• Duefigli

Jurist? Behöver HJÄLP ang testamente!!

Undrar om någon som är juridiskt kunnig kan hjälpa mig med en fundering. 

Ett testamente skrivs mellan två sambor för att skydda den ena sambon från att bli helt lottlös/arvslös om den ene går bort, och skriver det så att villkoren ska vara lika som om de vore gifta. Sambon ska enl testamentet alltså ärva kvarlåtenskapen med undantag för särkullsbarns laglott, alltså att arvet dela 50/50 mellan sambon och barnen. 

Samborna gifter sig sedan och muntligen sägs att arvsordning/bodelning i praktiken därmed ska vara oförändrad, dvs den juridiska effekten av giftemålet blir att testamentet egentligen är onödigt om man vill att samma uppdelning ska kvarstå.

Dock görs ingen ändring eller annullering av testamentet, utan det framgår att makarna inte tänker på hur testamentet ska tolkas efter giftemålet.

När den ene dör, inser den andre dock att ordet "laglott" är det som används för barnens del, och hävdar då att det är vad som ska gälla.

Funderingarna är alltså:

Är testamentet helt giltigt trots att förutsättningarna ändrats avseende sambo/äktenskap?

Kan man på något sätt i så fall få en tolkning att laglott avsågs under sambotiden, för att efterlikna äktenskapliga juridiska rättigheter, och att det i så fall borde vara villkoren som avsågs under sambotid som ska efterföljas. 

Om ord står mot ord, hur  vägs den efterlevande sambons första muntliga överenskommelse med övriga dödsodelägare in, dvs att personen först var helt med på "den förra" uppdelning tills det klargjordes att det fanns tolkningsutrymme till dennes fördel?

Vore jättetacksam för hjälp!!!
  • Svar på tråden Jurist? Behöver HJÄLP ang testamente!!
  • Kjell2

Väldigt svårt att skriva något specifikt. Generellt är ett giltigt testamenet väldigt starkt. Man utgår alltså från vad som står i testamentet och inte i diverse muntliga avtal och viljeyttringar.

Ett testamenet blir heller inte automatsikt ogiltigt bara för att den som dör har gift sig.

Mitt enda råd i detta fall är att kontakta en jurist för att få hjälp hur frågan ska drivas vidare. Ta farmförallt med en kopia av testamentet.

Lycka till!
    Kjell

.

• Duefigli

Tack för svaret, jurist kommer att tillfrågas. 

Förstår att ett testamente är väldigt starkt. Dock har vare sig maken eller makan haft klart för sig vad testamentet innebär efter att de gift sig, och den efterlevande tänker precis som den nu avlidne tänkte, att arvslotten kommer att tillfalla barnen. Bara det att de ej har koll på skillnaden det innebär att det faktiskt står laglott. Detta kommer ju naturligtvis att tas upp, men frågan är då om den som handhar det juridiska kring frågan kan välja att tolka det på annat sätt än rent bokstavligt enl testamentet, om det klart framgått att det handlar om ett "missförstånd". Dvs om den personen har fått höra av den efterlevande att tanken från den avlidne faktiskt inte var den som det nu kan bli. 
  • Kjell2

Fortfarande generellt:
    Det är väldigt svårt att få igenom att en vuxen person vid sina sinnes fulla bruk inte fattade vad testamenetet innebar om olika saker senare inträffar.

Om personen insett att testamenet inte var enlig önskemål har personen hela tiden har hela tiden haft möjligheten att ändra testamtet.

Jämför t ex arvstvisten efter Stieg Larssons

• Duefigli
    Kjell2 skrev 2010-02-25 13:07:22 följande:
    Fortfarande generellt: Det är väldigt svårt att få igenom att en vuxen person vid sina sinnes fulla bruk inte fattade vad testamenetet innebar om olika saker senare inträffar. Om personen insett att testamenet inte var enlig önskemål har personen hela tiden har hela tiden haft möjligheten att ändra testamtet. Jämför t ex arvstvisten efter Stieg Larssons
    Fast jag tror att personen/personerna inte ens nu insett att det som står inte är vad det tror det står. Dvs, de har inte förstått vilken skillnad det blev i innebörden när de gifte sig.
    Det förstår jag när jag pratar med den efterlevande, som förklarade hur uppdelningen ska ske och gjorde det i termer av "ena hälften till mig och hälften ska barnen dela på".
    Insåg sedan när jag läste testamentet att det kan bli en helt ny grej när det klarnar vad som står och att nya villkor gäller. 
  • Moji

När du säger "ena hälften till mig och hälften ska barnen dela på", menar du då utav makarna gemensamma giftorättsgods eller endast utav den avlidnes del av giftorättsgodset?

Som jag ser det är kan innebörden inte bli någon annan än att särkullsbarnen har rätt till sin laglott, dvs hälften av den avlidnes giftorättsgods, och inget mer. Den efterlevande maken får därmed behålla sin del av giftorättsgodset och ärver den andra hälften av den avlidna maken.

I de fall en make avlider och makarna inte har några gemensamma barn (som det väl är fråga om här?) men den avlidne har särkullsbarn och det inte finns något testamente så har den efterlevande maken ingen arvsrätt alls, utan särkullsbarnen ärver allt (men efterlevande make får såklart behålla hälfen av deras gemensamma giftorättsgods). Det var väl inte detta resultat som efterstävades med testamentet? Vad man ville var väl att särkullsbarnen skulle få ut endast sin laglott, dvs barnen skulle få dela på hälften av den avlidnes del av giftorättsgodset?

Rent generellt så gäller det som står skrivet i testamentet, att få det ogiltigförklarat på grund av missförstånd känns mycket osannolikt.

• Madde2010

Nu har jag inte hållt på mkt med familjerätt på senaste tiden men det jag minns är att när det är fråga om särkullbarn ska de ärva direkt efter den avlidne föräldern. Detta innebär att om maken går bort delas kvarlåtenskapen på dels maka samt särkullbarnen. Hade det varit fråga om gemensamma barn skulle makan ärva hela kvarlåtenskapen och de gemensamma barnen fått sitt arv först efter makans död. Det som är viktigt är att det inte går att testamentera bort särkullbarnens laglott vilket ni i det här fallet inte gjort. Däremot har ju arvslotten testamenterats bort. Nu när förutsättningarna har ändrats, dvs. att giftermål har inletts så är det ju fortfarande detsamma enligt testamentet. Arvslotten har testamenterats bort, kvar blir alltså hälften av denna. Skulle fortfarande säga att testamentet gäller avseende barnen, dvs. att endast laglott gäller.

Kontakta gärna en annan jurist som kan hjälpa dig, men ett testamente som skrivits gäller så länge det inte återkallats av den som skrivit det.

Lycka till!

• Madde2010

Just ja, det som är viktigt i det här fallet är att tolka testamentet om det är oklart. En jurist som har testamentet framför sig kan tolka det bäst. Det är egenligen svårt att ge råd på det här sättet men som jag skrivit ovan, framgår det av testamentet att barnen ska få sin laglott innebär det ju att arvslotten testamenterats bort.

Svar på tråden Jurist? Behöver HJÄLP ang testamente!!