Hur gör ni med träning under IVF-behandlingen?
Ja som rubriken lyder...Vet att det fanns en tråd här förut som handlade om träning under behandlingen men kan inte hitta den.
Ja som rubriken lyder...Vet att det fanns en tråd här förut som handlade om träning under behandlingen men kan inte hitta den.
Hej! TRÄNA PÅ!
Jag är också en som tränar ganska mycket till vardags. Falun sa att håller du igång så mycket så fortsätt men som sagt undvik stötigt typ snabb löpning, spinning tyckte de var ganska stötigt och åtmionstone fram till testdagen så de vet att det fäst ...jag körde powerwalk, indoor walking(ganska hög puls) och Xtrainer du vet gå och dra vikter samtidigt. Jag körde i snitt en mellanpuls och höll mej mer på 65-högst75-80% av maxpuls då jag har för vana att ryckas med utan att tänka på det. Jag har ju ansträngningsastma så uthållighetsträning på mellannivå är skönt för mej och undvek alltså intervaller som jag annars tränar mycket.
Jag har ändrat i ryggen mycket så jag tar det därför automatiskt mycket lugnare redan nu då allt blev lite instabilt när jag satte igång med att spraya men nu är kroppen i harmoni med hormonerna så nu ska jag bara lyssna på kroppen sa kiropraktorn.... jag går ju på lite för mycket som sagt Träning och aktiviteter är ju kul men bäckenben och kotor mm påverkas nog ändå endel av alla hormoner vi proppar i oss tror jag.
Synd det är så kallt så det är lite jobbigt för luftrören att ut och promenixa. -20 grader i strålande sol. Sedan januari har det bara varit över -15 grader ett par dagar och under -20 väldigt mycket. Härligt, bitigt men mina promenader blir kortare och kortare :
Jag funderade också på det där med träning. De har hela tiden sagt åt mig att ta det lugnt. Det var nästan så att de inte ville att jag skulle cykla till jobbet!
Nu har jag återupptagit träningen och vid nästa försök så kommer jag förhoppningsvis ha kommit igång ordentligt och då känns det ju inte så kul att lägga av. Det är löpning och bodypump som jag försöker köra nu.
Men man kanske skulle övergå till crosstrainer i st f löpning under ruvningen, bara för att inte tappa alltför mycket?
Det där med att köra en viss procent av sin maxpuls är ju svårt också. Jag har ingen aning om vad min maxpuls är, bara att den är högre än den beräknade maxpulsen!
Ja jag rycks också ofta med i högre tempo/puls. Svårt att hålla igen. Lite trist att det är så kallt-för här i skåne är vinden hemsk! Försökte mig på en prommis men det var fruktansvärt för ansiktet!
intressant fråga. jag brukar träna 3ggr i veckan. mest kondis. Och jag har tränat från till ÄP men nu vet jag inte riktigt hur jag skall göra under ruvningstiden... de verkar som alla gör olika.
Jag tränar ca 3 dagar i veckan nu under tiden jag sprayar men kommer inte våga träna så hårt när jag börjat spruta, under ruvar tiden vågar jag nog inte träna. Min läkare avrådde mig från det när jag var gravid för ett år sedan. Fick sedan missfall men det hade inte med det att göra men jag vågar inte för då har jag nog ångest sedan att jag inte skulle gjort si eller så
Jag får ta upp saken vid nästa försök helt enkelt. Under sprayningen kan jag inte tänka mig att det ska vara några problem. Men, under sprutperioden, i alla fall i slutet av den, så tror jag inte att jag kommer att vara så sugen på det. Äggstockarna är ju lite ömma då (i alla fall var demm det sist) och direkt efter äggplocket skulle jag inte kunnat träna sist.
Vad jag har hört är det igen fara att träna under sprayperioden. Snarare tvärt om, om man är van att träna så är man ju van vid den endorfin frisättningen och mår ju bara bra av att röra sig. Jag vet inte hur jag ska göra nu...ska blastocyst odla och förhoppningsvis bli ruvare på mån. Kanske träning i morgon och på sön.
Träna på så länge det känns bra. Jag tränar också mycket men hade svårt att kära fullt när äggen växte sig stora, hade väldigt många ägg varje gång och det gjorde ont t o m att gå....
Pulp:
Maxpuls...om du vet att du har högre än din ålder säger kan du då tänka att du eventuellt tänker att det är 5- 10 slag högre än du har för din ålder och utgå från det istället. Jag har något lite lägre maxpuls än min ålder men det har väl astmatiker som medicineras.
Jag kör med pulsklocka och vet då vad min puls är vid 70% och så kör jag ca 5 %under och 5% över och vips ibland blir det 80% men väldigt liten stund då man kan ställa in att det piper om jag kommer upp i en viss puls...och om jag är för lågt.
Själv är jag spinninginstruktör på ett gym och det funkar att köra...kör mitt sista på onsdag nästa vecka då jag tagit sprutor i 7 dgr, gick förra gången men man vet ju inte. Jag har ofta Activiopass dvs alla har pulsklocka som redovisas på en tavla med nr..ingen vet vilket nr grannen har= superkul och man får mer hum om när det är hjärnan som tycker det är jobbigt eller inte och vilken återhämtning man har. PROVA!
Yoga, Crosstrainer, IndoorWalking men spinning eller cykel är inte för det är jobbigt utan för man drar upp benen högt mot bäckenet och därmet studsigt där.
Spraytiden: Själv åkte jag skidor i en vecka i alperna åkta offpist telemark=jobbigt och studsigt, från spraydag 4-10= funkade bra!!
Snösport: När jag springer lugnt ligger min puls runt 160. Om det skulle vara 70% så skulle min maxpuls vara runt 228, helt omöjligt. Om vi spekulerar i att min maxpuls är 200 (låter ju osannolikt) så skulle 70% vara 140 slag/min. Då kan jag bara gå snabbt... Det är lurigt det där! Egentligen skulle man behöva göra en maxpulstest!
Vilken formel använder du för att beräkna maxpulsen?
210 – (0,5 x ålder) = beräknad maxpuls (BMP) eller 220-ålder?