Börja dejta efter separation
Jag kan varken svara ja eller nej känner jag. Du har fått de klassiska FL-utropen om att "du inte har någon rätt att..." Självklart kan du eller andra inte bestämma om någon annan (i detta fall ditt ex) ska dejta eller inte. Men helt ärligt tror jag inte att du var ute efter att bestämma det heller.
Är det ok? Det är ju en fråga det inte finns något entydigt svar på. Ok enligt vem eller vad? Det går som sagt inte att hindra eller stoppa. Även om många säkert tycker att tre veckor är rätt kort tid.
Att det bara gått tre veckor sedan ni separerade kan man ju fundera lite kring - varför han redan dejtar. För att han blev färdig med er relation för längre sedan? För att er relation inte betydde något på djupet för honom? För att han krisar och vill kolla sitt "värde på marknaden"? För att han försöker hitta tillbaka till livet före barn? Ja man kan säkert komma på massor med mer.
MEN att försöka förstå honom är väl inte högsta prio nu kanske. Det låter som att det var väldigt bra för dig att ni inte fortsätter med er relation eftersom han behandlade dig så illa. Du är värd så mycket bättre! Min erfarenhet är att livet efter en separation blir mycket lättare när man slipper tyngden av att bli illa behandlad och slipper vara oälskad. Det kostar mer att leva med någon som inte älskare en än det gör att leva utan någon som älskar en - om du förstår hur jag menar.
Det som låter som en utmaning här är hur ni ska komma överens i föräldraskapet. Och på vilket sätt ditt ex tänker utöva sitt pappaskap. Du kan ta kontakt med familjerätten och be om att få koma på samarbetssamtal. Först kanske du ska ha ett individuellt samtal så att du får chans att berätta lite hur er relation har varit. Hur gärna man kanske önskar att man kunde starta från noll när man ska vara föräldrar som separerade så lär det vara svårt om man utsatts för våld/hot/påhopp. Det är viktigt att de får veta det eftersom det ritar om kartan litegrann.
Hur kom jag till familjerättsfrågor i denna tråd? Genom att det har hänt förr att pappor när de träffar en ny vill bevisa sig inför sin nya partner och leka mamma-pappa-barn. När det passar.