz)

Yaz, vågar man börja med dessa piller?

Hej!
    Var och fick p-piller utskrivna idag. Fick Yaz. Har ätit follimin och Trionetta innan men då jag upplevde att jag kände mig nerstämd av dessa så rekommenderade barnmorskan dessa tabletter istället.

Jag googlade på Yaz och blev väldigt orolig. Verkar vara en hel del som dött av dessa pga blodproppar.

Vågar man testa? vad jag har läst här så verkar de flesta slutat med dom när de läst biverkningarna.

Ni som använder dessa p-piller, vad tycker ni om dom? Hur tänker ni kring detta?
    Har även läst att många fått blödningstrassel?

Dela gärna med er av era erfarenheter och tankar!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Yaz, vågar man börja med dessa piller?
  • Fidanishte

Käkar dem och har gjort det ett halvår, lite mer.
    Inga biverkningar ALLS till skillnad mot vad jag haft med andra tabletter!
    Tycker de är kanon! Om än lite dyra men det är väl smällar man får ta!

• Anonym (yaz)

Tack för ditt svar.
    Vad kostar de?

• Fidanishte
    Anonym (yaz) skrev 2010-02-24 20:02:41 följande:
    Tack för ditt svar.Vad kostar de?
    279kr/3 månader
    Men tycker det är värt det eftersom jag är helt utan biverkningar på dessa...
    Fick dem just eftersom gynekologen hade upplevt det som att mycket färre personer får biverkningar av dem.
  • Anonym (Hormonfri)

Jag skulle säga : Nej börja inte med Yaz!

Av två skäl, de ÄR större risker med dem.
    Och om  du har blivit nedstämd förut. Varför riskera det igen? Byt till en hormonfri metod.
    Med t ex  Femcap pessar är det väldigt enkelt, helt biverkningsfritt.
    Något lägre säkerhet, men lär du dig när du har själva ägglossningen, går lätt med FemCap kan du ju vara försiktigare då. Eller kombinera med kondom några dar.
    Det finns ju också kopparspiral.
    För hur kul är det egentligen att vara låg?
    Egentligen behöver man inget preventivmedel alls. Bara kunskap om när man är fruktsam och en man som respekterar detta.
  • Anonym (yaz)
    Anonym (Hormonfri) skrev 2010-02-24 20:13:29 följande:
    Jag skulle säga : Nej börja inte med Yaz! Av två skäl, de ÄR större risker med dem. Och om  du har blivit nedstämd förut. Varför riskera det igen? Byt till en hormonfri metod. Med t ex  Femcap pessar är det väldigt enkelt, helt biverkningsfritt. Något lägre säkerhet, men lär du dig när du har själva ägglossningen, går lätt med FemCap kan du ju vara försiktigare då. Eller kombinera med kondom några dar. Det finns ju också kopparspiral. För hur kul är det egentligen att vara låg? Egentligen behöver man inget preventivmedel alls. Bara kunskap om när man är fruktsam och en man som respekterar detta. www.familjeplanering.se
    Jag har testat spiral, men är inte så sugen på att sätta in en just nu. Det är länge sedan jag testade p-piller sist, och vill ge det en chans till då vi har tröttnat på kondom.
    FemCap är det ett pessar? Det är inget jag är intresserad utav... Jag hade aldrig vågat mig på familjeplaneringsmetoden!

Tack för ditt svar!
  • Anonym (Lisa)

Jag har ätit Yaz och mådde jättebra av dem. Jag har testat fram och tillbaka de flesta sorters p-piller och spiraler. Blev mkt deppig, finnig, arg och utan sexlust av de flesta.

Av Yaz hade jag bra humör, ingen deppighet, inget blödningstrassel men tyvärr fick jag mycket acne och slutade till slut pga det.
    Nu äter jag Mercilon och känner för att gräva ner mig i en grop ena dagen och får vansinniga utbrott andra dagen...
    Vet inte vad jag ska använda för skydd.. Vill inte bli gravid, vill inte äta hormoner och kan inte ha kopparspiral pga mkt kraftiga blödningar. Naturlig familjeplanering är inget för mig. Bli väldigt lätt gravid och vill inte riskera att behöva göra en abort. Celibat kanske.
     Suck...
  • Anonym (yaz)
    Anonym (Lisa) skrev 2010-02-24 20:24:44 följande:
    Jag har ätit Yaz och mådde jättebra av dem. Jag har testat fram och tillbaka de flesta sorters p-piller och spiraler. Blev mkt deppig, finnig, arg och utan sexlust av de flesta. Av Yaz hade jag bra humör, ingen deppighet, inget blödningstrassel men tyvärr fick jag mycket acne och slutade till slut pga det. Nu äter jag Mercilon och känner för att gräva ner mig i en grop ena dagen och får vansinniga utbrott andra dagen... Vet inte vad jag ska använda för skydd.. Vill inte bli gravid, vill inte äta hormoner och kan inte ha kopparspiral pga mkt kraftiga blödningar. Naturlig familjeplanering är inget för mig. Bli väldigt lätt gravid och vill inte riskera att behöva göra en abort. Celibat kanske.  Suck...
    Men vad konstigt att få mycket finnar av det, ska det inte ge bättre hud? Eller är det kanske bara Yasmine som har den effekten?
    Jag är oxå rädd för finnarna, men blodpropparna skrämmer mig mer såklart Jag står i valet och kvalet om jag ska hämta ut de här tabletterna.....
    Det är en djungel detta med preventivmedel, det är därför vi inte har använt något annat efter vi fick barn. Men nu börjar vi tröttna på kondom, och dagen efter piller
    Det känns inte så säkert!
  • Anonym (yaz)

Puffar lite till!

• Anonym (Lisa)
    Anonym (yaz) skrev 2010-02-24 20:29:13 följande:
    Men vad konstigt att få mycket finnar av det, ska det inte ge bättre hud? Eller är det kanske bara Yasmine som har den effekten? Jag är oxå rädd för finnarna, men blodpropparna skrämmer mig mer såklart Jag står i valet och kvalet om jag ska hämta ut de här tabletterna..... Det är en djungel detta med preventivmedel, det är därför vi inte har använt något annat efter vi fick barn. Men nu börjar vi tröttna på kondom, och dagen efter piller Det känns inte så säkert!
    Ja, det är meningen att huden ska bli bättre av Yaz, men jag funkar inte som majoriteten, tyvärr. Jag är känslig mot gulkroppshormonet som finns i Yaz. Samma som i hormonspiralen och den fick jag också finnar av.
    Jag hade inte varit så värst rädd för blodproppar. Om du är normalviktig, ickerökare, inte har anlag för blodproppar och har normalt blodtryck så är det okej att äta dessa.
    Jag tycker att man ska tänka på att det är nästan 8 gånger (har jag för mig att det var) höge risk att få blodpropp vid en graviditet än när man äter p-piller, men det talas det väldigt tyst om.
  • Anonym (noll sexlust)

Hej! Jag har ätit Jaz och var jätte nöjd med dem. Mensen kom samma dag varje månad och inga mellan blödningar. Jag hade inga biverkningar som acne, nedstämdhet mm. Men anledningen till att jag slutade med dom var att sexlusten försvann helt. Jag tänkte faktiskt aldrig på sex överhuvudtaget. Jag fick dom utskrivna trots att jag har ökad risk för blodproppar så jag antar att dom inte är så farliga. Om jag ska börja med p-piller igen kommer det garanterat att bli dom igen, av alla andra som jag har ätit har jag fått fruktansvärda biverkningar!

Svar på tråden Yaz, vågar man börja med dessa piller?