• Blåiris

Hur gör ni med träning under IVF-behandlingen?

Ja som rubriken lyder...Vet att det fanns en tråd här förut som handlade om träning under behandlingen men kan inte hitta den.

Jag älskar att träna och kör i snitt 4 dagar i veckan. Blandar kondition, spinning, löpning, aerobic pass med styrka, core osv. Mår verkligen bra av detta. Nu är vi inne på 4:e IVF:en och vet inte hur jag ska göra...Hade ÄP igår (17 ut!) och har fram till dess tränat nästan som vanligt. Undvikt hopp och sånt-känns inte bra, trycker i bäckenet, och tagit det allmänt lite lugnare.
    Hur gör ni?????
  • Svar på tråden Hur gör ni med träning under IVF-behandlingen?
  • Blåiris

Ja jag rycks också ofta med i högre tempo/puls. Svårt att hålla igen. Lite trist att det är så kallt-för här i skåne är vinden hemsk! Försökte mig på en prommis men det var fruktansvärt för ansiktet!

Jag har fått ont i ländryggen sedan förra behandlingen och är övertygad om att det har med hormonerna att göra! Försöker köra mer core övningar för att stärka innifrån men jag vete katten.  
    Jag frågade min läkare när vi började med IVF:er om det här med träning och hon tyckte jag skulle hålla igång men ta det lugnare. Jag kan ju tänka mig att promenader och cross trainer är bra, men inte så kul om man inte tar i Sen rådde hon mig att inte träna högintensivt de första 12 v OM jag skulle bli gravid. Det finns nämligen någon retrospektiv studie som visar att tidiga missfall är vanligare oss hårt idrottande kvinnor än hos andra. Det bör ju innebära även under ruvning.
    Idag har jag som mensvärk från plocken igår så det blir vila. I morgon tror jag jag ska till gymmet...Dags formen får avgöra! 
  • Blåiris

Vad jag har hört är det igen fara att träna under sprayperioden. Snarare tvärt om, om man är van att träna så är man ju van vid den endorfin frisättningen och mår ju bara bra av att röra sig. Jag vet inte hur jag ska göra nu...ska blastocyst odla och förhoppningsvis bli ruvare på mån. Kanske träning i morgon och på sön. 

• Blåiris

Denna gång har jag känt av ÄP:en mer dagarna efter än vad jag gjort tidigare. Plockades i ons och det är först idag som jag inte har några direkta känningar i lilla bäckenet. Men jag är så extremt trött! Hade tänkt träna i dag, men det blev 1 timmas promenad och lite trädgårdsarbete. Laddar inför i morgon då jag förhoppningsvis ska får tillbaka blastocyster hoppas hoppas....Ska ligga lite på spikmattan i kväll. Sen blir det lättare träning på tis.

• Blåiris

Sådär ja. Då var man ruvare av 2 små blastocyster! Frågade läkaren om träning...hon avrådde från högintensiv träning-(dvs allt utom promenader typ visade det sig när vi pratade närmare) under ruvningen. Vaggisarna är ju gravid homoner vilket gör att man inte tillgodogör sig träningen ändå sa hon. Dessutom är det livmoder som ska ha all cirkulation. Hmmm. Men detta gällade bara ruvningstiden.

När det gäller ridning i vanliga fall handlar det om risken att ramla av och då orsaka missfall. Men IVF skulle j själv inte rida under ruvningen.
Svar på tråden Hur gör ni med träning under IVF-behandlingen?