Vaccination Egypten ???
Räcker det att vaccinera med Havrix för resa till Egypten eller måste man ta Tvinrix
Ska resa med mina barn.
Räcker det att vaccinera med Havrix för resa till Egypten eller måste man ta Tvinrix
Ska resa med mina barn.
Standardrekommendationen säger nog bara Havrix (Hepatit A) men ska man ändå vaccinera och skaffa sig ett bra grundskydd så skulle jag absolut välja Twinrix (A & B) istället!
Utöver det så har vi alltid tagit Dukoral när vi rest. Det är egentligen ett kolera-vaccin men det kan ge ett visst skydd även mot andra typer av magsjuka och diarré så vi har valt att ta det. Vi har varit i Egypten två ggr förr och aldrig blivit sjuka så jag tror att det har en viss påverkan ändå.
Jag var där nyss och tog bara hepatit A (fanns inte tid att ta B, plus att jag skulle ta svininfluensasprutan samtidigt). Tog även Dukoral, ska skydda mot turistmage. Mådde kanon hela veckan så jag tror det var bra
vi vuxna tog bara mot hepatit a, lillan har både hepatit a och b. vi tog inget sånt mot magen, kostar ju 400 kr per person. killen blev lite lös i magen och vi andra klarade oss.
vi har tagit twinrix, lillan är sedan tidigare vaccinerad mot hepatit b nu tog hon havrix mot hepatit a, vi ska oxå åka till egypten!