• Anonym (TS)

Är det fler än jag som kan få så onda tankar?

Jag har haft det här problemet sedan jag kom i tonåren, vilket nu är nästan 17 år sedan. Jag "ser" mig själv göra så onda saker. I perioder kan det vara bättre och i andra värre. Just nu är det ganska frekvent. När jag gosar med min hund eller min son kan de flasha fram för min inre syn. Jag ser mig själv göra saker som skulle få en sadist att spärra upp ögonen. Det är alltid riktat mot dem jag älskar mest.
    Det är inte så att jag vill göra sakerna. Jag ser mig själv göra det och ryser av obehag. Det är så fruktansvärt och jobbigt.
    Jag har verkligen aldrig omsatt något av det i handling.
    Är det någon mer som har haft de här problemen, eller har läst om dem och vet vad de kan bero på. Framför allt vill jag naturligtvis veta hur jag ska slippa dem.

• Svar på tråden Är det fler än jag som kan få så onda tankar?
  • Anonym

Har inte varit med om det men kan det inte vara så att du tänker på det du är mest rädd för? Att du är rädd för att förlora kontrollen.

Det här borde hur som helst inte bekymra dig för du kommer knappast göra detta i verkligheten och i tankarna får allt ske för det är ditt privata rum.

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2010-02-24 21:16:15 följande:
    Har inte varit med om det men kan det inte vara så att du tänker på det du är mest rädd för? Att du är rädd för att förlora kontrollen.Det här borde hur som helst inte bekymra dig för du kommer knappast göra detta i verkligheten och i tankarna får allt ske för det är ditt privata rum.
    Nej, jag är inte bekymrad på det sättet. Det är bara så jobbigt att det är varje dag just nu. Hela tiden. Det kan vara så jäkla detaljerat. Det är jobbigt.
  • MariaKsk88

Låter som någon slags OCD tycker jag.. jag har något liknande och det är otroligt jobbigt. :( Jag vet inte heller hur man ska sluta, för ju mer man försöker att INTE tänka på det, desto mer tänker man på det. Försök acceptera det och inte må dåligt pga tankarna (lättare sagt än gjort, dock).. och ta kontakt med din öppenvårdsmottagning, för om det är OCD eller något liknande så finns det kanske mer hjälp att få.

• Anonym (TS)
    MariaKsk88 skrev 2010-02-24 21:21:24 följande:
    Låter som någon slags OCD tycker jag.. jag har något liknande och det är otroligt jobbigt. :( Jag vet inte heller hur man ska sluta, för ju mer man försöker att INTE tänka på det, desto mer tänker man på det. Försök acceptera det och inte må dåligt pga tankarna (lättare sagt än gjort, dock).. och ta kontakt med din öppenvårdsmottagning, för om det är OCD eller något liknande så finns det kanske mer hjälp att få.
    Kan OCD yttra sig så? Det visste inte jag. Jag har problem med tvångshandlingar av och till. Har inte tänkt på att det skulle ha något samband. När du säger det är det ju förstås logiskt.
  • MariaKsk88

Ja, OCD kan ju vara både tankar och handlingar. Jag tycker det är lättare att hantera "the compulsions" (vad heter det på svenska, handlingar?), för då kan man köra exponering.. men tankar är ju jättesvårt. :( Men om man genomgår en ordentlig behandling för OCD, vilket faktiskt kan inkludera mediciner, så kanske det hjälper? Jag vet inte.. jag har inte det här problemet lika ofta som förut.. Men när jag får det försöker jag tänka "Ja, nu har jag den här tanken, och det gör ingenting. Den är inte farlig och ingenting dåligt kommer att hända." Låter löjlit kanske men det hjälper LITE om man lär sig acceptera det.. När man väl börjar tänka en sån tanke kommer det fler och fler tycker jag. Efter ett tag "glömmer" man.. sen börjar det igen :( Det blir liksom förbjudna tankar som man absolut INTE FÅR tänka på.. och då går det ju inte att undvika att tänka på dem!

• Anonym (TS)
    MariaKsk88 skrev 2010-02-24 21:33:24 följande:
    Ja, OCD kan ju vara både tankar och handlingar. Jag tycker det är lättare att hantera "the compulsions" (vad heter det på svenska, handlingar?), för då kan man köra exponering.. men tankar är ju jättesvårt. :( Men om man genomgår en ordentlig behandling för OCD, vilket faktiskt kan inkludera mediciner, så kanske det hjälper? Jag vet inte.. jag har inte det här problemet lika ofta som förut.. Men när jag får det försöker jag tänka "Ja, nu har jag den här tanken, och det gör ingenting. Den är inte farlig och ingenting dåligt kommer att hända." Låter löjlit kanske men det hjälper LITE om man lär sig acceptera det.. När man väl börjar tänka en sån tanke kommer det fler och fler tycker jag. Efter ett tag "glömmer" man.. sen börjar det igen :( Det blir liksom förbjudna tankar som man absolut INTE FÅR tänka på.. och då går det ju inte att undvika att tänka på dem!
    Gud vad skönt att läsa. Det känns redan lite bättre. Det är precis som du skiriver. Jag blir livrädd och tror att det är någon ont inom mig, något som i värsta fall kommer försöka ta sig ut.
    Jag försökte tala om det med min mamma när jag var i tonåren, men hon viftade bort det, samtidigt som jag såg att hon blev lite rädd. Efter det har jag inte nämnt det för någon, förrän nu.
    Jag har haft probem med tvångshandlingar sedan jag var barn, liksom tankarna kommer de och går lite. Jag ska nog prova med medicin. Kan det få det att bli bättre är jag mer än tacksam.
  • Anonym (jag)

Jag tycker du verkar vettig som ser det obehagliga i tankarna, men det låter som att du plågar dig själv på något sätt genom att tänka så om dem du tycker om.

• LokesMamma84

Jag känner myket väl igen mig i det du skriver. Jag tänker det, tankarna bara ploppar fram, men jag skulle aldrig göra det.
    Samma sak att jag kan tänka vissa saker om personer i min omgivning, men det är bara tankar som ploppar upp och inget jag menar.

• Anonym (TS)

Vad skönt att läsa era svar. Det kan kanske ligga något i att jag plågar mig med dem, men jag vet inte riktigt varför. Det känns som om de "bara kommer".

• pessl

Utan att veta särskilt mycket skulle jag säga att du har tvångstankar. Det är jättevanligt att de tar sig sadistiska uttryck just för att det känns så hemskt.

Om du tar kontakta med din vårdcntral bör du kunna få hjälp av en KBT-terapeut.
    Lycka till och oroa dig inte alltför mycket
Svar på tråden Är det fler än jag som kan få så onda tankar?