• Lillrose

Hjälp/tips ang föräldrapenning och lägstanivå dagar

Hej!

Har just blivit mamma och håller på att sätta mig in i detta med föräldrapenning. Nu tar jag 4 dagar i veckan. Som jag förstått det måste man ta 5 dagar i veckan när barnet fyller 1 år för att behålla sin SGI. Kan man ta 4 dagar med sjukpenningnivå och 1 dag med lägstanivå då eller måste det vara 5 dagar med sjukpenningnivå? Är det kanske smartare att börja använda upp lägstanivå dagarna innan barnet fyller 1 år?

Vi vill få dagarna att räcka så länge som möjligt så har ni tips tar vi gärna emot dom!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 11:02
    Kom på en till fråga. Hur fungerar det med semester under föräldraledigheten? Jag har läst någonstans att man får semester från sin arbetsgivare trots att man är föräldraledig.
  • Svar på tråden Hjälp/tips ang föräldrapenning och lägstanivå dagar
  • alexs mamma

Du måste  använda ett visst antal sjukpenning grunadande dagar innan du kan börja använda lägsta nivå dagarna. Minns inte hur många dock..

• pigglet

180 av sgi-dagarna måste man använda innan man kan ta ut ln-dagar.

De första månaderna av föräldraledigheten är semestergrundande (var det 4 månader?).

Efter att barnet fyllt 1 år går det utmärkt att blanda sgi-dagar och ln-dagar för att skydda sin sgi.

Tips för att få dagarna att räcka länge:

*Den som har bäst sgi tar ut dagarna.

*Anpassa utgifterna. Eftersom det är under första året som man har den största möjligheten att spara dagar, så kanske man kan satsa på att leva billigt under det året. Tänka över varje inköp, köpa begagnat/låna/ärva. Skippa sparande. Billig mat. Se över abonemang/försäkringar.

*Jobba extra kvällar/helger. Jobbar man tex 2 dagar, så behöver man bara ta ut 3 dagar fp (efter 1-årsdagen för att skydda sgi)

Svar på tråden Hjälp/tips ang föräldrapenning och lägstanivå dagar