• sia01

va e kalorier socker?

Men alltså, en stor godispåse om dagen? Vad äter du i övrigt?
    Kan ju hända att din kost inte är näringsrik nog och därav sötsuget.

Är du överviktig?
    Äter du frukost? Hur många mål per dag äter du samt vad??

• sia01
    Anonym (ts) skrev 2010-02-25 17:36:41 följande:
    154cm ungfär 64kg bruka inte äta frukost.. äter vid ungefär 9-10 kanske då bara en macka me smör o en kopp te.. lunch bruka bestå av antingen mat lr godis.. kvällsmat alltid nåt lagat eftersom barnen ska ha mat.. tex lax potatis sås grönsaker.. eller bara spagetti köttfärså.. jag är väldigt dålig på att äta mat
    Då tycker jag snarare att du ska börja äta ordentligt (regelbundet för att hålla sockernivån balanserad) och mer näringsrikt, snarare än att tänka på dieter.

Kan hjälpa dig litegrann om du vill... äter du allt? Tycker du om grönsaker?
  • sia01

Du måste ta hand om dig vet du väl, detta är inte bra alltså :) Rör du på dig ngt?

Jag tycker att du får "öva" på att äta frukost. Jag vet att är man inte van vid det har man ingen matlust alls på morgonen, men ta det steg för steg.. det är bara en vanesak! Till slut kommer du vara utsvulten om mornarna :)

Förslag; havregrynsgröt, fil/naturell yoghurt och musli (gärna hemmagjord)... gärna bär till gröten och filen!! , fullkornsbröd och ordentligt med pålägg (skinka, kalkon, kyckling, ägg=protein är viktigt!)

Äter du till exempel fil så koka/stek ägg till. Enkelt! Eller har du lust gör en god omelett .

Börja så smått :)

Kan du inte laga extra till middag så att du har lunch nästa dag att värma upp?
    Ät alltid mkt grönsaker och kött/fisk/kyckling.

Mellanmål kan du också tänkas behöva slänga in:) Yoghurt med bär, keso och nötter, morötter, en smörgås med pålägg

• sia01
    Anonym (ts) skrev 2010-02-25 18:04:28 följande:
    den enda motion ja får är när jag går till dagis, ca 13 hus ifrpn har ja för mig haha.. när han ör på dagis är ja bara hemma me den minsta plutten.. o hellst nu när de e så mkt snö ha ja verkligen ingen lust alls att tex ut o promenera de är väl om sonen vill leka i trädgården sen när han kommer hem.. så nej ja rör mig inte mkt alls.. skulle verkligen vilja komma igång me de ja havre gröt åt ja idag. lunchen blev nudlar o sen dess ha ja inte ätit nåt idag men är riktigt hungrig.. ska ut och handla nu snart när sambin kommer. några bra förslag på va ja ska köpa?
    Blir nog bättre tider snart:) Ifall du tror att det blir av finns det enkla och bra övningar du kan göra hemma.

Du har alltså inte fått i dig ngt protein alls idag:)  nudlar är ju väldigt näringsfattigt också.

Tycker du ska köpa ägg! kyckling/kött/ fisk... laga en lasagne eller vad tusan som helst. Ris och potatis, vanlig mat helt enkelt.  Morötter och broccoli. Köp frusna bär du kan slänga i gröten på morgonen. Krossade tomater och laga en köttfärssås, eller varför inte tonfisk i tomatsås!
    Köp ett bra bröd och goda pålägg.

Jag är själv väldigt fantasilös när det gäller mat, jag tänker bara på att få i mig det jag ska.
  • sia01

Känner du dig inte ofta trött?

• sia01
    Anonym (ts) skrev 2010-02-25 18:17:04 följande:
    jag vet ju att min son får bra mat på dagis.. och på helgerna är de faktiskt min sambo som lagar maten för han har rätt bra koll på de me mat.. men ja äter ju mest bara godis o allt onyttigt. jag är som ett barn finns de ingen lagad mat så äter ja knappt.. man måste typ servera mig mat.. ja grönsaker köper ja alltid och oftast kyckling.. pålägg blir alltid skinka för ja ha dålig fantasi.. ja ha gjort lasagne 1 g bara hehe länge sen, men de är ju god mat..
    Okej, nu får du helt enkelt skärpa dig och ta hand om dig själv :) Du och din kropp förtjänar bättre än all den skit du stoppar i dig.

Du tycker säkert inte ens att godis är särskilt gott längre, eller hur?

Jag har förut inte heller gillat att laga mat, men har nu bestämt mig för att lära mig. Och vet du, det  börjar bli rätt skoj!

Så din läxa är nu att börja äta ordentlig och näringsrik frukost och lunch. Eftersom att du inte rör dig särskilt mycket behöver du inte äta alltför mycket kolhydrater (ris pasta potatis). Men nu när du har så dåliga vanor tycker jag först och främst du ska lära dig att äta, och få in vanorna.

Googla enkla recept! Ta dig i kragen och bestäm dig för att ta tag i dig själv, för din egen skull. Ok??

Ska du måsta maila mig varje dag och skriva vad du ätit??

:)
  • sia01

På mackan får du ha på skinka/kalkon, keso och paprika/tomat i fortsättningen. Ok??

• sia01

Ojoj, försiktig med godisätandet om kvällarna!! Inte så nyttigt nej :) Ät regelbundet om dagarna så hoppas jag godissuget ska minska. Du kan ju även köpa kromtabletter som ska vara bra mot sötsug, inget jag provat själv dock.

Dricka.. hm, vatten är ju såklart bäst. Pressa citron i det om du vill, det är bra. Te såg jag att du drack, det är bra. Grönt te kanske?
    Men bra om du även dricker ordentligt :)

Jag tror att du verkligen behöver bestämma dig för att ändra din livsstil. Din kropp kommer att chockas och du kommer att vilja återgå till ditt gamla mönster, men det är här det gäller att stå emot och inte vika!!  Du måste vara SJÄLVISK.

Be även din sambo om hjälp och stöd och peppning. Ha inte allt snusk hemma i skafferiet :)

• sia01

Köp hem krossade linfrön du kan ha i gröten på morgonen (ca en matsked). Förvara det sedan i kylskåpet ordentligt igentäppt.

Och broccoli, broccoli, broccoli!

Mivitotal är rätt dyrt, men väldigt bra. En shot om dagen!

Men börja så smått, steg för steg

Svar på tråden va e kalorier socker?